A hagyományos személyautók után a kisbuszoknál is kezd megjelenni a teljesen elektromos hajtás, de olyat még ritkán látunk, hogy a dízelt nyugdíjba küldve egy modellnél kizárólagossá váljon. Márpedig most pont ez történt az Opel Zafira Life-fal, amely kizárólag zöld rendszámmal és az apró Corsából átvett villanymotorral kapható. Vajon teljesítmény, gazdaságosság és hatótáv terén tud bizonyítani?

Miután az Opelt bekebelezte a Stellantis (akkor még PSA) konszern, rögtön nekiállt a szebb napokat is látott rüsselsheimi márka rendberakásának. Ez érintette a haszongépjárműveket, illetve azok személyautó változatait is. Korábban a Fiat és a Renault minimálisan módosított modelljeit árulták villámos emblémával, ám ez természetesen nem maradhatott így: a Peugeot-Citroen logikus döntést hozott, és saját modelljeit tette elérhetővé a németek számára. Így lett a Rifter/Berlingo párosból Opel Combo Life, majd a nagyobb Traveller/Spacetourer duó is megjelent Opel Zafira Life néven.

Csak a fényszóró és a hűtőmaszk különbözteti meg az alapokat adó Peugeot Travellertől és társaitól. Galériához kattintson a képre!Forrás: Ruschel Zoltán

Meglepő, idén év elején a kereskedőknél és ügyfeleknél egyaránt komoly felzúdulást kiváltó hír volt, hogy a fent említett modellekből többé már nem készülnek belsőégésű motorral szerelt változatok, nagy homlokfelületük miatt ugyanis viszonylag magas az emissziójuk, vagyis rontják a Stellantis szén-dioxid-kvótáját. Mivel nem akarnak emiatt uniós bírságot fizetni, a Peugeot, Citroen és Opel egyterűekből, illetve kisbuszokból kivették a benzin-, illetve dízelmotorokat, csak és kizárólag elektromos meghajtással készülnek (az áruszállító furgonokra ez nem vonatkozik).

Csak a zöld rendszámról lehet felismerni

Lássuk tehát, mit tud villannyal a korábban gázolajosként már tesztelt Zafira Life! Hajtása alapvetően a konszern jól ismert rendszerén alapszik: 100 kW-os, tehát 136 lóerős villanymotor hajtja az első kerekeket, 260 Nm maximális nyomatékkal. A Peugeot e-208, e-2008, DS 3 E-Tense és az Opel Corsa-e modellekben pontosan ugyanezt találjuk, igaz, azok jóval kisebbek és könnyebbek. Még az egyik akkumulátor is ugyanaz, mivel kétféle kapacitással kapható a Zafira-e Life. Az alapverzió a többiekkel egyező bruttó 50 kWh-s, a drágábbhoz viszont 75 kWh-s, tehát másfélszer nagyobb telepet kapunk.

Ez a nyújtott karosszéria, de a rövidebb kivitel is csak pár centivel marad 5 méter alatt. Haszonjármű változata a dízelként kapható VivaroForrás: Ruschel Zoltán

Tulajdonképpen nem nehéz feladat az elektromos átalakítás egy ilyen méretű autónál, hiszen az akku kényelmesen elfér a két tengely között, a lecsupaszított padlólemez alatt. A hajtás és az egyéb műszaki kiegészítők elöl lötyögnek a motortérben, mélyen lakik a gépészet. Sajnos a jókora holt teret nem használták ki, egy tároló itt bőven elfért volna például a töltőkábeleknek vagy más tartozékoknak. Külsőre elektromos változat alig tér el a néhai dízeltől, a hátsó típusjelzésen felül csak az első lökhárítón lévő vékony légnyílás befalazása új, de leginkább a zöld rendszám lehet gyanús.

Kapható Peugeot, Citroen és Toyota logóval is, utóbbiból nincs elektromos, a többiből viszont idénre a belső égésű motoros változatok tűntek elForrás: Ruschel Zoltán

Alul egyébként nyitva hagyták az összes légbeömlőt, ami kicsit vicces, mert jobboldalon az intercooler helyén szó szerint egy üres lyukba megy a menetszél. LED csak a nappali menetfénybe jutott, a tompított xenon, a többi pedig halogén technikával dolgozik, de itt nem a csúcstechnika villogtatása volt a fő szempont. Egy elsősorban furgonnak készült autónál pedig izgalmas formatervről nem igazán lehet beszélni: nagy és szögletes doboz, ahogyan a konkurensei is, igaz, a tesztautónkat narancsmetál színe, szép felnijei és az erősen sötétített hátsó ablakai mégis látványossá teszik.

Egy méterrel hosszabb, mint a régi Zafira

Ezúttal a nagyobbik, L-es karosszériához volt szerencsénk, ami tényleg komoly méretekkel bír. 5,3 méteres hosszához (a rövidebbik M-es változatnál ez az érték 4,95) kereken 2 méteres szélesség és 1,9 méteres magasság társul, tehát gyakorlatilag egy közel 11 nm-es „szobával" jöttünk-mentünk. Először szokatlan a városi forgalomban elmerülni vele, aztán rájön az ember, hogy van ebben jó dolog is. Például a sávváltásnál a többiek inkább óvatosak egy ilyen anyahajóval szemben, a magas ülésből pedig gyakorlatilag a teherautókat leszámítva mindenki felett ellátunk, beleétrve a nagy SUV-okat is.

Felülni kell a vezetőülésbe, ami elektromos állítást, fűtést és masszázst is kapottForrás: Ruschel Zoltán

Szűk utcákban járva vagy parkoláskor a 3,27 méteres tengelytáv miatt is megfontoltan kell mozogni, szerencsére az első-hátsó radar és a hátsó kamera sokat segít. Merőlegesen beállni viszont nem egyszerű, mert vagy az orra lóg ki az útra, vagy a hátsó túlnyúlás foglalja el a járda felét. Óriásiak az ajtók is, szerencsére a tolóajtók felszereltségtől függően elektromosan, távirányítással és akár láblendítéssel is nyithatók. Ami pedig mögöttük feltárul, arra tényleg a hodály a legjobb szó: a tesztelt e-Business Elegance kivitelben heten foglalhatnak helyet, és egyik ülésben sem kell szoronganiuk.

Fotelek, üvegtető és multifunkciós asztalka

A középső sorban két önálló VIP fotel került, saját kétoldali könyöklővel és integrélt biztonsági övvel. Utóbbira azért van szükség, mert így menetiránynak háttal is használhatók (a normál öveket is beépítették). Leghátul alapesetben egy normál hármas pad van, felárért pedig a tesztautóban lévő 1/3-2/3 arányban osztott változatot kapjuk. Minden hátsó ülés(rész) külön-külön tologatható és a háttámlák is állíthatók. Bármelyiket lehajthatjuk, összecsukhatjuk és az egyes elemek ki is vehetők, a variálási lehetőségek száma közel végtelen, és az üléseken kívül is akad még néhány klassz dolog.

Profi asztalka hajtható ki a multifunkciós tárolóból, ha ez kevés, az első ülések hátán is van 1-1. A variálási lehetőségek szinte korlátlanokForrás: Ruschel Zoltán

A tolóajtókra árnyékoló rolót is szereltek, bár az extra sötétítés miatt a napfénynek eleve csak a töredéke jut be. Feláras a középső két ülés között lévő multifunkciós doboz, amely a padlóban lévő sínrendszer jóvoltából szintén szabadon áthelyezhető vagy kivehető. Ennek egyik felében egy rolóval elfedhető tárolót találunk, a másik felét pedig teleszkóppal fel tudjuk nyitni. Ilyenkor előtűnik két pohártartó, majd oldalanként egy-egy fém asztalkát tudunk kihúzni magunk elé. Evés-ivásra, laptop vagy tablet elhelyezésére, rajztáblának meg ezer más dologra használhatjuk utazás közben (is).

Nem nyitható, mégis hasznos a dupla panorámaüveg. Hátul önállóan szabályozható klíma van a tetőn, nem fog senki fázni vagy megsülniForrás: Ruschel Zoltán

Apropó laptop: a jobb első utasülés alatt hátul egy 230 voltos konnektor várja az energiára éhes kütyüket. Ezen felül viszont csupán két 12 voltos csatlakozást rejt a hátsó traktus, ami valljuk be, elég kevés öt embernek. USB pedig sehol sincs, csak a műszerfalon az okostelefon csatlakoztatáshoz. Van viszont Isofix, mégpedig mindegyik ülésen, tehát akár öt gyerekülés is használható, és itt aztán van hely hozzá bőven. Kapunk még árnyékolóval ellátott dupla panoráma üvegtetőt és önálló klímarendszert hátul, tehát senki sem fog megfagyni vagy megsülni itt sem.

Ebben tényleg elfér a fél háztartás

A felfelé nyíló hátsó ajtó (vagy inkább hátfal) rengeteg helyet követel magának az autó mögött, úgyhogy érdemes megrendelni a feláras, külön nyitható hátsó szélvédőt. Mögötte a csomagtér akár egy köbméterig is málházható, ha pedig minden ülést kiszedünk, akkor közel ötször ekkora hangárt tömhetünk tele. Komplett szekrénysor, több összeszerelt kerékpár és sok egyéb befér ide, de a padló- és oldalkárpitra azért nem árt vigyázni. Magasabbaknak pedig a fejük búbjára érdemes ügyelni, mert a csomagtérajtó nem nyílik feljebb a tetőnél, így alatta korlátozott a belmagasság.

Tágas a csomagtartó, krómozott kampókhoz rögzíthetők a holmik. Sajnos itt kell elhelyezni a töltőkábeleket isForrás: Ruschel Zoltán

Ha szükséges, akkor a Zafira-e Life vontatni is képes, legfeljebb 1 tonnás utánfutót köthetünk rá. Sőt, még a tető is megterhelhető 150 kilóval, más kérdés persze, hogy csak létrával tudunk bármit feltenni vagy leszedni onnan. Visszatérve az utastérre, a sofőr és a mellette helyet foglaló utasa szintén nem fog helyhiányban szenvedni, bármilyen testalkattal elférnek. Maga az ülés is jókora darab, széles, kartámaszos, elektromos állítású, fűthető, sőt még masszázsfunkciója is akad. Rövid ülőlapja ellenére kényelmes, oldaltartása viszont nem sok van, itt a sportosságnál fontosabb a könnyű ki- és beszállás.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!