Első fecske azoknak, akiknek a hibrid sem elég zöld - Toyota bZ4X menetpróba

Toyota bZ4X
Vágólapra másolva!
A nagy autógyártók között gyakorlatilag utolsóként szállt be a villanyautó-offenzívába a Toyota. Első olyan modelljét, amely egyetlen csepp benzint sem kér, a kissé szokatlan bZ4X névre keresztelték - mi pedig már ki is próbálhattuk, ráadásul nem csak aszfalton.
Vágólapra másolva!
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Van az úgy az életben, hogy egy jó döntéssel két legyet ütünk egy csapásra. Így voltam én is a Toyota Aygo menetpróbájával, amely talán elsőre nem hangzott túl izgalmasnak, de egy csavarral végül szerencsés fordulatot vett. Történt ugyanis, hogy a japán gyártó első teljesen elektromos modelljének is már javában szervezték a nemzetközi menetpróbája. Végül a háttérben folyó egyeztetések odáig jutottak, hogy ha már úgyis elutazunk Spanyolországba, elhozzák nekünk az új bZ4X-et is, hogy kipróbálhassuk a hivatalos nemzetközi rendezvény előtt. Csupán azt kellett elfogadni, hogy kézzel összerakott, álcázómatricával enyhén takart előszériás autókat vezethetünk, de pár apróságot leszámítva ezek azért simán hozták a szériagyártású autók minőségét.

Nem vártak többet

Újra a fejünkbe verték, hogy a Toyota nem kizárólagos az elektromos hajtás híve, hanem több alternatívában gondolkodik a belsőégésű világ utáni időkre. Mindenki tudja, hogy eddig a hibrid hajtásra koncentráltak, ami olyan alacsony szén-dioxid kibocsátási flottaátlagot eredményezett, hogy nem voltak rákényszerülve Európában a gyors elektromos átállásra. De több előnyt már nem adhattak a konkurenciának, hiszen minden rivális gyártó rendelkezik már elektromos modellekkel, nem is beszélve a Tesláról, amelynek eladásai és tőzsdei értéke is rakétaként lőtt ki az elmúlt pár évben. Végül tavaly év végén jelentette be a Toyota, hogy 2030-tól évi - a korábbi 2 milliós becslés helyett - 3,5 millió villanyautót terveznek globálisan értékesíteni, a teljes mennyiség harmadát. Ennek érdekében a következő években sosem látott villanyautó-invázióval akarják letarolni a piacot: összesen 15 modellt fognak piacra dobni, melyek sorát a most bemutatott bZ4X nyitja meg.
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Noha a típusjelzés nem tűnik túl hangzatosnak, a név mégis tudatos választás eredménye. A bZ a szén-dioxid-semlegességre utaló "beyond Zero" rövidítése, mely egyúttal a Toyota elektromos autóinak közös családneve is egyben. A 4X-ből a szám az autó méretére utal (D-szegmens), az X pedig arra, hogy egy crossoverről (SUV, városi terepjáró, ahogy tetszik) kivitelről van szó. Van benne tehát logika, de

ez a nem túl dallamos név akár egy új fénymásológép-családot is jelölhetne

a Xerox vagy a HP kínálatában.

Hogy néz ki?

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

A 4,69 méteres bZ4X nem épp egy kompakt városi kompakt, a nálunk is kedvelt RAV4-nél például 9 centiméterrel hosszabb, és bár csak 3,5 centiméterrel alacsonyabb, valahogy kevésbé dobozszerű. Viszont a helykínálat szempontjából az a legfontosabb, hogy 16 centiméterrel nagyobb, 2,85 méteres a tengelytávja, ami már előre sejteti, hogy

magas felnőtteknek sem kell szorongania a második sorban

(harmadik üléssor nem rendelhető), a Toyota szerint a lábtér a Lexus LS luxuslimuzint idézi. A hosszú tengelytáv az új e-TNGA moduláris elektromos padlólemeznek köszönhető, erre érkezik majd a bZ4X Subaru és Lexus átirata, a Solterra és az RZ 450e is (meg majd a későbbi modellek).

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Mivel a kipróbált autók álcafóliát viseltek, a külső formai elemek egy nagy része rejtve maradt a szemünk előtt. Viszont az álcázásmentes autókat ábrázoló gyári fotókból már korábban kiderült, hogy néhány RAV4-ről átvett megoldást leszámítva sikerült önálló egyéniséget adni a bZ4X-nek: határozott vonalakkal rajzolták meg a karosszériát, a kerékjáratokat fekete műanyag betétekkel növelték optikailag óriásira, a fekete tetővel pedig alacsonyabbnak láttatják az autót.

A pörölycápára emlékeztető, előrenyúló orr-rész

a keskeny LED fényszórókkal a bZ modellcsalád közös megkülönböztető jegye lesz.

Milyen belül?

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

Beülés után beigazolódik a sejtésünk, tényleg nagyon sok a hely. Elöl ez kevésbé feltűnő, de hátul a lábtér valóban óriási, és a padló is teljesen sík, a fejtér viszont kevésbé szellős. Sajnos a fűthető hátsó ülés nem tologatható, viszont a háttámla pár fokos szögben állítható, és van légbefúvó, USB is. Motorosan nyílik a csomagtérajtó (az alapmodellt leszámítva), amely jókora nyílást tár fel. Kár, hogy

maga a csomagtér nem olyan hatalmas: csak 452 literes, ami eléggé elmarad a RAV4 580 literétől.

A padló alatt tárolhatjuk a töltőkábeleket, mivel első csomagtér nincs, az ülések ledöntésével pedig sík, egybefüggő felületet kapunk.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

A spéci szarv (yoke) kormánykerék egyelőre még nem elérhető, mivel azt a teljesen

elektromos vezérlésű steer by wire kormányművel

együtt vezetik majd be. Ebben már nem lesz fizikai kapcsolat a sofőr keze és az első kerekek között, a két végpont között csak 150 fokot fordul majd a kormány (ezért nem kell kerek karima). Műszaki hiba esetén egy másodlagos (mechanikus) rendszer biztosítja majd az irányítást.

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X elektromos
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X

A normál kormány érdekessége, hogy nem a küllőkön, hanem a belső felén sorakoznak a gombok, a Toyotától ilyesmit még nem nagyon láttunk. Ám ennél is izgalmasabb a műszerfal kialakítása: a Peugeot i-Cockpit mintájára alaposan megemeltek és szinte a szélvédő tövébe csúsztatták az adatokat mutató kijelzőt. Ezzel meg is spórolták a HUD-ot, mivel a vezető látóterében van minden fontos információ, de alacsony sofőröknél a kormány teteje kitakarhatja a kijelző alját. Sok információt megjelenít az alapáron is digitális panel, szép a képe, és úgy tűnt, végre egységes tipográfiát is sikerült összeállítani.

A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!