Tavaly a hazai piac második legnépszerűbb autója volt az S-Cross, idén pedig bestseller is lehet, mert megújításánál a Suzuki a korábbi megosztó forma helyett sokkal divatosabbra szabta a karosszériát. Sokan nem is sejtik, hogy a friss kulisszák mögött alapvetően a korábbról ismert tartalom érkezik, beleértve az 1,4-es turbómotort és a lágy hibrid rendszert, ráadásul digitális műszerfallal sem szolgál – sok más új szolgáltatással viszont igen. Lássuk, hogy muzsikál a régi-új esztergomi crossover!

Már kilenc éve, hogy megjelent az SX4 S-Cross második generációja, az esztergomi gyárban készített legnagyobb autó. Nagy ugrás volt ez az akkori Swifthez képest, hiszen egy valóban családi használatra alkalmas Suzuki jelent meg, és ez sokak számára vonzóvá tette a modellt. 2016-ban aztán jött a ráncfelvarrás új turbómotorokkal, friss frontrésszel, minimálisan átrajzolt hátfallal, újrahangolt felfüggesztéssel, kisebb változtatásokkal a beltérben. Bár az autó eleje megosztotta a vevőkört, itthon szép eladási számokat produkált, még ha a Vitara töretlen sikerét nem is sikerült túlszárnyalnia.

Tavaly a Vitara volt az ország legnépszerűbb új autója 8350 eladással, míg a második helyre az S-Cross futott be 6261 darabbal. Vajon idén fordul a kocka? Galériához kattintson a képre!Forrás: Ruschel Zoltán

Modellváltás helyett alapos ráncfelvarrás

2021 végén újra felfigyelt a fél ország a Suzukira, hiszen bejelentették, hogy érkezik a „vadonatúj" S-Cross. Nem véletlen az idézőjel, ugyanis ez a kifejezés túlzó: valójában erős ráncfelvarrás történt, ám a padlólemez, a műszaki alapok és sok külső-belső alkatrész, karosszériaelem sem változott. Ezúttal bátrabban hozzányúltak viszont a külsőhöz, és az első reakciók és érdeklődések azt mutatják, hogy jó irányt vettek a dolgok. Az elején különösen látványos a kontraszt a "fogszabályzós" régihez képest, egy sokkal nagyobbnak és komolyabbnak tűnő autóval nézhetünk farkasszemet.

A régi mellé állítva zongorázni lehet a különbséget, a sokat kritizált amorf fényszórók és a csupa króm hűtőmaszk után modernebb és könnyebben emészthető orrot kapottForrás: Ruschel Zoltán

Ám a méret csalóka, mert a fél centivel kisebb hasmagasságon (180 helyett 175 mm) kívül semmilyen paramétere sem változott. Mivel a motorháztető nagyobb felületű, szinte teljesen vízszintes és jóval magasabban húzódik, így a függőleges, nagy homlokfallal együtt tényleg egész más hatást kelt az esztergomi crossover. Egyúttal a sokak által kritizált hűtőmaszk is eltűnt, helyette egy zongoralakk festésű, keret nélküli, sokkal nagyobb rács került ide. A krómot ezúttal a keresztben húzódó dekorbetét viseli, benne egy minden eddiginél nagyobb Suzuki jelvénnyel.

A régi tömény krómozás helyett zongorafeketére fújták a jókora, keret nélküli hűtőmaszkot. Alaposan megnőtt a Suzuki logó az orránForrás: Ruschel Zoltán

Újak a lámpák is, az elődhöz hasonlóan alapáron LED-esek, a menetfény három kockás formája egészen egyedi. A korábbi projektoros fényszórókat sokan szidták, mert a szembejövőket eléggé vakította (ez a korábbi Vitarákra is jellemző volt), az új parabolatükrös kialakítás viszont ezt kiküszöbölte, és nem mellesleg remekül is világít. Teljesen átalakult a lökhárító is, a ködlámpa fölé költöztették az irányjelzőket, alulra pedig ezüst kartervédő imitáció is jutott. Oldalról a legkevésbé feltűnő a ráncfelvarrás, elsőre minden ugyanaz, de a részletek elárulják, mihez nyúltak a mérnökök.

Ismerős sziluett meredeken emelkedő övvonallal, de másként domborodó lemezekkel és új ablakkal a C-oszlopban. Eközben a kulisszák mögött változatlan a technikaForrás: Ruschel Zoltán

Hátulról egyetlen mai Suzukira sem hasonlít

A C oszlopban lévő ablak formája és íve teljesen más lett, a kerékjárati ívek pedig szögletesebb formát kaptak (ezt jó eséllyel a Toyoták ihlették). Változott a műanyag alsó borítás is, a kerekeknél vaskosabb lett, hátul az ajtó oldalára is került. Ezzel szemben a küszöbnél leszedték a korábban az ajtókon lévő részt. Még egy utolsó módosítás történt a tükröknél, amit csak a szakavatottak vesznek észre és csak GLX kivitelnél látható: a tükörház aljára kamerát szereltek, hiszen a legmagasabb felszereltséghez 360 fokos rendszer is jár, ez most debütál a Suzukiban (legalábbis Európában).

Ilyet eddig nem láttunk a Suzukiban: kamerák vannak a tükrökben (és elöl, a márkajelzés alatt is)Forrás: Ruschel Zoltán

Bár a sokat szidott hűtőmaszk eltűnt, az új S-Cross sem maradt megosztó részlet nélkül. Hátsó lámpájáról már a bemutatása utáni percekben ment a vita az online térben, és bár kétségtelen, hogy az enyhén füstszínű, átlátszó búra a régi Lexusok emlékét idézi, de élőben, bizonyos külső színekkel kombinálva jobb az összhatás. A részben LED-es búrákat össze is kötötték egy fekete díszléccel, ez jól mutat, és optikailag szélesebb hatást kelt. Hasznos, hogy a lökhárító alsó, fényezetlen része kiáll, így az apróbb koccanások nyomai olcsóbban javíthatók. Szerencsére a Suzuki nem szórakozott kamu kipufogókkal, nem is látni a végződést, alul itt is ezüstszínű betét van, középen ködzárófénnyel.

Míg az elődön a hűtőmaszk volt a kényes téma, itt várhatóan az átlátszó búrás hátsó lámpa fogja megosztani a véleményeket. Jól mutat a két oldalt összekötő fekete dekorelemForrás: Ruschel Zoltán

A csomagtérajtóra spoiler került, bizonyára a légellenállás, és ezáltal a fogyasztás javítása céljából. Noha a típusjelzésen még SX4 S-Cross szerepel, ez már nem fedi a valóságot, mostantól hivatalosan is szimplán S-Cross a megnevezés. Ha kinyitjuk az ajtókat, egyből feltűnik, hogy a külsővel ellentétben a belső nem újult meg gyökeresen, de azért tartogat változásokat a műszerfal, azon belül is főleg a középkonzol. Az ajtópanelek és a rajtuk lévő kapcsolók formája, az ülések kiképzése, a kormány, a klímapanel, de még a középső tükörnél lévő napszemüvegtartó is pontosan ugyanaz, mint volt.

A középkonzol és az utas előtti rész változott a műszerfalon. Jobban leolvasható a fentre került multimédia kijelző, de az összhatás nemigen különbözik az elődétől, még a kormány is a régiForrás: Ruschel Zoltán

Nyugdíjazták a Bosch multimédia rendszert

Utóbbinál annyi a módosítás, hogy a szomszédságába SOS gomb került, hiszen a vészhívó most már kötelező tartozék az EU-ban. Visszatérve a középkonzolhoz, a multimédia kijelző és a légbeömlők kvázi helyet cseréltek, ezzel együtt pedig mindkettő megváltozott - a fúvókák csak formailag, az érintőképernyő viszont teljesen. A kipróbált GLX kivitelben 9 colos, HD felbontású kijelzőt kapunk, a két szerényebb felszereltséghez pedig 7 colos, WVGA egység jár. Ezzel a korábbi Bosch fejegység teljesen eltűnt, a hardver mellett pedig a szoftver is teljesen új, és immár eltér a kétféle kivitelnél.

GLX felszereltségnél HD-felbontású a fentre költöztetett, 9 colos képernyő, amely teljesen új szoftvert is kapottForrás: Ruschel Zoltán

Valóban jó a képminőség, és bár grafikailag nem nagy durranás (igaz, a régihez képest azért sokkal jobb), a funkciókat tekintve viszont jelentős előrelépést tapasztalhatunk. Sokkal több a beállítási lehetőség, integrálták a fedélzeti számítógép nagy részét, immár vezeték nélkül is tükrözhetjük az okostelefonunkat, USB-ről frissíthető a szoftver és a navigáció térkép adatbázisa (utóbbi csak a GLX-ben van), eltűnt az SD-foglalat is. Később mobilapplikáció és távoli, online frissítés is elérhető lesz az infotainment rendszerhez, ezeket várhatóan a full hibriddel együtt fogják bevezetni.

Egyre több gyártó az infotainment rendszer képernyőjére száműzi a klímavezérlést, ami modern, de körülményes megoldás. Itt szerencsére maradt a külön panel, klasszikus gombokkalForrás: Ruschel Zoltán

Kellemes volt az említett 360 fokos kamera, jó képe van, több nézet között válthatunk, vannak dinamikus segédvonalak, és még 3D-ben körbeforgatva is megnézhetjük az autó környezetét (mint pl. a BMW-kben). Sőt, ezt beindítás után magától is megteszi, így észrevesszük, ha valami vagy valaki a holttérben van. Mindez az első-hátsó radarral és keresztforgalom-figyelővel együtt nagyon egyszerűvé teszi a parkolást. Kevésbé örömteli hír, hogy a korábbi automatikus sötétedésű belső tükör egyszerűen megszűnt, a Vitara szimpla alkatrészét kapjuk minden kivitelben.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!