Kipróbáltuk az új Mercedes S-osztályt, ami talán a legnagyobb technológiai mérföldkő a sorozat 50 éves történelmében.

Elképesztő volt megtapasztalni, hogy a vasárnap délutáni, dugig tömött M7-es autópályán úgy nyílt meg előtte a forgalom, mint ahogy Mózes előtt a tenger. "Road presence"-ből nincs hiány. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Csudai Sándor - Origo

A Mercedes elképesztően széles modellkínálatában mindig kiemelt szerep jutott az S-osztálynak, nemcsak ez a legnagyobb limuzinja a világ legrégebbi autógyártójának, de egyben a technológiai kirakata is. Szokták mondani, hogy elég megnézni, hogy mit tud egy S-osztály, ha azt szeretnénk megtippelni, hogy milyen extrák lesznek az olcsóbb, kisebb autókban 5-10 év múlva. Elég, ha arra gondolunk, hogy ennek az autónak a korábbi generációiban debütált annak idején a blokkolásgátló, az övfeszítő, a front-, utas- és oldallégzsák, a menetstabilizáló elektronika, a hangvezérlés, a fékasszisztens, a radaros adaptív tempomat, és a hengerlekapcsolási képesség is, ma már ezek akár egy alsó-középkategóriás autóban is szériafelszereltségnek számítanak.

Elöl 36, hátul 51 mm-rel vannak távolabb egymástól a kerekek, mint a régi S-osztálynál, ami javítja az útfekvéstFotó: Csudai Sándor - Origo

Nem csoda, hogy ezek után a közönség mindig valami nagy dobást vár az új S-osztályoktól, már csak azért is, mert ez a típus szokta az irányt kijelölni a márkán belül is, az utána következő C, E és CLS osztályok az ő technikájára épülnek, persze némileg lebutított változatban. Az új, W223-as nemzedéknek azonban minden korábbinál nagyobb teher nyomja a vállát: a tradicionális S-osztály erősségeket tovább tökéletesítve kell olyan fejlett digitális szolgáltatásokat és ember-gép interfészt nyújtania, amire még egy Teslából átülve is csettintenek a vásárlók.

Hogy néz ki?

A radarok és egyéb érzékelők a hűtőrács fényes része alatt találhatókFotó: Csudai Sándor - Origo

Megnőtt elődjéhez, a W222-höz képest, pedig már az sem volt kicsi: az alapmodell hossza 5,4 centivel, a 10-ből 9 vásárló által választott hosszú tengelytávúé 3,4 centivel nyúlt meg (most 517,9, illetve 528,9 centiméteresek), a tengelytávok 7,1, illetve 5,1 centivel hosszabbak, ezért még a korábbinál is bőségesebb (2,4 centivel) a lábtér hátul. Nőt a szélesség és a magasság is, előbbi 5,5, utóbbi 1,2 centivel, a csomagtartó 530 helyett már 550 literes.

A 11 centivel hosszabb karosszéria felára csak 1,3 millió forint, ami eltörpül a teljes vételárhoz képest. Nem csoda, hogy 10-ből 9 vevő így kéri az S-osztálytFotó: Csudai Sándor - Origo

Megtartották a konzervatív stílust, hivalkodásmentesen elegáns a forma a hatalmasra nőtt maszk ellenére is. Fontos innováció az új C-osztályhoz is elérhető Digital Light LED fényszóró,  amely oldalanként 1,3 millió pixeles felbontással rendelkezik azért, hogy a szokásos adaptív és forgalom-kitakarási funkciókon kívül ábrákat tudjon kivetíteni az úttestre. Például egy közelgő útépítésre markoló szimbólummal figyelmezteti a vezetőt, de felhívja a figyelmet a közelgő közlekedési lámpára, a behajtani tilos és a stop táblákra is. Útépítésnél a szűkítéseknél vetített vonallal jelzi a karosszéria szélességét, ami megkönnyíti a manőverezést, és arra is képes, hogy az út szélén álló gyalogosokra szúrófénnyel hívja fel a sofőr figyelmét.

A Digital Light nevű csodafényszóró valójában két nagyfelbontású projektor, ami ábrákat is ki tud vetíteniForrás: Daimler AG/© Mercedes-Benz AG/"Mercedes-Benz Ag - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans"

Jellemző az S-osztály komplexitására, hogy kilincsből is kétféle van hozzá: a hagyományos helyett lehet (felárért) olyan elektromosakat is kérni, amelyek közeledéskor kiugranak a karosszéria síkjából, menet közben pedig visszahúzódnak oda, ilyen volt a tesztautón is. Ez nemcsak az utasok elkápráztatásra jó, hanem arra is, hogy a légellenállás szempontjából kulcsfontosságú alaktényezőt (cw) 0,22-re csökkentse, ami világrekord a szériaautók között. 

Közeledésre kiugranak a kilincsek a karosszéria síkjábólFotó: Csudai Sándor - Origo

Az új S-osztály a moduláris MRA platform második generációjára épül, amely 60 kilóval könnyebb és jelentősen merevebb a réginél, ráadásul már elektromos hajtás fogadására is képes (a 784 km hatótávú, tisztán elektromos EQS is erre épül). Már a karosszéria több mint fele alumíniumból készül, ennek ellenére az S-osztály tömege így is megnőtt 55 kilóval a gazdagabb felszereltség miatt, a hosszított kivitelű S 500 4Matic menetkészen 1990 kilót nyom, de ez még mindig fél tonnával kevesebb, mint az nagy akkus elektromos testvérmodell, az EQS 580 4Matic tömege.

Milyen belül?

Az analóg gombok és kapcsolók száma 27-tel csökkent a régi S-osztályhoz képest, most már szinte minden funkciót a központi érintőképernyőn kell kezelni, de gesztus- és hangvezérlés is lehetséges, minden ülésrőlFotó: Csudai Sándor - Origo

Beülés után az S-osztály arcfelismeréssel vagy ujjlenyomat-leolvasással azonosítja a sofőrt, és előhívja a korábban elmentett beállításait az üléstől a tükrökön át a műszerfal stílusáig. A világ legkomplexebb autóülései  - melyekben olyan érzés ülni, mintha súlytalanok lennénk - fűtenek és szellőztetnek, emellett darabonként 19 villanymotort tartalmaznak.

A puha fejtámlapárna is jelzi a gondoskodást, ezekből az ülésekből egy egész napos út után is kipihenten száll ki az emberFotó: Csudai Sándor - Origo

Ebből kettő a négydimenziósnak mondott, 30 hangszórós, 1750 watt teljesítményű és felfoghatatlan hangzású Burmester hifi mélyhangjaira erősít rá némi rezgetéssel, ami egy újfajta masszázsként is felfogható a basszus-orientált zenék kedvelőinek. Ezenkívül tízféle masszázsprogram választható a relaxációstól a lávakövesig, utóbbiban a légkamrák felfúvódását ülésfűtéssel kombinálja a Mercedes. Egyébként a kamrák közelebb vannak az ülőfelülethez, mint korábban, így a masszírozásuk is jobban érezhető.

Forrás: Daimler AG
Légzsákok a hátsó utasoknak és a biztonsági övekben is

Az 5 radarral, 5 kamerával és 12 ultrahangos érzékelővel ellátott S-osztályhoz 20 vezetéstámogató rendszer és 10 légzsák jár alapáron, de felárért lehet még 8 hátsó légzsákot is kérni, köztük oldal- és övlégzsákokat is, utóbbiak az övnek a testre gyakorolt nyomását osztják el nagyobb felületen. Elöl a középső légzsák világújdonság, a feladata az, hogy oldalütközés esetén a két első utas feje ne tudjon összekoccanni. Szintén világújdonságnak számítanak a csöves struktúrájú, 70 literes hátsó frontlégzsákok, amelyek az első ülések háttámlájából robbannak ki baleset esetén.

Természetesen az előző S-osztályban bevezetett belső védelmi rendszer is megmaradt, amely az ülések külső oldaltámaszainak felfújásával tereli az utasokat az autó közepe felé, ha oldalütközés-veszély áll fenn. Ha aktív futóműves a kocsi, akkor balesetveszély esetén 80 mm-rel megemeli az ütközés felőli oldalt, hogy a becsapódás energiáját ne az ajtók, hanem a küszöbök nyeljék el.

A tesztautóban benne volt a combtámaszos, ággyá alakítható Executive ülés is jobb hátul, amely alvóhelynek sem utolsóFotó: Csudai Sándor - Origo

Digitális majális

Szakított a szélesvásznú kialakítással a Mercedes: bár a műszerfal helyén továbbra is egy 12,3 colos kijelzőt találunk, a középkonzolt a korábbi fekvő helyett már egy álló formátumú OLED képernyő fedi el (11,9 colos méretű), amelynek az alsó részét a mindig látható klímavezérlő panel foglalja el. A műszerfali kijelző ráadásul 3D-s: kamerák figyelik a sofőr szemmozgását,  és ettől függően úgy rakódnak egymásra a képrétegek, hogy térhatást érjenek el.

Akkora ez az OLED érintőképernyő, hogy a nem szimmetrikusan elhelyezett felső légbeömlőket csak nagy nyújtózással képes elérni a vezető és utasa egyarántFotó: Csudai Sándor - Origo

Elsőre szemzsibbasztó, és hatásvadásznak tűnik, de hamar megszokható, és elképesztően látványos tud lenni, ha például az egész kijelzőre a térképet tesszük ki. Akinek nem jön be, ki is kapcsolhatja. A nagy érintőképernyőn a második generációs MBUX infotainment rendszert lehet kezelni, ami elsőre nem egyszerű a számtalan funkció miatt, ugyanis rengeteg menü és almenü nehezíti a felhasználó dolgát. Amúgy a rendszer számítási kapacitása a másfélszerese a régi S-osztályénak, és már képes mobilneten keresztül fogadni az OTA frissítéseket.

A cikk folytatódik a második oldalon, kattintson tovább!