Összegezte tavalyi eredményeit a számos lágy, öntöltő vagy plug-hibridet bevezető márka képviselete, és ami még fontosabb, fény derült az idei újdonságokra is. Lesz közöttük olyan, amely sokak számára elérhető, de olyan is, amely 3,7 másodperc alatt katapultál százra, sőt, megérkeznek a Volkswagennel közös modellek is.

Tavaly a koronavírus-járvány mellett új probléma sújtotta az autópiacot, a chiphiány miatti fennakadások a gyártásban, így Magyarországon is 2,3 százalékkal estek vissza az eladások: összesen 150 426 személy- és haszongépkocsi talált gazdára. Ezek közül 17 487 viselt Ford emblémát, tehát az amerikai-német márka 11,62 százalékos piaci részesedést ért el, amit a hazai importőr sikeres eredménynek ítél. Kimagasló volt a haszonjárművek (furgonok, kisteherautók és a pickupok) aránya, míg a 10 604 eladott személyautó a márkák sorrendjében harmadik helyezést jelentett.

Ahogy a piaci és főleg a törvényhozói elvárások diktálják, a tavalyi évet is a villamosított, tehát a tisztán elektromos vagy különféle hibrid modellek bevezetése határozta meg. A fő újdonság a Mustang Mach-E bevezetése volt, amelyről egy menetpróbán szereztünk tapasztalatokat; a villany-SUV az ötcsillagos európai törésteszt teljesítése mellett bekerült Év autója döntősei közé is. Többek számára elérhető akár nagycsaládos állami támogatással a Galaxy és az S-Max full (öntöltő) hibrid változata - ilyen amúgy már a Kugából is készül, sőt, megjelent és szegmensében rögtön piacvezető lett a zöld rendszámos plug-in kivitele is.

Ami a 2022-es évet illeti, a legtöbbek figyelmére a Fiesta és a Focus frissített változatai tarthatnak számot, ezeket legkönnyebben a hűtőmaszk közepére költöztetett emblémáról lehet megismerni. Újdonságuk lesz a 48 voltos lágy hibrid rendszer és a hétfokozatú automataváltó kombinációja, de modelltől függően megjelenik a 12,3 colos érintőképernyő, a vezeték nélküli szoftverfrissítés, a hálózatba kapcsolt navigáció és a dinamikus LED-fényszóró is. Akad ugyanakkor egy sokak által kedvelt távozó is a márka kínálatában: tavasszal közvetlen utód nélkül leáll a Mondeo gyártása.

Felkapcsolják a villanyt, de jönnek új dízelek is
Nem csak formatervével, de menetteljesítményeivel is igazi Tesla-kihívónak érkezik a Mustang Mach-E új GT csúcsváltozata, hiszen a 487 lóerőt és 860 Nm forgatónyomatékot mozgósító villany-SUV mindössze 3,7 másodperc alatt gyorsul százra, amihez egyedi futóművet is kap. Szintén elektromos, de száguldozás helyett munkára termett a zárt furgonként vagy platós felépítménnyel elérhető, 184 lóerős teljesítményű E-Transit, amelynek 67 kWh-s hasznos kapacitású akkumulátora a várhatóan 350 kilométeres WLTP-hatótávot kínál, raktere pedig a dízelekével azonos méretű, akár 15,1 m3-es.

Már 2020-ban végleges formába öntötte a Ford és a Volkswagen a haszonjárművek fejlesztéséről, illetve gyártásáról szóló együttműködést, idénre pedig beértek a közös munka gyümölcsei. Az új Tourneo Connect nem más, mint a VW Caddy átdolgozott változata, 5 vagy 7 üléses kialakítással, illetve akár digitális műszerfallal és 19 vezetéssegítő rendszerrel, benzin- vagy dízelmotorral. Tavaly amúgy a Ford közel 50 százalékos piaci részesedéssel uralta a pickupok hazai piacát, és a kifutó Ranger limitált búcsúszériái várhatóan idén is jelentős darabszámokat fognak produkálni.

Még idén év végén megérkezik viszont az utódmodell, amelyet a megállapodás keretében amúgy a Volkswagen is kínálatába vesz majd Amarok néven. Az új Ranger digitális szolgáltatások, rugózási komfort és irányíthatóság terén is többet ígér elődjénél, motorházteteje alá pedig már V6-os dízelmotor is kerülhet. Elektromos változatról egyelőre nincs hír, igaz, egyelőre nem is lehet teljesen kizárni, hiszen a kolosszális F-150 Lighting túl nagy lenne az európai utakra és parkolóhelyekre – de sikerét mutatja, hogy az Egyesült Államokban három évre előre eladták a legyártani tervezett mennyiséget.
