Múltidézés biciklitempóban - Puch MS25 (1974) veteránteszt

Puch MS25
Állítható az ülés és a kormány magassága is
Vágólapra másolva!
Ami a nekünk a Berva, majd a Jawa Babetta és a többi keleti moped volt, az osztrákoknak alapvetően egyetlen típust jelentett: a Puch MS50-et. A postások körében is igen kedvelt gépből egy csökkentett teljesítményű exportkivitelt próbáltunk ki, amelynek nevében okkal tűnik fel a 25-ös szám.
Vágólapra másolva!

Az ötvenes években Európa még mindig a II. világháborúból lábadozott, és égető szüksége volt az olcsó szállítóeszközökre, köztük a dongó-motoros kerékpároknál fejlettebb, de pedállal betekerhető mopedekre is. Rengeteg márka gyártott ilyeneket, a grazi Puch-gyárban 1952 őszén kezdték el sajátjuk tervezését. Walter Kuttler főmérnök lemezvázat konstruált hozzá, ami két préselt félből állt. Előre hidraulikus teleszkópot, hátulra lengéscsillapítás nélküli lengővillát szereltek, a fékrendszer elöl apró mechanikus féldobból, hátul azonban biciklis mintára egyszerű kontrafékből állt.

Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25

26 évig készült a sógorok híres kismotorja

Persze a kontra vitathatatlan előnyökkel jár: nem kell hozzá bovden, és jóval kevésbé karbantartás-igényes, mint a dobfék. Kétütemű, kényszerléghűtéses, egyhengeres motorja eleinte 1,5 lóerős volt, a váltója pedig kétfokozatú kézi. A két sebességet és a ventilátoros hűtést az osztrák domborzati viszonyok indokolták. 1954-ben jelent meg az első széria MS50 (MS: Moped Schalenrahmen, azaz héjvázas moped) néven. A jól megépített, strapabíró és egyszerű 50-es kismotor nem várt siker lett, nemcsak otthon, ahol „nemzeti kismotorrá" vált, hanem Európa más országaiban is.

Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25

A háziasszonyok, kispénzű városiak, vidéki gazdálkodók és postások kedvencét az osztrák csendőrség is rendszeresítette;

a nép pedig leggyakrabban postás Puch-ként emlegette. 1955-ben megerősítették a vázát, és 3,0 helyett 4,6, majd később 5,5 literes benzintartályt, illetve erősebb láncot és szélesebb sárvédőket szereltek rá. Még ugyanebben az évben kijött az MS50 L (Luxus) változat krómozott kerekekkel, 1956-ban pedig kiadták a berúgókaros MS50 K-t (K: Kickstarter). A kis kétütemű motort is folyamatosan izmosították, az utolsó sorozatokban már 2,3 lóerőt tudott.

Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25

1965-ben Nyugat-Németország a moped mellett új járműkategóriát vezetett be, a mofát: a rendelet szerint kötelező a pedál, legfeljebb 25 km/h lehet a végsebesség és 15 év a vezető alsó korhatára. A Puch-nál azonnal reagáltak (a német volt a legnagyobb exportpiacuk), és még ugyanabban az évben kihozták az MS25-öst. Az új segédmotoros kerékpár valójában egy szerény 0,84 lóerőre csökkentett teljesítményű 50-es volt, ebből nem készült sem luxusváltozat. Magát az MS modellcsaládot amúgy egészen 1982-ig gyártották, a márka és a földkerekség leghosszabb életű kismotorja volt.

Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25

Nem egy rakéta, de minőségi és rugózik is

Mai gazdája itthon vásárolta a cikkünkben szereplő MS25-öst, sosem restaurálták, eredeti állapotú, kifogástalanul működik. Az indításhoz elég kinyitni a benzincsapot és megúsztatni a porlasztót, akár menet közben betekerve is feléleszthető a motor. Váltója a bal markolattal kapcsolható, az egyeshez lefelé, a ketteshez felfelé kell csavarni. Hatalmas a fordulatszámlépcső a két fokozat között, meredek emelkedőkön időnként jól jön a pedálos segítség is. A sebességmérő szerinti végsebesség 30 km/h körüli. Meglepően finom a rugózás, a próbaúton a legtöbb úthibán szépen siklott át a könnyű Puch.

Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25

Mivel a hátsó kereket kontra lassítja, javasolt az erősebb lábat mindig hátul tartani a pedálon, annál is inkább, mert ez hatékonyabb, mint a parányi első dobfék. Egyenesben stabil az MS25, de vékonyak a kerekei, magas a súlypontja, ráadásul a finoman dolgozó első villa sem elég merev, ez kanyarokban kellemetlen.

Összességében azonban a komótos Puch MS25 egy kiváló minőségű, megbízható kis masina,

ami nem volt igazán elmondható a keleti blokk mopedjeiről, ráadásul veteránként is könnyű fenntartani, hiszen nincs rendszám és műszaki vizsga, alkatrész pedig akad hozzá a szomszédban.

Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25
Puch MS25

Műszaki adatok - Puch MS25 (1974)

Motor: egyhengeres kényszerléghűtéses kétütemű. Hengerűrtartalom: 48,8 cm3. Furat x löket: 38,0 x 43,0 mm. Kompresszióviszony: 11,0:1. Teljesítmény: 0,84 LE, 3500/perc fordulaton. Nyomaték: 1,86 Nm, 2750/perc fordulaton.

Erőátvitel: kétfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás lánccal.

Felépítés: hegesztett acél lemezváz, mechanikus működtetésű fékek, elöl dob-, hátul kontrafék.

Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla hidraulikus lengéscsillapítással, hátul lengővilla lengéscsillapítás nélküli rugóstagokkal.

Hosszúság x szélesség x magasság (ülés): 1850 x 640 x 800 mm. Tengelytáv: 1190 mm. Tank: 5,5 l. Saját tömeg: 54 kg.

Végsebesség: 25 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil márciusi számában: