Ha lassan is, de minden akadályt leküzdött - a Praga V3S képes története

Praga V3S történelem
Ebben a méretben és három tengellyel kevés vetélytársa akadt a keleti blokkban: az IFA G5 szerény darabszámban készült, a benzines ZIL-157 pedig jóval szomjasabb volt. Kisebb terhek mozgatására nálunk a hasonlóan jó terepes Csepel D-344-eseket vetették be
Vágólapra másolva!
Amikor csehszlovák teherautókról esik szó, mindenkinek a Tatra és a Skoda (Liaz) jut először eszébe. Pedig akadt egy másik gyártó is, amely Prága 9. kerületében már 110 éve működik. Legnépszerűbb modellje a terepes V3S volt, amely háromtengelyes felépítésével, rövid orrával és léghűtéses motorjával a magyar közlekedésnek is jellegzetes színfoltja volt – leggyakrabban szippantós autóként.
Vágólapra másolva!

A Praga gyárat 1907-ben alapították, méghozzá személyautók gyártására: a Prága Grandot, az Alfát és a Piccolót az 1910-es évektől 20-30 éven át tartották programban. Nehéz volt a kezdet, az első négy évben mindössze 15 autót adtak el, ezért tértek át a biztosabbnak látszó teherautós piacra. A legnagyobb sikert az eredetileg katonai célokra szánt V3S, és ennek civil változata, az S5T érte el. Ezeket a léghűtéses, szuszogós teherautókat a világháború előtti Tatra 111-es V12-es motorjának fele, egy 7,4 literes soros hathengeres hajtotta, és 1953-tól egészen 1990-ig maradtak gyártásban.

Ebben a méretben és három tengellyel kevés vetélytársa akadt a keleti blokkban: az IFA G5 szerény darabszámban készült, a benzines ZIL-157 pedig jóval szomjasabb volt. Kisebb terhek mozgatására nálunk a hasonlóan jó terepes Csepel D-344-eseket vetették be Forrás: Wikipedia/Adam Hauner

Összesen 130 ezer példány készült belőle, idővel a névadó vállalat helyett a szintén prágai Avia üzemben, majd a pozsonyi BAZ-nál folyt a termelés.

A nagy hasmagasságú, 6x6-hajtású és viszonylag könnyű építésű V3S-nek kiválóak voltak a terepjáró képességei,

40 centiméteres utakon vagy közel egy méter mély vízen is átgázolt, és akár 40 fokos oldaldőlésnél is talpon tudott maradni. Eleinte 7,4, később 8,1 literes, hathengeres szívódízel motor hajtotta a három merev portálhidat négyfokozatú, szinkronizálatlan, terepes váltón keresztül, vagyis dupla kuplunggal és gázfröccsel kellett kapcsolni.

Nagyon hosszú, 47 éves gyártási ciklusa vége felé eszközöltek ugyan minimális műszaki és optikai frissítéseket (például a fényszórók a lökhárítóba költöztek), de menthetetlenül elavulttá vált, és elsodorta a rendszerváltás Forrás: Wheelsage.com/Praga s.r.o.

Elsősorban az áttételezés és a 98 lóerős teljesítmény volt az oka annak, hogy aszfaltúton mindössze 60 km/h volt a Praga végsebessége, ez már a hetvenes években is zavaró hátránya volt, de a 30-35 literes fogyasztás megfelelő értéknek számított. Nálunk főleg szippantós, olykor CKD-darus kivitelben lehetett vele gyakran találkozni, de a felépítménykínálat gazdag volt, a platós alapváltozat mellett három oldalra dönthető billencs, tűzoltó, műhelykocsi és számtalan egyéb kivitel létezett. Az alábbiakban gyári prospektusokon mutatjuk be az 5 tonnás teherbírású csehszlovák mindenest.

A cseh járműgyártás legnagyobb exportpiacát Kelet-Németország jelentette. „A kocsi előtt nincs akadály” hirdeti a V3S 1950-es évek végi prospektusa. Jó néhány példány máig dolgozik az erdőkben, farönköket szállítva Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.
Mifelénk a „szippantós” Praga volt a leggyakoribb, és bizony a csatornázás előtti időkben akadt bőven feladata (ilyen szerepelt még az 1999-es Hyppolit-filmben is). A gyári adatok alapján két perc alatt volt képes kiüríteni a tartályát Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.
A Csepelek kínai tesztútja után nem sokkal a Praga teherautókat is távol-keleti túrára küldték. 1956-ban megtették a 3650 kilométeres Peking–Lhassza utat, és közben egészen 5300 méteres magasságig jutottak. Gyári fényképek alapján próbálta visszaidézni a túrát az 1957-es prospektus Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.
A KGST termékekre nyitott Hollandia is importált Praga teherautókat. Náluk azonban a Tatra-eredetű, léghűtés motor helyett a Ford 5,9 literes vagy a DAF 5,7-es dízelét építette be az importőr Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.
Katonai csapatszállító V3S kivitel, jól megfigyelhető fülkéje tetején jobb oldalon a kerek kibúvónyílás. Gyakran felszerelték ponyvával, de zárt dobozzal volt belőle híradós és műhelykocsi is Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.
Gömbölydedebb és hosszabb orráról ismerhető fel az 5ST. Az 5ST-2 utcaseprő-kivitel jellegzetessége, hogy mindkét oldalon van kormánya Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.
A rendszerváltás után a márka a Praga-Export nevű céghez került. 1999-ben dobták piacra a Mercedes Unimogjához hasonló, rövid tengelytávú UV-80-ast, az Avia 3,6 literes motorjával. Ez a kép az angol piacra szánt prospektusból való Forrás: Retro Mobil/Praga s.r.o.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában: