Heten, mint a gonoszok

Sokak nagy bánatára így a fűtés-hűtés vezérlése is érintős, ami menet közben nem túl szerencsés, ráadásul a klíma úgy manuális, hogy a kijelzőn csak kékre vagy pirosra lehet állítani, hőfokra nem. Az elektromos kézifék alap, de nem rögzít automatikusan a gyújtás levételekor, helyette inkább csipog, hogy vigyázzak, el ne guruljon az autó. A vezetői üléspozíció alacsonyabb és sportosabb, mint az Opelemben, az ablakfelületek pedig nagyok, ezért jól lehet kilátni és a fény sem kevés. Tárolóhelyek akadnak oldalt, elöl és a plafonon is, a hely rendben van elöl, az összeszerelés pedig közel tökéletes.

Ez a kisebbik érintőképernyő, és jól látszik, hogy ha fizettek volna, elférne itt nagyobb is. A szellőzőrostélyok közt lakik az érintős gomb, amivel a képernyőn bejönnek a megfelelő beállításokForrás: Vékey Zoltán

És mi újság a csomagtartóval? Hétszemélyes üzemmódban 629 liternyi hely marad, ami még egy Golf kombiénál is jobb adat, de a rövid verziónál ugyanez az érték már csak 191 liter – csapatszállítónak tényleg a Maxi való. A kétoldali tolóajtó továbbra is ideális és helytakarékos megoldás, igaz, túlságosan könnyen jár, így mindig ki kell kattanásig tolni, különben könnyen rácsukódik a beszállókra. A hátsó ablakok nyithatatlanok és sötétítés sincs, ez rögtön az első úton probléma volt, amikor egy óvodás elszenderedett hátul és a tűzött fejére a nap - de a lábhely rendben van, a fejtér pedig parádés.

Nagyon praktikus a tolóajtó, odabent sok a hely és simán befér három gyerekülés egymás mellé. Jutott hátra két USB-csatlakozó és asztalka is, az ablak viszont fixForrás: Vékey Zoltán

Rossz hír, hogy ellentétben a saját autómmal, a harmadik sor üléseit nem lehet tologatni, csak lehajtani vagy egy egyszerű mozdulattal kivenni. A második sorból is kiszerelhetőek a székek, ilyenkor sík padlóval 2,3 köbméternyi holmi fér bele. Sajnos a harmadik sor ülései között nincs semennyi hely, így ha a második sorban gyerekülések vannak (vagyis dönthetetlen a támla), akkor a csomagtér felől csak hegymászó-stílusban lehet megközelíteni. Megint az Opel jut eszembe, ahol a két leghátsó ülés között van 20 centi hely, így a gyerekek kényelmesen tudnak ki- és beszállni az ötödik ajtón keresztül.

Hétfős legénységgel is marad elég csomagtér a Maxiban, innen jól látszik az első napellenzők feletti tárolópolcForrás: Vékey Zoltán

Kevesebb lóerő, de jobb rugózás

Érdekes a motorválaszték: egyelőre nincs belőle hibrid (ellentétben az új, kezdetben kizárólag plug-in kivitelben érkező Multivannel), a legerősebb verzió pedig mindössze 122 lóerős. Ez az adat a kétliteres TDI-re vonatkozik, amelyet a korábbi generációnál még el lehetett érni 140 és 170 lovas kivitelben is, itt viszont csak egyetlen alternatíva van: ugyanez a dízel 102 lóerővel. Lehet persze kapni benzinmotorral is, méghozzá a tesztautónkban dolgozó 1,5 literes, turbós négyhengeressel, de arra sem lehet ráfogni, hogy ki lenne hegyezve: mindössze 114 lóerőt állít csatasorba.

Átlagosak a menetteljesítményei, a gyorsulási idő százra 11,9 s. Lágy hibridként is érdemes lenne kínálni az 1,5-ös turbómotortForrás: Vékey Zoltán

Nem is igen mutatja magát erősebbnek, megvallom én az első napon, mielőtt a forgalmiba pillantottam volna, meg voltam róla győződve arról, hogy előástak valami régi 1,2-es TSI-t a raktár mélyéről. Háromhengeresnek viszont az orgánuma és kifinomult járása alapján véletlenül sem hinné az ember, miként szívómotornak sem,mert a 220 Nm-es nyomaték már kis fordulaton felépül. Városban közel 9 litert eszik, hosszútávon, nem szétforgatva 7 literrel is eljárhat, de az 500 forintos benzinárak mellett ezt is sokalltam. Kiterjedt kúthálózat híján nálunk a földgázos (CNG) csúcsmodellt nem forgalmazzák.

Érintősek lettek a világítás és az ablakfűtés kapcsolói, akárcsak a Golfban és társaiban, ez nem mindenkinek jön be. A kormányküllőkön viszont fizikai gombok maradtakForrás: Vékey Zoltán

Német autótól szokatlanul puha a rugózás, inkább kényelmes, mint sportos, jól illik az autó karakteréhez és a hazai úthálózathoz - szerencsére az előd merev hidas, laprugós teherautó-futóművét normális, csatolt lengőkaros felfüggesztés váltotta fel. Pluszpontot érdemel, hogy Cargo furgonok mellett széles a Caddy személyautó-választéka is: lehet 4x4-hajtású vagy DSG-váltós kivitelt rendelni belőle, sőt, California néven még mini-lakóautóként is piacra dobták, ráadásul többféle felszereltségi szintből lehet választani – közülük a leglátványosabb az off-roados Pan Americana.

Normális felnimérettel kellemes a rugózás, a konfigurátorban többféle első szerelésű gumiból tudunk választani - és persze még milliónyi egyéb extrábólForrás: Vékey Zoltán

Kedvezményes, de fel is kell extrázni

Most pedig jöjjön a feketeleves, az ár. Ha figyelembe vesszük az árkedvezményt (nem a 2,5 milliós nagycsaládos támogatást!), akkor hétülésesként a teljesen fapados Kombi 7,89 millió forintról indul, míg a tesztben szereplő, már elfogadhatóbb Life felszereltség a hosszabb Maxi kivitelben 9,1 milliónál kezdődik. Ebben olyan extrák is helyet kaptak, mint a belső tükör (!), a sávtartó, a manuális klíma és a multikormány. Persze kérhető digitális műszerfal (273 ezer forint), LED-fényszóró (629 ezer), LED-es hátsó lámpa (96 ezer) vagy parkolóradar (300 ezer) is, plusz még vagy százféle más feláras tétel.

Nyitott pakolórészek kerültek a műszerfal tetejére - munkához szükséges ceruzához, mérőszalaghoz jó lehet, de itt inkább nem hagynék semmi értékesetForrás: Vékey Zoltán

Sajnos könnyedén belefuthatunk a 12-13 milliós árba, és akkor még mindig egy kompromisszumos tehergépjárművet kapunk, pedig ez már az 5-ös BMW árlistájának az alja, még ha más célra is való. Nagycsaládos támogatás nélkül tehát igen drága, de a 2,5 milliós szubvencióval már megfontolandó választás a Caddy, jóval kellemesebb, 7-8 millió forintos áron. Aki a kategóriában nézelődik, annak nem sok választása van: a Mercedes Citan, a már emlegetett francia négyesikrek vagy a Ford Tourneo Connect jön szóba, de alapáron mindegyikük olcsóbb a Volkswagennél, felszereltségben pedig gazdagabbak.

2,5 millió forintos nagycsaládos állami támogatás és a Life kivitelnél 1,88 millió forintos „hűségakció" is igénybe vehető, de így sem olcsó – pláne a manapság minimálisan elvárható extrákkalForrás: Vékey Zoltán

A Caddy előnye, hogy ő a műfaj egyik legmutatósabb képviselője, és természetesen, hogy wolfsburgi gyökerű, e két tulajdonsága már önmagában elég sokaknak. Igyekeztem objektív maradni és nem önigazolást keresni, de nem lett rosszabb kedvem a teszthét után: az új Caddy a külső dizájnt leszámítva semmi különös többletértéket nem hordoz, egyszerűen egy jó célszerszám, sajnos néhány átgondolatlan tervezési megoldással. Ugyanakkor ahhoz, hogy belül kopár furgon-leszármazott helyett egy kényelmes és kellemes családi autó legyen belőle, irreálisan sokat kell rá áldozni.