R-modellként, vagyis 320 lóerős, összkerekes hajtáslánccal járt nálunk az Arteon Shooting Brake, a márka legkevésbé praktikus, de azért így is tágas és jól használható, stílusteremtő sportkombija. Vajon hogy áll a sportosággal a 28 millió forintos Volkswagen, amely oly sok Octavia-tulaj álmaiban is szerepel?

Az első kerékívre a motorháztető rátakar, ami szép dizájnelem. Az adaptív IQ.Light fényszórók nappali menetfényei egybeolvadnak a hűtőrácson átfutó LED csíkkal. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Origo

Mivel nem először tesztelünk Arteont, de még a Shooting Brake nevű kombi is járt korábban nálunk, így a külsőségeken kevésbé időznénk el, hiszen azt már hosszan méltattuk több cikkben is. Elég annyit hangsúlyozni, hogy a Volkswagen jelenlegi, szokásosan hűvös, a nagyobb lemezfelületeket egy-egy éllel megtörő formavilága a négyajtós kupé, illetve ötajtós sportkombiként kapható Arteonnál jutott a csúcsra, a 2020-as modellfrissítés pedig csak javított a zászlóshajó megjelenésen.

Nincs 400 ezer forint a kombi karosszéria felára. Gyári képekből készített galéria nyílik, ha rákattint a képre!Forrás: Volkswagen

A tesztautó R-specifikus, Lapiz metálkék színe (314 ezer forint) külön segít hangsúlyozni az első kerékívekre szépen rácsukódó motorháztető vonalát, vagy épp a kidomborított hátsó sárvédőit, de a kocsi legkarakteresebb részlete továbbra is a fényszórókkal összeolvadó hűtőmaszk, amely egy hosszú LED-csíkot kapott, hogy a nappali fények folyamatos világító vonalat adjanak ki. A hosszú (4,86 m), széles (1,86 m) és viszonylag alacsony (1,46 m) autó ezektől a részletektől fickós izompacsirtának tűnik, laposkúszásban.

Milyen belül?

A tolatókamera a VW jelvény mögül fordul ki, így nem koszolódik. Széles csípője van a szélesített hátsó sárvédőktőlForrás: Origo

A Passatból átvett, ismerős Volkswagen-kapcsolókkal telerakott beltér sótlanságára a wolfsburgi gyártó védjegyeként is tekinthetünk, akárcsak a példás összeszerelési minőségre és anyaghasználatra. Szerencsére a 462 ezer forintba kerülő, óriási, nyitható dupla üvegtető valamelyest oldja a bezártságérzetet, amit a sportos Volkswagenekre jellemző, fekete tetőkárpit okoz.

Hogy megkülönböztessék a Passattól, az Arteon keret nélküli ablakokat kapott, ami dizájnelemként nagyot szól, és a gondos kéderezés miatt nem is megy a kabin csendességének rovására. Óriási a hátsó lábtérForrás: Origo

Genetikai hagyaték a testvérmodelltól, hogy óriási hátsó lábtérrel és a kupé jelleghez képest tekintélyes fejtérrel rendelkezik a Shooting Brake verzió is, a csomagtartója bőven elég egy családi kiránduláshoz, mivel alaphelyzetben 565, lehajott hátsó üléstámlákkal 1632 literes. Ez egyáltalán nem kevés, de érdemes tudni, hogy a normál Arteoné alig kisebb (563-1557 l), a Golf kombié (611-1642) és a Passat kombié (650-1780 l) viszont jóval nagyobb.

A csomagtere mindössze 2 literrel több az ötajtós változaténál, úgyhogy a kombi inkább esztétikailag különbözik. Egyébként nincs is szükség nagyobbraForrás: Origo

Bent az R-csomag sportosságára csak a kék varrású, részben perforált bőrrel bevont, hurkás sportkormány, és a 642 ezer forintos, masszírozós sportülések (Nappa Carbon Style ergoComfort) utalnak, amelyek a kagylósítás és egybetámlás kinézet ellenére kényelemre lettek tervezve. Nem is hiányoltam a határozott oldaltartást, mert nincs szükség rá ennél az autónál, de a bőrkárpit anyaga ránézésre is olcsó hatású, és hozzáérni sem egy álom. Az oldaltámaszokat szélét a műszerfal dekorcsíkjához hasonlóan szénszálmintával tették érdekesebbé, ami kegyelemdöfés a jóízlésnek. Méltatlan egy drága terméknél, hogy bármit ne eredetiben, hanem rossz utánzatban kapjunk meg. Ha nem valódi karbon (márpedig egy ülés mintázata hogyan is lehetne az), akkor nem is kell annak látszania.

A műszerfal kevésbé különbözik a Passatétól, mint a külső. Már szinte minden gomb érintésérzékeny, haptikus lettForrás: Origo

Kár, hogy a tavalyi ráncfelvarrás óta szinte minden funkció érintőgombos lett a hőmérsékletállítástól a rádióvezérlésen át az ülésfűtésig. Még a kormányon is haptikusnak hívott felületeket kapunk, amelyek határozott nyomáspont híján több figyelmet követelnek a vezetőtől, mint a régi gombok, de talán olcsóbb legyártani őket. Azért valamivel jobb a helyzet, mint a nyolcas Golfban, mert meghagyták a világítás tekerős rezsókapcsolóját, és a klímavezérlés panelét sem költöztették be az érintőképernyő menüjébe. Ahogy lenni szokott, a kijelzők és az azokat körülvevő zongoralakk-felületek egymást túllicitálva gyűjtik az ujjlenyomatokat és a port.

Négy hengerből sok lóerő

A régóta tökéletesített, negyedik fejlesztési stádiumában tartó EA888-as kétliteres TSI alul és felül is erős, de a karaktere sajnos pont annyira izgalmas, mint a műanyag burkolataForrás: Origo

Ez egy Arteon R, az utóbbi betű előtt pedig illik legalább hagyománytiszteletből kalapot emelni, mert a mindenkori legerősebb, legsportosabbra hangolt Volkswageneket jelöli. Igaz, hogy a korábbi R36-os Passatokból ismert 3,6 literes, 300 lóerős V6-os gyártását már 2014-ben befejezték, de az aktuális Golf R-ből átvett, negyedik generációs EA888 nevű kétliteres turbómotor tudása nem marad el a közel kétszer akkora, régi szívómotortól, sőt, valamivel erősebb, nyomatékosabb és takarékosabb is nála. Persze nem adja azt a nagyvonalú, kellemes, tüdőből menést, ráadásul nincs olyan orgánuma sem, ha kipörgetik. Ezt az Arteonban hangszórókból érkező műhang probálja elfedni, de az akció a visszájára sül el, mert egy gagyi számítógépes játék brummogására hasonlít, amin ráadásul túltekerték a mélyhangokat.

Elképesztően kényelmesek és széles tartományban állíthatók a 642 ezer forintos, masszírozós sportülések, de a szénszálmintás kárpitozás nem kéne rájukForrás: Origo

Padlógázon 2,5 barral tölt a turbó, így a kétliteres lökettérfogatból 320 lóerőt és 420 Nm-t képes előcsalogatni (5350-es, illetve 2000-es fordulatszámnál), ami elismerésre méltó, a Honda Civic Type R motorjában sincs nagyobb ménes, és annak a nyomatéka is kisebb. Mint minden összkerekes Volkswagen, az Arteon R is alapvetően elsőkerék-meghajtású, de egy elektromos differenciálmű segítségével akár a nyomaték 50%-át is át tudja csoportosítani a hátsó tengelyre. Sőt, ott az aktuális Golf R-ből átvett, oldalanként egy-egy többtárcsás tengelykapcsolóval megvalósított nyomatékvektorozó rendszer már arra is képes, hogy a hátra küldött nyomatékot akár 100%-ban egyetlen kerékre, az ívkülsőre küldje, ami agilisabbá teszi az autót, növeli az elérhető kanyarsebességet és csökkenti az alulkormányzottságot. Ilyet a ráncfelvarrás előtti Arteon R nem tudott.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a legerősebb Arteont!