Az RX új generációja hat- helyett már csak négyhengeres, viszont háromféle hibrid hajtással is kapható lesz, akár zöld rendszámos plug-inként és sportos aszfaltszaggatóként is.

Teljesen megújult a Lexus legnépszerűbb modellje, ez már az ötödik RX-generáció. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Ruschel Zoltán

Mára a japán prémiummárkákból kizárólag a Lexus maradt talpon Európában. A Honda nem is próbálta meg az Acurát elhozni ide, a Nissan-féle Infiniti pedig az érdektelenség miatt két éve már kivonult az európai piacról. Velük szemben a Toyota alá tartozó Lexus egész jól tartja magát kontinensünkön, persze a klasszikus német trióra egyelőre nem jelent veszélyt darabszám tekintetében, tavaly például csak 72 ezer autót adott el a BMW-csoport 948 ezrével szemben.

Az áttervezett hátsó vázszerkezet megnövelt szilárdsága pontosabb futóműhangolást tett lehetővéForrás: Ruschel Zoltán

Hogy ez a jövőben változzon, valóságos modelloffenzívát indítottak a Lexusnál, gyakorlatilag folyamatosan cserélik és újítják a kínálatukat. A kompakt UX-ből nemrég jelent meg a teljesen elektromos variáns, tavaly frissült az IS, ES, LS limuzintrió, és érkezett meg a vadonatúj NX. Idén májusban leplezte le a márka az első dedikált villanyautóját, a Toyota bZ4X-alapokra épült RZ-t, most pedig a nagyobb SUV, a BMW X5-méretű RX generációváltása került sorra. Kiemelt fontosságú modellről van szó, elődje ugyanis a legnagyobb darabszámban eladott Lexus, tavaly globálisan 221 ezer darab fogyott belőle, az 1998-as első széria (ami az első önhordó karosszériás prémium SUV volt) óta pedig 3,5 millió.

Hogy néz ki?

A hagyományos orsó alakú hűtőmaszk a korábbi krómkeret nélkül, átmenetes ráccsal vált az új RX meghatározó stíluselemévéForrás: Lexus

Oldalról vagy elölről a főbb vonalak ismerősek lehetnek, ám szó sincs ráncfelvarrásról. Ez az RX valóban vadonatúj autó, amely már a Toyota TGNA platformjára épül (azon belül a GA-K variánsra), hasonlóan az NX-hez. A hossza változatlanul 4,89 méter, szélességben azonban 2,5 centit felszedett, a magassága viszont csökkent 1 centivel. Mindez a 6 centivel hosszabb tengelytávval, a szélesebb nyomtávokkal (elöl 1,5, hátul 4 centivel) határozottan jobb kiállást és arányokat eredményezett. A teljes megújulás egyik pozitív hozadéka a 90 kilóval kisebb tömeg, ami a fogyasztás mellett a vezetési élményekben is érezteti a hatását.

A 6 centis tengelytávbővülés teljes egészében a hátsó túlnyúlást csökkentette, a 4,89 méteres teljes hossz nem változottForrás: Ruschel Zoltán

Összetéveszthetetlenül Lexus maradt, ám valamelyes lágyabbak lettek a vonalai, és a részleteket vizsgálva számos újítás fedi fel magát. Rögtön ott a púpos orrkialakítás és az orsó alakú hűtőmaszk, amely kisebb és kevésbé agresszív, krómkeretét elhagyva immár beleolvad a lökhárítóba. A fényszóró L-alakú menetfénye megmaradt, ahogy a Blade Scan nevű egyedi, forgótükrös mátrix LED technológia is. Feltűnően kicsi az alsó, fényezetlen műanyag betétek mennyisége, amivel az elegáns megjelenést erősítik.

Az F-Sport kivitel agresszívabb megjelenésű, bár a befalazott műanyag betétek a lökhárítókon azért nem emelik az egekbe az ember pulzusátForrás: Lexus

Szép ívek és domborítások vannak az ajtókon, az új kilincseket pedig nem lehet meghúzni, a belső felükön lévő mikrokapcsoló érintésével nyílnak az ajtók. Az elektromos reteszelés előnye, hogy belülről nem engedi a nyitást az autó, ha kerékpáros vagy más jármű közeledik hátulról. Talán az oldalablakok íve hasonlít leginkább az elődre, akárcsak a C-oszlopon lévő fekete dizájnelem, amely lebegő hatást kölcsönöz a tetőnek. Hátulról változott a legtöbbet az RX: látványos és dekoratív az immár egybefüggő, teljes szélességű hátsó lámpa, felette betűkkel kiírva, középen szerepel a márkanév.

Milyen belül?

Magyar nyelven tudó hangvezérlés is van benne, ilyet a németek nem tudnakForrás: Ruschel Zoltán

Belül aztán tényleg nem emlékeztet a régi RX-re, sokkal inkább az új NX megoldásait lehet felfedezni a műszerfalon. A sofőr előtti teljesen digitális kijelzőn túl a középkonzolra egy óriási, 14 colos érintőképernyő került. Mindkettő szériában jár, de nem kell félni, a Lexus mérnökei nem tüntették el az összes fizikai gombot sem. Mondjuk a klímát pont a kijelzőről kell vezérelni, de a saját kijelzős, fizikai hőfokszabályzó tárcsák látványosak, régi tévékészülékre emlékeztetnek. 

A bőr és nyersbőr kárpitozás mellett immár vegán belső térrel is rendelhető az RXForrás: Ruschel Zoltán

Beülve azonnal feltűnt az aprólékos kidolgozás: tompán puffanva csukódnak az ajtók, finom tapintású kárpitok, vegán bőr, Alcantara hatású szövet, elegáns fém és fa dekorációk veszik körbe az utasokat. A puha fedelű kesztyűtartó, a varrott bőr a középkonzol oldalain és a szintén bőr kormányközép is a prémium érzetet erősítik.

Az első és második üléssoron utazók csípője közötti távolság 10 centivel nőttForrás: Ruschel Zoltán

Bár még nem vezethettük az RX-et, annyi már elsőre is biztosnak látszik, hogy a kényelem rendben van. Kiválóak az ülések, széria elöl a fűtés és a szellőztetés is, meghosszabbítható az ülőlap, hátra pedig elektromosan, fokozatmentesen állítható dőlésű háttámla jár. Említést érdemel a négyzónás klíma, az összesen hat USB-csatlakozó, a mindkét irányból nyitható könyöklő is. Helyből nincs hiány, a jobb első ülés hátulról is előretolható, ha kinyújtóznánk. Az utasok fölé jókora, nyitható panorámatető is kérhető, az okostelefon kapcsolódáson túl a Mark&Levinson hangrendszer teszi kellemesebbé az utazást. 5 centivel hosszabb és 3 centivel alacsonyabb rakodóperemű lett az elektromosan nyitható fedelű csomagtér, amelynek felhajtható padlója alatt még egy mély rekesz is van.

Turbóval a németek ellen

Lexus RXForrás: Lexus

Teljesen kicserélték a motorpalettát, eltűnt a selymes járású szívó V6-os, már kizárólag soros négyhengeresek dolgoznak a motorháztető alatt, és a hátsó tengelyen is van egy villanymotor, így minden RX verzió összkerékhajtású kardántengely nélkül is. Az RX 350h jelzésű öntöltő hibrid alapmodell a 2,5 literes szívó benzines és villanymotorok kombinációjából 245 lóerőt állít elő. A következő lépcső az RX 450h+, amely már egy 306 lóerős plug-in hibridet takar, a hajtásláncot ismerhetjük az új NX-ből, sőt a RAV4-ből és a Suzuki Across-ból is. 18,1 kWh-s akkumulátorával az előzetes adatok szerint 65-70 km körüli elektromos hatótávra képes, így a zöld rendszám természetesen jár majd hozzá. Tölteni 6,6 kW-os teljesítménnyel, Type2 csatlakozón lehet majd, a lítium-ion akku (a többi verzió nikkel-metál hidridet kap) nem vesz el helyet sem az utas-, sem a csomagtérből, mivel a hátsó ülések alá került.

14 egyedi dinamikus témát és 64 különböző színárnyalatot kínál a hangulatvilágításForrás: Lexus

Izgalmasabb újdonság az RX 500h nevű csúcsváltozat, amit azért alkottak meg, mert az ügyfelek állítólag kezdték megelégelni, hogy a konkurens SUV-ok általában erősebbek és gyorsabbak a Lexusoknál. Az új sporthibrid hajtáslánca is a 2,4 literes benzinesre épül, de ebben már turbófeltöltőt is kap a motor az elektromotoros segédhajtás mellé. Ennek eredményeképp az összteljesítmény 371 lóerő, az össznyomaték 644 Nm lett, nem meglepő módon ez a legdinamikusabb verzió, a százas sprintet 6 másodperc alatt teljesíti, viszont a 8-9 literes átlagfogyasztása 2 literrel nagyobb, mint a 350h-é.

Ez már nem az a hibrid

Látványos a digitális műszeregységForrás: Lexus

Fontos tudni, hogy az RX 500h-ban nem a hagyományos, bolygóműves Toyota-hibrid rendszer szolgál a kissé nyúlós érzetű, fokozatmentes e-CVT erőátvitellel, hanem egy hatfokozatú, hagyományos automata intézi az erőátvitelt. Ahogy a német prémiumautókban, a villanymotor a benzinmotor és az automatikus váltó közé került (mindkét oldalról oldható kuplunggal), így önállóan is képes hajtani az autót. Az RX 500h-hoz széria az adaptív lengéscsillapítás és a hátsókerék-kormányzás, légrugózás azonban továbbra sincs, felárért sem.

Nem feledkeztek el a hátsó ablaktörlőről, amely mélyen a hátsó spoiler alá húzódva várja a parancsot a tisztításraForrás: Lexus

Csak az RX 500h kapja meg DIRECT4 elnevezésű összkerékhajtást, amely minden korábbinál gyorsabban dönti el, hogy az első és a hátsó tengelyre épp mennyi nyomaték jusson, még a fékezéskor és gyorsításkor fellépő bólogatást is csökkenti enyhe ellenerők generálásával, amit a Mazdától lesett el a Lexus. Dízelről természetesen szó sem lehet, ahogyan teljesen elektromos hajtásról sem, hiszen arra ott lesz a hamarosan érkező RZ. Az ötödik generációs RX gyártása októberben indul majd Japánban, az első autók Európába és így hozzánk is november végén, december elején érkezhetnek. Árakról nem esett szó a statikus előbemutatón, ám a kategóriából adódóan az új RX indulóárát előzetesen 26-28 millió forint környékére saccoljuk.