A hír, hogy a nagy AdBlue-előállítók korlátozzák termelésüket, kisebb pánikot okozott a piacon, ami felhajtotta az árakat és egyes kutakon készlethiányt is előidézhet. Ellátási gondok azonban nem lesznek.

Az AdBlue - a műtrágyagyártás mellékterméke - egy, a modern dízelmotorok működéséhez elengedhetetlen adalék. Nemrég azonban a magas földgázárak miatt egyes vegyi üzemek, mint például a szlovák Duslo, korlátozta termelését, ami miatt az európai AdBlue-készletek csökkenni kezdtek.

A hír hallatán Magyarországon is sokan pánikszerű felvásárlásba kezdtek, hiszen enélkül az Euro 5-ös és annál újabb dízelmotorok elektronikája letilt, a járművek nem indulnak el. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a környező országokban hirtelen többszörösére ugrottak az eladások, amelyre az ellátási lánc egyszerűen nem volt felkészülve - írta a Napi.hu. Magyarországon is több helyen elfogytak a készletek.

Mivel az igény nagy, a műtrágyagyártók ki fogják ezeket elégíteni, ugyanakkor arra számítani kell, hogy az adalék ára magasabb, mint korábban. Később ez várhatóan vissza fog állni a leállásokat megelőző szintre, hiszen a nagyobb kereslet most kizárólag a pánik következménye, a dízelautók, az áruszállítók vagy a mezőgazdasági gépek nem fognak hirtelen többször akkora utat megtenni, mint pár hónappal korábban.

Fontos észben tartani, hogy az AdBlue nem tartható el túl sokáig, így a drágán megvett készletek lehet, hogy a hulladékudvarokban végzik majd" - hívja fel a figyelmet Grád Ottó.

Ha valaki nem talál AdBlue-t valamelyik benzinkúton, akkor hívja fel a nagy láncok ügyfélszolgálatát, ők segítenek majd abban, hogy hol tud hozzájutni az adalékhoz - javasolja a szakember. Arra nem kell számítani, hogy az állam beavatkozik a piacba, hiszen fizikai ellátási gondok nincsenek. Ebből a termékből stratégiai készleteket sem halmoznak fel úgy, mint az üzemanyagokból vagy a földgázból.