Lassan három évtizede annak, hogy a „régi Swift" első esztergomi példányai megjelentek a szalonokban, és hamarosan megváltoztatták a KGST-típusok uralta utcaképet. A takarékos és agyonüthetetlen technikájú kisautó állományát az elmúlt években elkezdte ugyan megtizedelni fő ellensége, a korrózió, és a presztízse is szerény, de még mindig sok példány szolgálja az olcsó napi mobilitást. Egy utolsó évjáratú, megkímélt, jól felszerelt és 16 szelepes Sedant vittünk próbakörre.
Nálunk következetesen első generációsnak hívja az autós köznyelv az Esztergomban 1992-től gyártott Swifet, pedig valójában már a típus második szériája volt: az igazi első modell 1983-tól 1988-ig készült a világ sok táján, sokféle márkanéven, szögletes karosszériával. Mire a magyarországi szerelőszalagokra ért az újabb sorozat, már nem számított túl modernnek, az évek során pedig végletesen elavult. A Suzuki igyekezett ugyan frissen tartani, többször a ráncait is felvarrták, de maradt a japános „könnyűszerkezetes" építésmódja, ami az ezredfordulón már hátránynak számított.
Új extrákkal gyarapodott a spártai kisautó
Ekkoriban a világ autóipara elkezdte teli torokból harsogni, hogy „a biztonság mindenekfelett!", a Swift pedig a feláras két légzsák és az ABS ellenére is rosszul állt utasvédelem terén. Ugyanígy a kényelem sem volt az erőssége, hiába jelent meg benne néhány komfortextra, dinamizmus és fogyasztás szempontjából viszont jól jött a pehelysúly. Már az egyliteres, háromhengeres motor is elfogadhatóan vitte, az ideális megoldást pedig a 68 lóerős 1,3-as jelentette. Utóbbit 2001-ben váltotta le a 16 szelepes, Euro3-as tisztaságú kivitel, amely 85 lóerejével fürgévé tette a Swiftet.

A négyajtós Sedan presztízsben mindig is a ferdehátúak felett állt, a csúcsot pedig az olyan változatok jelentették, mint az általunk is kipróbált utolsó évjáratú GLX, amely olyan alap- illetve feláras felszereléseket kapott, mint a két légzsák, a távirányítós központi zár, a négy elektromos ablakemelő, az elektromos tükörállítás és a klíma. Érdekes, hogy ekkoriban még választania kellett a vevőnek: szervokormányt, vagy légkondicionálót szeretne, mert a kettőt együtt nem kaphatta meg. Persze minden relatív, ilyen bőség zavaráról nem is álmodhattak volna a '90-es évek első felének Swift-vásárlói.

Sötétkék tesztautónkat 2003 decemberében helyezték először forgalomba, akkor, amikor Esztergomban a magasabb építésű Ignis már átvette a Swift helyét a sorokon. Első tulajdonosa mindössze 12 600 kilométeren át használta, ekkor (2005 tavaszán) került mai gazdájához, aki az óta több mint 180 000 kilométeren át hajtotta. A Swiftet rendesen karbantartották az elmúlt 15 évben, évente friss motorolajat kapott, és a váltójában is cserélték a kenőanyagot. Hivatalos márkaszervizben 2006 novemberében járt utoljára, de az óta is ugyanaz a független műhely tartja karban.
Jó viszi a pehelysúlyt a 16V motor
Szelephézagait nagyjából 40 000 kilométerenként ellenőrizték, de igazából csak 120 000 után kellett először állítani az összetett szerkezeten. Gyertyákat 40 000-enként, vezérműszíjat és vízpumpát pedig 106 000 kilométernél cseréltek. Nem csak a mechanika van jó állapotban, hanem a karosszéria is, márpedig épp utóbbi miatt vonják ki forgalomból gyors ütemben a megmaradt Swifteket. Ennél sehol sem rozsdásak a sárvédők, küszöbök és más elemek, az alja is rendben van, az elöl MacPherson, hátul oldalankénti többkaros (!) futómű elemein látszik ugyan kis felületi korrózió, de semmi vészes.

Épek a gumialkatrészek, a kuplung és a négy lengéscsillapító is gyári még, az első féktárcsákat eddig egyszer cserélték, és fékbetétből is csak a harmadik szettet fogyasztja éppen a Suzuki. Remek állapotú a beltér, a kárpitok szinte újszerűek, és a kopogós műanyagok is mind egészségesek. Mélyre kell ülni, az ülés puha és keskeny, a kormánymagasság pedig fix, így a pozíciónk kompromisszumos. A lábtér szűk, de a pedálok könnyen járnak. Könnyen és élénken indul az 1,3-as, 16 szelepes motor, a hangja (főleg összetett, egy vezérműtengelyes, sok himbás vezérlése miatt) hidegen kicsit kerregős.

Gyorsan bemelegszik a négyhengeres, és beáll a stabil 900/perc körüli alapjárat. Ma is finoman jár a váltókar, a motor pedig jól veszi a gázt, és alacsony fordulatról egyenletesen, rángatás nélkül húz fel, (bemelegedés után) pörgetve pedig meglepően erős. Tökéletesen adagolható a kuplung, de a vékony karimájú, és nem túl kellemes fogású kormány nagyon nehéz. Amint megmozdul a Swift, felkönnyül, így csak a parkolás kín, már a városi araszolás sem problémás, de szervóval sokkal kellemesebb lenne. A futómű feszes, érezni az úthibákat, de teszi a dolgát, az egyenesfutása nagy sebességnél is jó.
Olcsón elérhető és fenntartható
Autópályán 130 km/h-s sebességnél ötödik fokozatban 3300/perc a fordulatszám, a motor hangos, de ha kell, visszakapcsolás nélkül is szépen továbbgyorsít innen. Sajnos a blokkolásgátló nélküli fékrendszer nem túl erős, de finoman adagolható, és komoly lassításkor sem húz a futómű semerre. Rossz úton az utastér műanyagai (főleg a műszerfal elemei) zörögnek, és a nagyobb huppanókon a jobb kormányösszekötő is meg-megszólal. Minden elektromos rendszer működik viszont a műszerfal-világítástól az ablakemelőn át az utólagos rádióig, és a teljes kipufogórendszer gyári, vagyis 19 éves.

Tiszták az üvegbúrás fényszórók, bár fényük a típustól szokott módon nem igazán erős. Mindössze 4,09 méter hosszú a Swift Sedan, és így a hátsó lábtér szűk, de a kiskamaszok még jól elférnek. A 365 literes csomagtartó megfelelően kiszolgál egy négytagú családot, a raktérnek világítása is van, a hátsó támlák pedig szimmetrikus osztással dönthetők. Hétköznapi használtban tehát, ha nincsenek nagyon magas igények, ma is beválhat egy ilyen klímás 16 V Sedan. A tulajdonos az elmúlt 15 évben precízen vezette a kocsi fogyasztását, a hosszú távú átlag kereken 6,0 l/100 km-re jött ki, ami kedvező.

Ugyanez igaz a típus alkatrészellátására is, a kopó-fogyó holmik kedvező áron kaphatók, a bontókban sem számítanak hiánycikknek, bár a kereslettel együtt a kínálat is a fiatalabb típusok felé mozdult. A legolcsóbb műszakis példányokat már 200 ezer forint körül meg lehet kapni, de a legtöbbel már csak lakatolás után lehetne újabb vizsgán próbálkozni, normális állapotú Sedanokat inkább 3-400 ezer körül lehet kifogni, míg a kései évjáratú, megkímélt és klímás kocsik ma is a félmilliós álomhatár felett mozognak. Sok Swift végzi futár- és munkásjáratként, a legszebbek pedig lassan érnek youngtimerré.
Hengerűrtartalom [cm3]: 1298. Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 85/62 (6000). Nyomaték [Nm (1/min)]: 106 (3000).
Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 4090x1590x1350. Tengelytáv [mm]: 2365. Csomagtartó [l]: 365. Gumiméret: 155/70 R13.
Gyorsulás 0-100 km/h [s]: 11,0. Végsebesség [km/h]: 165. Vegyes fogyasztás [l/100 km]: 5,6.
Még több olvasnivaló Az Autó májusi számában:
