Kipróbáltuk az új Peugeot 308-ast, amely nem csak szenzációsan néz ki kívül-belül, de a minősége is a prémium szintet súrolja, ráadásul zöld rendszámmal is kapható.

Izomkötegekre emlékeztetnek a hátul is bátran kiszélesített sárvédők. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

A Peugeot sokszor megújult már az elmúlt évtizedben, ami mindig az embléma változásáról ismerhető fel. A 2010-es évek elején még csak egyszerűsítették az ágaskodó oroszlánt, most viszont teljesen el is hagyták, a legújabb logón már csak egy oroszlánfej látható. Ez az új embléma elsőként a vadonatúj, harmadik generációs 308-ason jelenik meg, és annyira büszke rá a Peugeot, hogy a hűtőmaszk rácsozása is szándékosan rátereli a figyelmet, de az elől sem marad rejtve, aki oldalról látja a kocsit, ugyanis az emblémák – Ferrari módra – már az első sárvédőkre, a kerekek mögé is rákerültek bizonyos változatokon.

A méretnövekedés és a gazdagabb felszereltség 150-170 kilós tömeggyarapodást hozott magával, az alap 1,2-es most 1,25 tonnát nyomFotó: Gulyás Péter

A 308-as első generációja 2007-ben jelent meg, az a kocsi tulajdonképpen egy jó minőségben elkészített, gyermekbetegségekből kikúrált 307-es volt, leszámítva a Prince-benzinmotorokat, amelyek sok tulajdonos életét keserítették meg. Igazából a 2013-as második generáció hozott filozófiaváltást: a magas, egyterűs karosszéria helyett egy kisebb és könnyebb kasztnit kapott a francia kompakt, az igazi forradalom azonban belül zajlott le, ahol megjelent az apró kormánykerék és az i-Cockpitnak nevezetett hipermodern műszerfal. A szakma elismerését kivívta a típus, amit a 2014-ben elnyert Év Autója díj is jelez, de a piacon mégsem tudta igazán megszorongatni a kategória két etalonját, a hetes Golfot (és testvéreit), valamint az élvezetesen vezethető Ford Focust.

Rögtön bemutatták a kombit is, amelynek 196 literrel nagyobb a csomagtere és 21 centivel hosszabb a hátsó túlnyúlásaFotó: Gulyás Péter

Az új 308-assal folytatódik a Peugeot azon törekvése, hogy még közelebb pozícionálja magát a prémiummárkákhoz. Korábban a Peugeot és a Citroën modellek kis túlzással csak az emblémájukban különböztek, manapság azonban kinyílt az olló a két márka között, amit a legjobban talán a kompakt kínálaton lehet látni: az új C4-es egy izgalmas koncepciójú, emelt terepkupé-crossover tágas utastérrel és vajpuhán ringatozó futóművel, műszaki alapjai (EMP1 platform) azonban a Stellantis-konszern kisautóiból származnak, ami a belső tér egyszerűségén, valamint a menetdinamikai képességeken erősen érződik. Hiába azonos hosszúságúak, az új 308-as más padlólemezre (a DS 4-hez és az Opel Astrához hasonlóan EMP2) épül, mint a C4, és az ára, technikája, minősége is más ligába helyezi, meg talán a dizájnja is, bár ez ízlés dolga.

Telitalálat a dizájn

Felszereltségtől függően többféle hűtőmaszkot kaphat, a fényszórók az alapmodellben is LED-esek. A 208-as után itt is megjelentek a nappali fényt adó vámpírfogakFotó: Gulyás Péter

Sokak véleménye volt az a nemzetközi menetpróbán, hogy a klasszikus szépségnek tartott 306-os óta nem gyártott ilyen mutatós kompakt autót a Peugeot. Az elöl-hátul bátran kiszélesített sárvédők, a domborított motorháztető, a vámpírfogas nappali LED-fények, a lapos fényszórók és a karosszéria síkjából ékkőként kiemelkedő hátsó LED lámpák mind nagyon jól állnak neki, és a hátratolt kabin, a laposabban álló szélvédő, valamint a két centivel csökkentett magasság miatt a kiállása is sportosabb lett, igaz, a nyomtáv és a szélesség nem változott.

11 centivel lett hosszabb és 2 centivel alacsonyabb, a tengelytávot 5,5 centivel nyújtották megForrás: Peugeot

Ellentétben a C4-essel, a 308-as megmaradt klasszikus alsó-középkategóriás modellnek, persze a mai divatot követve kicsit megváltoztak az arányai: a tengelytáv és a motorháztető megnyújtásával az A-oszlop hátrébb került, ami vizuálisan az előnyére vált, viszont így a tengelytáv növekedése csak minimálisan érezhető a hátsó sor helykínálatán. Már az előző 308-as is az egyik legszűkebb kompakt autó volt, de a 11 centis hossz-, és az 5,5 centis tengelytáv-növekedés ellenére ez sajnos az új generációról is elmondható, bár kétségtelen, hogy két átlagos magasságú felnőtt valamivel jobban elfér egymás mögött, mint korábban.

Felszereltségtől függően többféle hűtőmaszkkal gyártják. Az anyaga átengedi a rádióhullámokat, így a radart mögé tehették. Új a Peugeot-logó, a típusjelzés elöl is láthatóForrás: Peugeot

Akinek több helyre van szüksége, válassza a kombit, amelyben az 57 mm-rel hosszabb tengelytávnak köszönhetően tényleg jól el lehet férni hátul is, és a vízszintes tető miatt a fejtér is tágasabb. Nem is beszélve a csomagtartóról, amely 412 helyett 608 litert kínál, előbbi 8, utóbbi 2 literrel kevesebb, mint korábban. Már elektromos is lehet a kombi esetében a csomagtérajtó nyitása, a távirányító mellett egy alsó láblendítéssel is be lehet indítani a folyamatot, ha tele van a kezünk.

Milyen belül?

Jó anyagokból épült a belső, hipermodern a formavilág. Ebből a környezetből már kilóg a kézi váltó ormótlanul nagy karjaFotó: Gulyás Péter

Már az előző 308-as is a kategória egyik legigényesebb belsejével rendelkezett, az új azonban még hozzá képest is szintet lépett, sőt, szerintem házon belül a 3008-ast és az 508-ast is veri. Nagyon jól mutat a végtelenített légbeömlőnek tűnő rács, amely szemmagasságban kettéosztja a műszerfalat, és konkáv felületek képez, de hatalmas ötlet a kinyitott könyvre emlékeztető, vezető felé fordított dupla érintőképernyő, és persze az is, hogy a két pohártartóba akár 3D-nyomtatott szemüveg- és mobiltartót is rendelhetünk a gyártól. 

Mindenhol jól támasztanak, emiatt elképesztően kényelmesek az ülések, nem véletlen, hogy a német Hátbarát Munkacsoport (AGR) minősítését is elnyerik, amit vélhetően a nemrég megvásárolt, erre sokat adó Opel márkának köszönhet a PeugeotFotó: Gulyás Péter

Nem csak a testünket és a szemünket, hanem a tapintásunkat is kényezteti a 308-as: a párnázott, rücskös műanyagok mellett matt alumínium, szövet, Alcantara, vagy bőr borítja a legtöbb felületet, textilbetétből még a műszerfalra és az ajtókra is jutott. A bajusz- és ablakemelő-kapcsolók még ismerősek lehetnek a régi PSA autókból, de ezeket leszámítva az összhatás hipermodern, főleg a GT verzióban, amelyben még a digitális műszerfal is térhatású. Ezt az effektet több réteg egymásra csúsztatásával érik el, igen látványos eredménnyel, de azért erre is igaz, hogy kicsik a számok és némileg túlzsúfolt a felület, ezért egy analóg óracsoportot könnyebben és gyorsabban le lehetne olvasni.

Kissé túlbonyolították az apró digitális műszerfalat, amely virtuális 3D-s változatban is létezikFotó: Gulyás Péter

Aki alacsonyabb az átlagnál, annak a 308-asban már az is gondot jelenthet, hogy egyáltalán lássa a digitális műszerfalat, ugyanis a Peugeot továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a kormánykerék kicsi legyen, és a kijelzőt fölötte kelljen nézni. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy alacsonyra tegyük a kormányt, ami nem mindenkinek kényelmes vagy ergonomikus. Star Wars-rajongóknak ismerős lehet az aprócska, hatszögletű karima formája: Darth Vader híres TIE-fighter vadászgépére emlékeztet, de az egész műszerfal is olyan, mintha egy űrhajóból is származhatna.

A cikk folytatódik a második oldalon, kattintson tovább!