A Solterra a Toyota bZ4X ikertestvére, a fejlesztést is közösen végezte a két japán márka.

Az orr-része más, mint a Toyota bZ4X-nek. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Subaru

A Subaru bemutatta Japánban az első tisztán elektromos autóját, a Solterrát, ami a nemrég bemutatott Toyota bZ4X testvérmodellje. A két modell szinte csak az emblémáknál és az orr-részüknél különbözik, bár elképzelhető, hogy a futóműhangolásuk is eltérő lesz.

A tengelytáv 18 centivel hosszabb, mint a ForesteréForrás: Subaru

Ami biztos, hogy a műszaki alapok közösek: mindkettő a dedikáltan elektromos autók számára fejlesztett „gördeszka" platformra épül, a vékony akkumulátorcsomag a padlóban alatt kapott helyet, ami alacsony súlypontot és nagy merevséget biztosít. A Solterra 4690 mm hosszú, 1860 mm széles és 1650 mm magas, a Foresternél 50 mm-rel hosszabb, 45 mm-rel szélesebb és 65 mm-rel alacsonyabb, a tengelytávja 180 mm-re nagyobb. Hatalmas, akár 20 colos kerekeket is befogadó kerékjáratai a karosszéria sarkaiba kerültek, hogy tágasabb lehessen a belső tér.

Van összkerekes változat is, amely hátul is hord egy villanymotortForrás: Subaru

Hosszú tengelytávjának köszönhetően a Solterra állítólag osztályelső lábteret kínál az összes utas számára; az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Viszont a csomagtér a hátsó ülések ledöntése nélkül csak 452 literes, ami kicsinek számít egy ekkora szabadidő-autótól.

A Solterra hatótávolságát fokozza az opcionális napelemes tető, amely ingyen állít elő elektromos áramot. A be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható rendszer egy év alatt akár 1800 kilométerre elég áramot termelhetForrás: Subaru

Az olcsóbb, fronthajtású Solterra hajtásáról egy 204 lóerős, 265 Nm nyomatékú villanymotor gondoskodik, amely 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára az autót, a végsebesség 160 km/óra. 

A műszerfal még annyira sem különbözik a Toyotáétól, mint a külső, csak az emblémát cserélték le a kormányonForrás: Subaru

Mint minden Subaru SUV, a Solterra is eléhető összkerékhajtással. De itt nincs szimmetrikus, kardántengelyes, differenciálzáras mechnaikus rendszer, egyszerűen a hátsó tengelyhez is tettek egy villanymotort, amely nincs mechanikai kapcsolatban az elsővel. Viszont a nyomatékeloszlás és a kipörgésgátló hangolásánál a Subaru jó hasznát vette az összkerékhajtással szerzett rengeteg tapasztalatának, így a Solterra állítólag ügyesebben mozog terepen, mint egy átlagos elektromos crossover. 

A többi Subaru SUV-hoz hasonlóan rendelkezik az összkerékhajtást vezérlő X-mode rendszerrel, ami növeli a tapadást földutakon és kedvezőtlen útviszonyok mellett. Az új Grip Control "tereptempomat" stabilizálja a járművet, és lehetővé teszi az egyenletes sebességgel történő haladást úttalan utakon isForrás: Subaru

A dupla motoros összkerékhajtású változat csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, a csúcsnyomatéka 336 Nm. Változatlan a 160 km/h-s végsebesség, de a 0-100-as gyorsulás csak 7,7 másodpercig tart, ami persze villanyautó-mércével csak átlagos. 

Ahogy a bZ4X, úgy a Solterra lehetővé teszi az „egypedálos" vezetést: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet, mivel a gázról lelépve azonnal jelentős motorfék-hatás jelentkezikForrás: Subaru

Olyan akkut fejlesztett a Toyota a kocsihoz, amelynek kapacitása 10 év vagy 240 ezer kilométer alatt állítólag csak 10 százalékkal csökken majd. A nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, ez egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávra elég (WLTP) a fronthajtású verzió esetében. Csökkenti az energiafogyasztást, hogy a fűtést hőszivattyúval oldották meg. 80 százalékos töltöttséget körülbelül 30 perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). 2022 negyedik negyedévétől egy új 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltő is elérhetővé válik.

Üvegtető is rendelhetőForrás: Subaru

Valószínűleg a Solterra is megkapja a bZ4X különleges műszaki megoldását, a mechanikai kapcsolat nélküli, vezetékes (steer-by-wire) kormányzást, amely szabadon választott áttéteezést és rásegítést hoz magával. A rendszer előnyei közé tartozik a kisebb tömeg, az úthibáktól érkező ütések hiánya és a több lábtér a vezetőnek.