A Toyota különleges projektre szánta rá magát: specialistákkal karöltve megépítette a világ legkisebb működőképes hidrogénüzemű autóját, amely természetesen egy összement Mirai-ra hasonlít.

Forrás: Carscoops

A hidrogén a fosszilis tüzelőanyagokhoz hasonlóan elégethető, vagy üzemanyagcellában a légköri oxigénnel vegyi reakcióra késztethető, amelynek eredményeként elektromos energia és vízpára jön létre. Mindkét lehetőség izgalmas az autóipar számára: az előbbi esetben hagyományos belső égésű motorok üzemanyagaként hasznosítható, az utóbbi megoldás pedig a tisztán elektromos járművekben jelentheti az akkumulátorok életképes alternatíváját.

A Toyota a modellautó-specialista Tamiyával és a nyomtatott áramköri lapra szerelt üzemanyagcella (PCBFC) technológia úttörőjével, a Bramble Energy-vel karöltve félméteres, működőképes üzemanyagcellás járművet épített. A méretarányos Toyota Mirai jópofa játékszernek tűnhet, ám jelentősége jóval nagyobb ennél.

Forrás: Carscoops

Az 1/10 léptékű modellautó alapját a Tamiya kiforrott és elterjedt TT-02 platformja biztosítja. Ez a kétféle tengelytávval, kétféle hasmagassággal, kétféle nyomtávval gyártható, tíz választható végáttételt kínáló, összkerékhajtású padló normál esetben tölthető akkumulátorból nyeri a villanymotor hajtásához szükséges energiát. Ezt az energiatároló egységet váltották ki a Bramble Energy által szállított, miniatűr fuel cell csomaggal (amely az üzemanyagcellát, a vezérlő elektronikát, valamint a hidrogéntartályt is tartalmazza.)

Forrás: Carscoops

A brit cég innovatív módon nyomtatott áramköri lapokra (NYÁK) integrálja a hidrogén üzemanyagcella komponenseit. Ez nem csak helytakarékossá teszi a rendszert, de a gyártását is rendkívül leegyszerűsíti: a Bramble Energy állítása szerint a világ bármely NYÁK-gyártó üzeme alkalmas a cég üzemanyagcellás egységének nagy mennyiségű szériagyártására.

Forrás: Carscoops

A hidrogén üzemanyagcella versenyképességét jól mutatja, hogy a rádiótávirányítású Toyota Mirai fedélzetén 20 watt motorteljesítmény előállítására képes rendszer kétszer akkora üzemidőt biztosít a modellnek, mint az eredetileg hozzá tervezett, azaz vele azonos helyet foglaló 7,2 voltos akkumulátor. A Bramble Energy cserélhető hidrogéntartályaival ráadásul a töltéssel sem kell vesződni, ami jóval felhasználóbarátabbá teszi a technológiát.

Forrás: Carscoops

Egy hidrogén üzemű rádió-távirányítású modellautó önmagában persze nem fogja megváltani a világot. A miniatűr Toyota Mirai azonban ennél jóval többről szól. Azt demonstrálja, hogy a hidrogén üzemanyagcella egészen kis léptékben is működőképes, és alkalmas lehet akár hordozható elektromos és elektronikus készülékek (motoros szerszámok, számítógépek, mobiltelefonok) energiaellátására is.