Miután idén májusban minden korábbinál nagyobb távolságot tett meg egyetlen feltöltéssel, most teli tartályával még messzebbre jutott az üzemanyagcellás hidrogénautó.

Forrás: Toyota

Fél éven belül kétszer is új világrekordot állított fel a második generációs Toyota Mirai. Miután a típus egy példánya május végén Franciaország közútjain 1003 kilométert tett meg hidrogéntartályainak egyszeri feltöltésével, augusztus végén ismét útnak indult az autó, ezúttal Dél-Kaliforniában, hogy aztán csak 1360 kilométerrel később álljon ki tankolni. Ez utóbbi hatótávolsági rekordkísérletet a Guinness Rekordok Könyvének munkatársai is dokumentálták, majd október elején hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Mirai minden más hidrogén üzemanyagcellás személyautónál nagyobb távolságot tett meg egyetlen feltöltéssel.

Forrás: Toyota

Mindkét rekordot teljesen szériaállapotú autókkal érték el, különlegesnek csak a sofőrök felkészültsége volt mondható, ám arra fokozottan ügyeltek, hogy a normál forgalomban elfogadható vezetési technikákat alkalmazzanak. Ezekhez semmi másra nincs szükség, mint józan észre és némi önfegyelemre: a frissen közzétett Guinness Világrekord  megvalósításában közreműködő pilóták, Wayne Gerdes és Bob Winger a heves gyorsítás, illetve lassítás elkerülését, a viszonylag alacsony menetsebesség megválasztását, valamint az energiaigényes fogyasztók (pl. klímaberendezés) használatának mellőzését javasolják.

A Mirai ebben egyébként segíteni is tud vezetőjének: a Predictive Efficient Drive funkció képes megtanulni a gyakran bejárt útvonalakat, és az adottságok ismeretében úgy tölti fel, illetve süti ki akkumulátorát, hogy a hidrogén üzemanyagcellának a lehető legkevesebb munkát kelljen végezni a szakaszon.

Forrás: Toyota

A Mirai azonban átlagos használat mellett is nagy hatótávolságot kínál: az összesen 5,6 kilogrammnyi betankolható hidrogén  akár 650 kilométerre is elegendő. A kiürült tartályok aztán mindössze 5 perc alatt újratölthetők a 700 bar üzemi nyomással működő, szabványos töltőállomásokon.

A hidrogén üzemanyagcellás technológia a fedélzeten tárolt hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásából állítja elő a jármű villanymotorjának meghajtására szolgáló elektromos energiát. A folyamat egyetlen mellékterméke a víz, így fenntartható forrásból származó hidrogén felhasználásával minden más alternatív hajtási módozatnál tisztábban közlekedhetünk.

A Mirai Guinness Rekord-kísérlete során megtett távolságon egy hasonló teljesítményű (182 LE, 300 Nm), de belső égésű motorral szerelt modell akár 295 kilogrammnyi széndioxidot bocsátott volna ki.