Közel tíz évvel ezelőtt kikelt egy furcsa madár a BMW-nél, és bár életképes volt, nem bizonyult igazi fészekparazitának. Most viszont más idők járnak, és az új iX felveheti a kakukkfióka szerepét, aminek kárát nyilván a hagyományos, belső égésű motoros SUV-ok látják majd. Kipróbáltuk a szokatlan formájú, műszakilag is új utakon járó luxusmodellt, amely erős és kényelmes, igaz, egy lakás árába kerül.

Talán maga a BMW sem gondolta 2013-ban, milyen népszerű lesz az i3. Kis mérete és korlátozott hatótávja (mely az évek során fokozatosan javult a nagyobb akkuval) ellenére hamar megkedvelték a vevők. Fura, kicsit gnóm formája mögé modern technikát csomagoltak. A részben szénszálas karbon utascella, a farmotor (melyet azóta sok más gyártó is használ villanyautóikan) és a különleges beltér sokakat elcsábított. Pedig az i3-at sosem adták olcsón, de végül sikerek ide vagy oda, az inkább tech demónak szánt típus hamarosan befejezi a pályafutását, mégpedig közvetlen utód nélkül.

Sokan megmosolyogják az óriási álvesék miatt, de összességében a BMW iX megjelenése messze átlagon felüli, főleg ilyen különleges színben. Galériához kattintson a képre!Fotó: Origo

Az alapoktól villanyautónak tervezve

Időközben az e-offenzíva erőssé vált a piacon, óriásit bővült a kínálat és a prémium márkák sem maradnak ki a sorból. Így hát a bajoroknak is lépniük kellett, a sok plug-in hibrid mellé i-széria néven némi szünettel bővülni kezdett a zöld modellek sora, igaz, a 2020-ben debütált iX3 elsőre inkább „megúszós" megoldásnak tűnt. Ez a modell ugyanis a belsőégésű motoros X3 elektromos átalakítása volt gyors és költséghatékony módon, ugyanakkor, mint korábbi tesztünkön kiderült, meglepően jó eredménnyel. Egy valódi villanyautó viszont a kezdetektől annak készül, saját, dedikált platformra.

Hátul is kormányzottak a kerekek, ennek köszönhetően városban sokkal kisebbnek érezni az autót a valódi méreténél és parkolni is könnyebbFotó: Origo

Most megérkezett a névadási logikát kissé felborító, számjelzés nélküli iX, amely már képeken nézve sem rejtegeti a méreteit, a valóságban pedig igen megtermett darab. Néhány centivel öt méter feletti hosszával pont az X5 és a mozdony méretű X7 közé illeszkedik. A szélessége sem kevés, viszont az említett két SUV-nál alacsonyabb, így a profil és az összhatás más, mint azoknál. Ami pedig a külsőt illeti, nos, ott erősen megosztó formákat alkalmaztak. Talán oldalról tűnik a legkevésbé drasztikusnak, a hátul szépen felívelő övvonal, az ablakok alatt szépen domborodó lemezfelületek csinos részletek.

Jól látszik, hogy mennyivel hosszabb és laposabb egy X5-nél. Hatalmas a tengelytáv is, de az X7 még ennél is nagyobb autóForrás: Ruschel Zoltán

Érdekesek a minimalista, külön műanyag burkolatot nélkülöző kerékjárati ívek és a kilincsek is. Utóbbiak süllyesztettek, de a mélyedésben egy elektromos kapcsolót rejtettek el, ezt megnyomva juthatunk az utastérbe. Tesztautónk hatalmas, 22 colos felnijei is megérnek egy elismerő pillantást, míves kidolgozásúak. Hozzájárul a komoly összhatáshoz a mélybordó gyöngyház fényezés, ami a fényes fekete műanyag és a bronz betétekkel kényezteti az ember szemét. Apróság a C-oszlopon lévő fekete sáv, amely nem csak a típusnevet tartalmazza, de a lebegő tető effektushoz is hozzájárul.

Némi magyarázatra szorul az orra

Hátul rámentek a szélességre, innen jól látszik, mennyire kidomborodik a hátsó kerekek fölött a karosszéria, szinte már terpeszt az autó. A csík alakú, vékony ledes lámpák is fokozzák a látványt, a csomagtérajtó pedig gyakorlatilag maga a hátfal. Túlzásnak éreztem a lökhárító két szélén lévő diffúzor imitációkat, viszont legalább nincs utalás a hagyományos kipufogóra. Nem véletlenül az orrát hagytam utoljára, a gigantikus veséken egyszerűen nem lehet túllépni. Szép, csúf, dögös, ormótlan, embere válogatja, milyennek ítéltetik, viszont annyi biztos, hogy nem csupán öncélú dísz az egész.

Laposabb orral akár sportautónak is nézhetnénk a keret nélküli ablakokkal. Sajnos hátul elég nagy részen kint marad az üveg, de a szélzajt szinte teljesen kizárták az utastérbőlForrás: Ruschel Zoltán

Mögötte ugyanis szenzorok és radarok rejtőznek, melyek megfelelő működését a fűthető felület biztosítja, sőt, kívülről az egészet egy speciális, öngyógyító réteg védi: hő hatására eltűnnek a karcok és kisebb sérülések. Levegőt azonban nem engednek át a vesék, a távolról rácsot imitáló mintázat csak díszítés, jelen estben bronz színben. A tényleges „hűtőrács" alatta van, amelyet aktív lamellákkal vezérel az autó. Ezek szükség szerinti mértékben nyílnak ki (akár töltéskor is), zárt állapotban pedig javítják a légellenállást, és nem maradhattak el a lökhárító két szélén lévő légfüggöny rések sem.

A hatalmas motorháztető csak szervizben nyitható fel, az ablakmosót a BMW logó alatt tudjuk utántölteni. Ötletes és egyszerű megoldásForrás: Ruschel Zoltán

Kétségtelenül nehéz lenne panaszkodni a fényszórókra, mert nem csupán fizikai valójukban szépek, hanem igazán remekül is világítanak. Lézeres, adaptív távfényt is tud kimaszkolással, városban statikus és kívül dinamikus kanyarfénnyel világít, minden helyzetben tökéletesen látunk vele. Teljesen nyithatatlan a jókora motorháztető, így első csomagtérrel sem számolhatunk, az ablakmosó folyadék utántöltése ötletes módon a márkajelvénybe integrált betöltőnyíláson lehetséges. Ez a modell amúgy a nagyobb BMW SUV-okkal ellentétben nem amerikai, hanem német gyártásból érkezik hozzánk.

Bőr és szövet, ameddig a szem ellát

Ha feltárjuk a keret nélküli ajtókat, egészen újszerű, ultramodern utastér fogad. Leszámítva a kormánykereket, a hangulat igazából egy luxusnappalit idéz fel, minimalista és high-tech stílusban. Nem is tudja az ember, mit nézzen először, annyi részlet próbálja magára vonni a figyelmünket. A képeken látható bordó kárpit potom 1,2 millió forintos extra, szerencsére szintetikus helyett valódi bőr. Ráadásul az üléseken kívül is van belőle bőséggel, ami a fotókon ilyen színű, mind bőrborítású. Ahol pedig a szürke dominál, oda alapvetően puha, gyöngyvászonra hasonlító szövetet tettek.

Klubszoba hangulata van a beltérnek, az üléseket és az utastér nagy részét beborító, illatos nappabőr felára 1,2 millió forintForrás: Ruschel Zoltán

Még a műszerfal alsó, lábtér felőli részét is kárpitozták, ez tényleg különösen igényes, akárcsak a plafon, az oszlopok és napellenző borítása. Egyedül a légrostélyok és a középkonzol egy része műanyag felület, utóbbi mondjuk lehetne kicsit igényesebb. Mind az alapáras kárpitozás, mind az opciós bőr környezetbarát módon készül és ellenőrzött forrásokból származó alapanyagokból. Az anyagminőség szinte tökéletes, és az összeszerelésre is ugyanez elmondható, egyetlen kivétellel.

Itt tényleg hallatszik a légy zümmögése

Sajnos a teszt félidejétől a jobb hátsó ajtó környékéről egy nyikorgó, recsegő hang jelent meg, ami egy ennyire csendes (és drága) autóban pláne zavaró. Ugyanis az iX nem szimplán csendes, mint a villanyautók általában: sokkal inkább egy süketszoba, legalábbis városban és országúti tempónál. Csak és kizárólag a 275 mm széles kerekek halk surrogása hallatszik, érzékelhető szélzaj csak nagyjából 120 km/h-tól jelenik meg, kiválóak a hangszigetelések. Ennek köszönhetően még a szokásosnál is pihentetőbb az utazás, plusz így tökéletesen élvezhető a zenehallgatás.

Az ajtón csak az alsó tárolórekesz műanyag, a kristálygombos ülésállító kicsit már túlzás, az összhatás letisztult és gusztusosForrás: Ruschel Zoltán

Nem is akármilyen hifit építenek be, a feláras Bowers&Wilkins rendszer több mint kéttucatnyi hangszóróval teljes koncerttermet varázsol körénk. Extrém módon testreszabható, ülésenként egyéni térhangzás konfigurálható, plusz az első ülések rezgetésével extra mélyhatást tud szimulálni. A finomságok sorát az óriási üvegtető folytatja, ami nem nyitható ugyan, de árnyékolója sincs, így a fejteret semmilyen mértékben nem csökkenti. Elektrokromatikus sötétítés óvja a bent ülőket a napsugárzástól, egyetlen érintésre az üveg teljesen átlátszóból tejfehérré válik, ez eléggé menő.

Mindkét első ülés hátán 2-2 USB-C töltési lehetőség és egy adapterekhez való rögzítőnyílás található. Az integrált fejtámla előrefelé korlátozza a kilátástForrás: Ruschel Zoltán

Kiterjesztett valóságot vetíthet elénk

Természetesen egy guruló nappaliból a kényelmes fotelek sem hiányozhatnak, és nincs is ebben hiba az iX-ben, bár akad néhány furcsaság: masszázs, állítható oldal- és deréktámasz csak a sofőrnek jár, az utasnak nem. Mindkét ülés teljesen elektromos és memóriás állítású, de viszonylag rövid ülőlapú, ráadásul nem szellőztetett. Bőséges viszont a hely, ami egyrészt a bő 3 méteres tengelytávból adódik, másrészt pedig abból, hogy méretes műszerfal és hagyományosan vaskos középkonzol helyett itt karcsú pult van előttünk, egy félig lebegő hatású, ívelt üveglap mögé épített kettős kijelzővel.

Ezt már tényleg nehéz műszerfalnak hívni. Minimalista a stílus, kevés, de legalább valódi fizikai gombbal fűszerezveForrás: Ruschel Zoltán

Ezek képminősége kifogástalan, napfényben is tökéletesen láthatók, a sofőr előtti kisebb képernyőről minden szükséges információt leolvashatunk. Változtatható a megjelenítés stílusa és az információk fajtája, ugyanezt megtehetjük a szélvédőre vetítő (head-up) kijelzőnél is. Utóbbi a gyári navigációt kiterjesztett valósággal (AR) használja, hogy minél pontosabban jelezze az aktuális manővert. A multimédia rendszer a legújabb OS 8-as rendszerrel működik, rengeteg menüpont és extrém testreszabhatóság jellemzi, de mindenképp időbe telik, amíg az ember mindent megtalál benne.

BMW iX xDrive50 tesztForrás: Ruschel Zoltán

A 14,2 colos középső érintőképernyő ugyancsak szuper minőségű, a szoftver néhány apróbb döccenésektől eltekintve gyors és szépen megrajzolt. Meghagyták az iDrive kezelőtárcsát is, amiért dícséret illeti a BMW-t, hiszen menet közben jóval biztonságosabb a kijelző tapicskolásánál. Már az üvegkristály kialakítás maga sem átlagos, de mindezt megfejelték fa dekorbetét imitációval, amely alá építették be a többi vezérlőgombot. Ezek rezgéses visszajelzést adnak, sima érintésre nem aktiválódnak, viszont a hófehér feliratozásuk napközben szinte egyáltalán nem látszik.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!