Vége a találgatásnak, kiderült, mi lett a 2022-es Év Autója

Az év autója, autó, év, 2022, kocsi, gépjármű, legjobb
Vágólapra másolva!
Egy kivétellel minden jelölt tisztán elektromos hajtású volt, de a hetedik is kapható lesz ilyen változatban. Végül a győztes a díj történetében először egy koreai autó lett, még ha nem is az a modell, amit a legtöbben befutónak vártak.
Vágólapra másolva!
Forrás: shutterstock.com

Genfi Autószalon ugyan tavalyhoz hasonlóan idén sincs, de a 11 éves hagyománynak megfelelően idén is a svájci vásárvárosban, a megszokott február végi időpontban jelentették be az aktuális Év Autója-választás győztesét és helyezettjeit. Az élő videóstreamet a YouTube-on közvetítették.

Idén a legtöbb pontot a Kia EV6 gyűjtötte, így ez lett a 2022-es Év Autója, a díj történetében először koreai modellként. Szoros versenyben győzte le a szintén elektromos Renault Mégane-t és a Kiával azonos technikára épülő, sok szakértő által korában győztesnek jósolt Hyundai Ioniq 5-öt.

Kia EV6 Forrás: Kia

Az idén 61 tagú, 23 európai országot képviselő zsűri 29 darab, Európában az elmúlt 12 hónapban piacra került autóújdonság közül választotta ki a legemlékezetesebb modellt. November végén derült ki, hogy melyik 7 autó maradt versenyben a szűkített listán az 59. Európai Év autója-díjért.

Renault Mégane E-Tech Electric Forrás: Renault

Ezekből mindössze

egyetlen olyan volt, amely nem kizárólag elektromos hajtáslánccal kapható:

a kakukktojás a belső égésű motorral és plug-in hibrid hajtással is kapható Peugeot 308 volt, ezen kívül csak tiszta villanyautók versenyeztek a díjért. Versenyben volt még a tavaly indult Volkswagen ID.3 spanyol ruhás, sportosabbra hangolt változata, a Cupra Born, a Volkswagen ID.4 Skoda-testvérmodellje, az Enyaq iV, és a Ford első elektromos szabadidő-autója, a Mustang Mach-E is.

Hyundai Ioniq 5 Forrás: Photos © Balint Hrotko/Balint Hrotko

A végső szavazás menete egyszerű volt:

minden zsűritag 25 pontot osztott szét a 7 jelölt között,

nem kellett az autók tulajdonságait külön pontozni, értékelni. Általában sokféle karosszériaváltozat, jó vezethetőség, előremutató technika, és kedvező ár-érték arány kell ahhoz, hogy egy típusból év autója lehessen, de sokszor a déli országok újságírói felborítják a szavazást, amikor a saját nemzetük termékeire szavaznak. Az eredményhirdetésnél az egyes országokhoz tartozó zsűritagok pontszámait külön-külön ismertették, így a végső sorrendet csak a show végén tudhatták meg az érdeklődők.

A két magyar zsűritag, Csikós Zsolt és Gajdán Miklós is a Kiának és a Hyundai-nak adták a legtöbb pontot, összesen 11-11-et.

A szavazás végeredménye:

  1. Kia EV6: 279 pont
  2. Renault Mégane E-Tech Electric: 265 pont
  3. Hyundai Ioniq 5: 261 pont
  4. Peugeot 308: 191 pont
  5. Skoda Enyaq iV: 185 pont
  6. Ford Mustang Mach-E: 150 pont
  7. Cupra Born.: 144 pont