Ez a ritka és értékes BMW máig az autópályák csúcsragadozója

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Kétszer annyiba került, mint egy gyári 540i; nem csoda, hogy ritka. Néhány kombi is készült belőle
Vágólapra másolva!
Egy bajor kisváros, Buchloe manufaktúrájában évtizedek óta BMW-k nemesítésével foglalkoznak, és a nagyra becsült, harmadik generációs 5-ös sorozat is igényesebb utasteret, jobb futóművet és persze több lóerőt kapott. Eleinte két turbóval lélegeztették a sorhatos motort, cikkünk főhőse azonban a sokkal ritkább, 45 darabos V8-as szériából származik, és különösen izgalmassá teszi kettős identitása.
Vágólapra másolva!

1962-ben egy Weber porlasztóval kezdődött a történet, amit Burkhard Bovensiepen (a befolyásos holland származású német iparoscsalád sarja) saját BMW 1500-asához alakított át. Nem sokkal később megmutathatta munkáját a BMW fejlesztőinek is, így került szoros, és máig tartó partneri kapcsolatba az akkor mindössze nyolc alkalmazottat foglalkoztató Alpina műhely és a szintén bajor autómárka. Az 1980-as évekre komplett csomagokat kínáltak nagyobb teljesítményű motorral, átalakított futóművel, a saját kárpitos műhelyükben készült luxus utastérrel és optikai tuninggal.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

1983-ban a német közlekedési minisztérium az anyacég támogatásával saját jogú autómárkává léptette elő az Alpinát, így az autókról eltűnt a BMW jelvénye, de továbbra is gyári garanciával futottak. Ekkor már a BMW saját cége, a Motorsport GmbH is működött, de a két iskola között jelentősek voltak a különbségek: míg az M gyakorlatilag utcai versenyautókat épített, addig az Alpina kifinomultabbakat. Nem csak a teljesítményre és végsebességre hajtottak, hanem a sok apró változtatásból összeálló luxusra is ügyeltek, ugyanakkor megmaradtak a limitált termelésnél.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Dupla turbós, majd V8-as sportlimuzinok

Kiváló példa minderre az E34 kódú 5-ös sorozat átépítése is. Ezt a modellt először 1989-ben vették kezelésbe, amikor megjelent a híres, 507 példányban készített B10 BiTurbo, amelynél az 535i sorhatos motorját két feltöltővel 360 lóerősre húzták fel, sokáig ez volt a világ leggyorsabb négyajtós limuzinja (az M5-nél is jobban ment). Részben párhuzamosan, részben utódként jelent meg cikkünk főszereplője, az 540i-ből kialakított Alpina B10 4.0. A gyárilag 286 lóerős, V8-as szívómotorba új (Mahle) dugattyúkat építettek, megnövelték a kompresszióját és átalakították a szívócsövét.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Ezeken felül átprogramozták a Bosch Motronic motorvezérlést is, így a teljesítmény 315 lóerőre, a nyomatéki csúcs pedig 400-ról 410 Nm-re nőtt. Ez a modell már nem kézi, hanem ötfokozatú automataváltós volt, amit Bovensiepen a kormányról is kapcsolhatóra alakíttatott.

1992-ben Switch-Tronic néven szabadalmaztatta a Bosch-sal közösen kifejlesztett szerkezetet,

amelyet felárért kínálták a B10-esekhez (tesztautónkhoz nem rendelték meg). A kocsi alá erősebb fékeket és saját tervezésű kipufogórendszert szereltek, első kötény, Alpina tervezésű felnikészlet, hátsó légterelő és aranyszínű oldalcsíkozás tette teljessé a képet.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Olyan színeket is kínált az Alpina, amelyek a BMW katalógusában nem szerepeltek, valamennyi közül a kékmetál volt a legnépszerűbb és leghíresebb. Kézzel készültek a fődarabok Buchloe városában a cég műhelyében, majd átszállították őket a BMW összeszerelő üzemébe. Hagyományosan nagyon kevés készült a nemesített modellekből, a B10 4.0 szériából például alig 45 darab - tesztautónk a 33. volt a sorban. Még kevesebbet, mindössze 27-et szereltek össze az utód 4.6 kivitelből, amelynek 340 lóereje az időközben megerősített M5 teljesítményszintjéhez igazodott.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Nyomatékból, kis fordulaton is óriásit tol

Ez a példány hét évig egy másik magyarországi gyűjteményben állt rendszám nélkül, onnan érkezett a Perfect Platinum kollekciójába. Minden bizonnyal az egyetlen itthoni B10 4.0, a magyar műszaki adatbázisban sem szerepelt. Összes dokumentációját az Alpinától kellett beszerezni a forgalomba helyezéshez, fél évig tartott a procedúra. Kitűnő állapotban volt, keveset használták, rendszeresen karbantartották, összesen mindössze 97 000 kilométert futott, beüzemeléskor csak a kormányszervó és a szintszabályzós hátsó futómű egyik lengéscsillapítójának folyását kellett megszüntetni.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Nemes anyagokkal bélelt luxusbelső fogadja az utasokat valódi bőrrel és fával, egyedi és teljes bőrkötésű kormánnyal. Minden motoros mozgatású, a kormányoszlop, a külső visszapillantók, a négy ablak, a tolótető, a hátsó napvédő roló, illetve a comb- és deréktámaszos első ülések is.

Igényes az audiorendszere is, folyamatosan méri a belső zajszintet és aszerint szabályozza a hangerőt.

Automataváltója az „Adaptive Drive" állásban leköveti és memorizálja a vezetési stílust, de van Sport mód is. Hozzá kell tennünk, hogy ezen technikai csemegék egyike sem Alpina eredetű, az alapot adó BMW 540i-ben is megvannak.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Alapjáraton diszkréten, de vészjóslóan morog a V8-as, és kicsivel „idegesebb", mint a gyári motor, finoman remeg a karosszéria. Gázadásra aztán beleprésel az ülésbe, úgy, hogy közben a fordulatszám nem emelkedik 4000/perc fölé. Ha kell, a pörgés sincsen ellenére, második fokozatban megfutja a 100-at (mindössze 6,5 másodperc alatt), ugyanakkor a hangszigetelés eltünteti a sebességérzetet: az autópályás 130 km/h-nál alig van motor- és szélzaj. Ilyenkor gázra lépve a váltó villámgyorsan akár kettőt is visszakapcsol, majd a B10 vágtázva gyorsít tovább, miközben a V8-as hangja is megjön.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Élénken fordul és tisztességesen rugózik

A német autópályákon erőlködés nélkül, akár órákon át tartja a 230-240 km/h-t, amúgy a ZF 5HP30 jelű, hosszúra áttételezett váltóját éppen az 540i kapta meg először 1992-ben. Légyeges különbség a szériamodellhez, de még az M5-höz képest is, hogy ebben nincs leszabályozás 250-nél, amivel amúgy máig kevés igazi kihívóra talál a belső sávban. Civilizált tempónál feltűnik, hogy az automata kitűnően, és hidegen is finoman kapcsolgat, az elöl MacPherson, hátul ferde lengőkaros multilink futómű is átgondolt szerkezet nagyszerű geometriával. Mivel közepesen feszes a hangolása, sima úton a B10 nagyszerűen siklik, és rosszabb felületeken is csak apró rezgésekkel jelezi az úthibákat.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Kanyarban mutatja meg, mit tud igazán, szinte nincs oldaldőlése, a kormánygépbe és a szervóba pedig az Alpina mérnökei is belenyúltak, így az irányítás az alap BMW-énél közvetlenebb, pontosabb, visszafogottabb rásegítésű.

Összességében a B10 kivételes kombináció, kényelmes utazólimuzin és igazi sportkocsi egyben.

A két szerep kicsit sem teszi skizofrénné, remekül él együtt benne a kétféle habitus, éppen ez az Alpina egyik legfőbb értéke. Mindez az ínyencek számára teheti érdekessé ezt a 21,79 millió forintért kínált példányt, amely Európa-szerte sokkal ritkább, mint egy hasonló korú M5.

Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt
Alpina B10 (BMW E34) veteránteszt

Műszaki adatok - Alpina B10 4.0 (BMW E34)

Motor: DOHC-vezérlésű V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 3982 cm3. Furat x löket: 89,0 x 80,0 mm. Kompresszióviszony: 10,7:1. Teljesítmény: 315 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 410 Nm, 4600/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl duplacsuklós MacPherson kanyarstabilizátorral, hátul ferde lengőkaros független. Elöl-hátul csavarrugók, hátul szintszabályozós hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl-hátul tárcsafékek, belső hűtéssel.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4718 x 1750 x 1392 mm. Tengelytáv: 2761 mm. Csomagtartó: 460 l. Tank: 80 l. Saját tömeg: 1650 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 6,5 s. Végsebesség: 267 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júniusi számában: