Régen a japán autókra a rövid ülőlap volt jellemző, a Qashqai-nál nem követték el ez a hibát. A masszírozós bőrülések közepesen feszes tömésűek, és meglehetősen kényelmesekFotó: Csudai Sándor - Origo

Szintén jó hír, hogy nagyot javult a minőségérzet a finom tapintású kapcsolóktól, a csiszolt zongoralakk betétektől és a puha műbőrrel bevont műszerfaltól, ez már a Mazda-belsők szintje, ami nincs messze a prémiummárkákétól.  A csúcsfelszereltségű (Tekna+) tesztautóban puha, 3D-s gyémántmintás nappabőr kárpitozás is volt elektromos állítású ülésekkel és érintőképernyőről vezérelhető masszázsprogramokkal, egyedül a szellőztető funkció hiányzott.

Bőséges a hely hátul, de nem lehet tologatni a hátsó padot, és az első Qashqai-hoz még elérhető harmadik üléssor vásárlására sincs lehetőség, amit bánhatnak a nagycsaládosok az állami kedvezmény miattFotó: Csudai Sándor - Origo

Tekna felszereltségtől jár a navigálni is képes, nagyméretű (10,8 col) head-up display, a fűthető kormány, az üvegtető, a fedélzeti wifi, a vezeték nélkül Apple CarPlay, a szép hangú Bose hifi, az elektromos csomagtérfedél, a nagyteljesítményű vezeték nélküli telefontöltő (15 W). Viszont a vezetéstámogató rendszerekből szinte minden (adaptív tempomattól a holttér-figyelőig) már a Visia alapfelszereltségben is benne van, a Tekna itt csak intelligens sávtartóval és (automata váltó esetén) torlódás-asszisztenssel nyújt többet.

Műszaki tartalom

Átdolgozták és lágy hibrid rendszerrel látták el a modellváltásnál az 1,3-as turbómotort, a fogyasztása 8 liter körül alakul vegyesenFotó: Csudai Sándor - Origo

Nagyon egyszerű az új Qashqai hajtáslánc-választékát áttekinteni: eltűntek a kínálatból a dízelmotorok és az 1,2-es benzines turbó, csak az 1,33 literes (Renault-Nissan-Daimler közös fejlesztésű) kisturbós benzinesek maradtak meg, de ezeket is átdolgozták (kisebb súrlódás, módosított befecskendező, elektromos megkerülőszelep) és lágy hibrid rendszerrel látták el. Igaz, nem a korszerűbb 48 voltossal, csak 12-essel,  de ez is képes fékenergiát visszatölteni és abból táplálni a fogyasztókat, így csökkenteni a fogyasztást (100 km-en 0,17 literrel, ami kilométerenként 80 fillér megtakarítás). További előnye a lágy hibrid rendszernek, hogy gyorsabbá és simábbá teszi a start-stop újraindításokat, de vitorlázásra nem képes (amikor egyenletes tempónál leáll a benzinmotor), és a 6 Nm-nyi hozzáadott nyomatéka is észrevehetetlen.

Sokféle információt képes kivetíteni a HUD, és nem plexire, hanem a szélvédőre. Ha sokat nézzük, a fűtőszálakat is észrevesszükFotó: Csudai Sándor - Origo

140 és 158 lóerős változatban kérhető az 1,3-as DIG-T motor, 240, illetve 260 Nm-es nyomatékkal, ami elegendő, de fölényesnek nem nevezhető rugalmasságot ad a forgalomban. 550 ezer forintba kerül a hagyományos automata váltókat imitáló, előre beprogramozott fokozatokon lépkedő fokozatmentes automata és további 650 ezerbe az összkerékmeghajtás.

Nissan Qashqai, 2022.01.27.Fotó: Csudai Sándor - Origo

A tesztautóból mindkettő hiányzott, viszont a két motor közül az erősebb dolgozott benne, ami 9,5 másodperces gyorsuláshoz és 206 km/h-s végsebességhez segíti hozzá a Nissan kompakt SUV-ját. Egyik adat sem váltja meg a világot, de egy átlagos család igényeit kielégítik, bár a szabályos autópálya-tempónál érezhetően csökken a dinamizmus  a nagy homlokfelület miatt. Nekem nagyrészt autópályán használva 8 literes átlagfogyasztás jött ki, országúton 6,5-7, városban 8,5-9 literrel érdemes kalkulálni.

Nagy kerékhez jár a jobb futómű

Meglepően finom a rugózás a nagy kerekekkel is, kanyarban mégsem billeg a magas karosszériaFotó: Csudai Sándor - Origo

Kétféle hátsó futóművel gyártják a Qashqait-t, az első MacPherson mellé fronthajtású változatok csatolt lengőkaros, az összkerekesek igényesebb, teljesen független felfüggesztést kapnak. Azonban ha valaki a legjobb, Tekna+ felszereltséggel rendeli az elsőkerekes 158 lóerőst, akkor a 20 colos felnik mellé szintén megkapja a multilink hátsó futóművet. Ilyen konfigurációjú volt a tesztautó is.

A kézi váltó néha nem ugrott vissza középső síkba a kulisszában, de amúgy japánosan pontosan kapcsolhatóFotó: Csudai Sándor - Origo

Az érezhetően merev és könnyű karosszéria, a korábbinál 30 százalékkal közvetlenebb áttételezésű kormányzás és az igényes futómű hatalmas előrelépést okozott a vezethetőségben:  az új Qashqai agilis, mégsem ideges, feszes, de cseppet sem kényelmetlen, kanyarban minimális az oldaldőlése, pedig nincs hozzá adaptív, változó csillapítású futómű. Pontos, de kissé hosszú úton jár a hatfokozatú kézi váltó, és kicsit szorul a kar a kulisszában: ha üresbe tesszük, a jobb oldali ötös-hatos síkból nem mindig talál vissza középre, kézzel kell visszasegíteni. Ha ezt elmulasztjuk, akkor a következő váltásnál ösztönből nem mindig tudjuk, hogy merre is kell mozgatni a kart.

Annak idején az első Qashqai volt az első tömegautó madártávlatos képet adó körkörös kamararendszerrel. Ez a hasznos extra az új generációhoz is jár a középső felszereltségtőlFotó: Csudai Sándor - Origo

A remek tapadáshoz a drága, 235/45 R20-as gumik is hozzájárultak, vezetési élményben így a Nissan már megközelíti a kategória két éllovasát, a Ford Kugát és a Seat Atecát. Egyedül a pontos, de túlszervózott kormányzás rontja le kicsit a vezetési élményt, de ezen is lehet javítani, ha csökkentett rásegítésű Sport állást választjuk, amit a váltó melletti D-Mode üzemmódválasztótól függetlenül is be lehet állítani a menürendszerben.

Árak

Rejtett a kipufogó, a műanyag csomagtérajtót motor mozgatjaFotó: Csudai Sándor - Origo

Mint minden új autó, a Qashqai is jelentősen drágult a modellváltással. A 140 lóerős alapváltozat listaáron 9,2 millióba kerül, míg a készletről még rendelhető előd ugyanezzel a motorral 7,64 millióért elhozható. Persze érthető a drágulás, a modern dizájnt, a nagyobb és korszerűbb anyagokból megépített karosszériát, az igényesebben berendezett utasteret és hibrid rendszert meg kell fizetni. A full extrás, 158 lóerős tesztautó listaáron 13,6 millió forintba került, de ebben már tényleg minden benne van az automata váltón és az összkerékhajtáson kívül, csak a kéttónusú fényezésért (150 ezer forint) és a kiterjesztett garanciáért kell még külön fizetni.