Kipróbáltuk a HR-V harmadik nemzedékét, amely már csak hibridként kapható Európában. Nem a sportosság és az ár az erőssége, de ezeken kívül nehéz belekötni.

Honda HR-VFotó: Gulyás Péter (Origo)

A Honda HR-V 1998-ban bemutatott első generációja egy izgalmas, háromajtós kombi crossover volt, ami hátulról pont úgy nézett ki, mint a helykihasználás bajnoka, a hasábforma Volvo V70. Neve a Hi-rider Revolutionary Vehicle kifejezés rövidítése, ami magyarul "nagy hasmagasságú, forradalmi járművet" jelent. Ez az első HR-V-re tényleg igaz volt, azonban a 10 év kihagyással, 2015-ben Európába érkezett második, gömbölydedebb nemzedék már közel sem volt ennyire emlékezetes, talán még a Honda-rajongó olvasók nagy része sem tudná felidézni hirtelen magában, hogy nézett ki.

Igazi ufó volt a maga korában a semmihez sem hasonlítható első HR-VForrás: Honda

Viszont akik használták, szerették, hiszen egy kiváló minőségű, praktikus, kívül kicsi, belül nagy autót kaptak a pénzükért, amit remek motorokkal szereltek, csak a szörnyű infotainment rendszert kellett megbocsátani neki. Ez a generációt még 1,5 és 1,8 literes benzinmotorokkal, 1,6 literes dízellel, kézi és fokozatmentes CVT automata váltóval, első- és összkerékhajtással is meg lehetett venni.

Honda HR-VFotó: Gulyás Péter (Origo)

E cikk főszereplőjét, az új, harmadik generációs HR-V-t viszont már csak fronthajtással, és egyféle hibrid hajtással árulja a Honda Európában, hogy meg tudjon felelni a szigorú emissziós előírásoknak. Kínában nemrég mutatkozott be az új HR-V elekromos változata 201 lóerővel, 68,8 kWh-s akkumulátorral és 500 km-es hatótávval, de ennek a verziónak az európai bevezetéséről egyelőre semmi hír.

Hogy néz ki?

A 188 mm-es hasmagasság nagyobb, mint a legtöbb kis SUV esetében, széria a 18 colos felniForrás: Honda

Alaposan megváltozott a HR-V, a gombócformát határozott élekkel megrajzolt, letisztult karosszéria váltotta fel. Hosszabb lett az övvonal folytatásaként megrajzolt motorháztető, ugyanis hátrébb költözött (és döntöttebb lett) a szélvédő, hátul pedig pont olyan lapos szögben áll a csomagtartó fedele, ami az 50 éve bemutatott Fiat 127-esnél – talán így akartak tisztelegni a japánok az 1972-es Év autójának megválasztott, kategóriateremtő olasz előtt.

A régi és az új HR-V profilból egymásra vetítve. Így látszanak jól a változásokForrás: Honda

Azonban így is izzadságszagú a dizájn, nehéz lenne forradalminak nevezni, pedig minden trükköt bevetett a Honda, ami egy mai SUV-on elképzelhető: a hatalmas, fényezetlen hűtőmaszk, a rejtett hátsó kilincsek, a kupés tetővonal, az elöl króm-, hátul LED-csíkkal összekötött lámpák mind megvannak, de kevés különbséget jelentenek. Egyszerre modern és visszafogott az összhatás, de ez sokaknak tetszeni fog.

Az elnyújtott motorháztető és a megdöntött A-oszlop hosszabbnak láttatja az orr-részt, a hátra helyezett utastér és a lapos far a kupés vonásFotó: Gulyás Péter (Origo)

Érdekes, hogy a sajátos arányok (széles és lapos, hosszú orrú karosszéria, nagy lemezfelületekkel és kis ablakokkal), meg a hatalmas, alapáron is 18 colos kerekek miatt az új HR-V nagyobbnak tűnik a képeken, mint amekkora valójában. Pedig csak 4,34 méter hosszú, vagyis mindössze fél centivel nyúlt meg elődjéhez képest, az új Civicnél pedig bő 20 centivel rövidebb.

Milyen belül?

Bár kicsi a szélvédő, nagyon jó a kilátás, az ablaktörlők is rejtve vannak. Prémiumautós a belső minőségérzetForrás: Honda

Ha csak a belső tér tágasságát vesszük, a Honda mérnökei véghez vitték a lehetetlent: úgy tudnák növelni a hátsó lábteret 35 mm-rel, hogy a tengelytáv nem változott, a kerekek átmérője viszont 683-ról 690 mm-re nőtt, amihez természetesen a kerékjáratoknak is igazodnia kellett. Valahonnét el kellett venni a helyet, ez pedig a csomagtartó volt. A régi HR-V-ben még 470 liter volt a térfogata (a padló alatt rekesszel együtt), most már csak 335 liter, persze a csökkenéshez az is hozzájárult, hogy a hibrid rendszer akkumulátorát is ide helyezték el.

Csalódás, hogy mindössze 319 literes a csomagtartó, amihez az alsó rekesz csak 16 litert tesz hozzá. Viszont nagy a rakodónyílás és az alapmodellt leszámítva motorosan nyílik a fedél. Automatikusan lecsukódik, ha a slusszkulcs messze kerül az autótólFotó: Gulyás Péter (Origo)

Függőleges irányban kissé összement a HR-V: az alja 10 mm-rel van messzebb a talajtól, a teteje viszont 20 mm-rel került közelebb hozzá, vagyis 30 mm veszteség érte a bent ülőket, amit tetéz a már említett kupés tetővonal is. Átlagos magasságú felnőttek azonban így is kényelmesen ülhetnek hátul, és attól sem kell tartaniuk, hogy a hátsó pad esetleg ne támasztaná meg a combjukat eléggé.

Megmaradt a mágikus ülés

A mágikus ülésrendszer síkba dönthető vagy az ülőlapok fel is hajthatók attól függően, hogy milyen jellegű rakodótérre van szükségForrás: Honda

Ennek a régi, első Jazz-zel bevezetett Honda-trükknak a megtartása azért vált lehetségessé HR-V-ben, mert a benzintankot nem a hátsó, hanem az első ülések alatt helyezték el. A háttámlák lehajtáskor nem csupán ráhasalnak a 60/40 arányban osztott támlák az ülőlapra, hanem az egész összehajtott üléspad lesüllyed, emiatt a rakodásra használható belső tér magasabbá válik, mint egy átlagos autóban. De az ülőlapokat a nem ledöntött háttámlához, felhajtva is rögzíthetjük, ekkor egy kerékpár bent lévő kerekekkel vagy magas szobanövények is gond nélkül szállíthatók a hátsó sorban.

Az egyedi megjelenésű, L-alakú levegőzőnyílások a műszerfal felső sarkaiba kerültek, ráadásul anélkül juttatják a levegőt a kabinba, hogy a huzat zavarná a bent ülőket. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a levegő nem az utasok között cirkulál körbe-körbe, hanem a szélvédő, a tető és az ablakok menténFotó: Gulyás Péter (Origo)

Ahogy a Hondáktól manapság megszokhattuk, a belső tér minősége közelít a prémium szinthez, igényesek az anyagok, szépek a formák, japánosan precízen kattannak a kapcsolók, hibátlan a kidolgozás, és még huzatmentes állása is van az oldalsó légbeömlőknek (ekkor a levegőt az oldalablakokra irányítják, ahonnét az egyenletesen terjed szét az utastérben).

Az első üléseket 10 mm-rel megemelték a kifutó HR-V-hez viszonyítva Az ülések kényelmét és támasztását már nem rugókészlet, hanem speciális szivacs adjaFotó: Gulyás Péter (Origo)

Csak félig digitális a műszerfali kijelző (a sebességmérő maradt analóg), a 9 colos érintőképernyőn már a Honda újgenerációs infotainment rendszere fut, amely ég és föld a régi HR-V nehezen kezelhető, lassú androidos tabletjéhez képest. Nem csak a menürendszer felépítése lett logikusabb, de a grafika és a reagálási sebesség is sokat fejlődött, és végre ott van a kijlező mellett a fizikai „home" és „back" gomb, továbbá már a hangerőt is tekerővel lehet állítani.

A cikk folytatódik a vezetési tapasztalatokkal. Kattintson tovább!