Annyi öntöltő hibridet ad el a Toyota, és így olyan kedvező a teljes flottára vetített károsanyag-kibocsátása, hogy belső égésű motoros egyterűeket, sportos gépeket és más rétegmodelleket is kínálatban tarthat EU-s bíráságok veszélye nélkül. Így aztán, miközben más márkáknál sorra halnak ki a miniautók (beleértve például a francia testvérmodelleket is), az Aygo vadonatúj generációval jelentkezett, kevés lóerővel, de csekély tömeggel, crossover-beütésű dizájnnal és viszonylag elérhető áron - legalábbis alapmodellként.

Hármasikerként indult, egyke maradt

Hatalmas változáson megy keresztül az autóipar, bő 130 éves történelme sorsdöntő időszakát éljük, hiszen a belsőégésű motorokat jelen állás szerint 13 év múlva betiltják. Addig is szigorodnak a környezetvédelmi normák, a C02-kvótákat túllépő gyártók komoly bírságot fizetnek, ehhez jön még most a nyersanyaghiány. A növekvő költségeket a drágább, magasabb kategóriájú típusoknál a cégek viszonylag könnyen a vevő felé tudják áthárítani. Azonban az olcsóbb, kicsi autóknál ez nem megoldás, hiszen ha túl magas az ár, akkor másik márkát vagy típust választanak helyette.

Szemből nem a Yarist, sokkal inkább az IQ-t idézi az Aygo X a pici, tömpe orrával. Valóban megemelték a hasmagasságot, ami városban hasznos tulajdonság. Galériához kattintson a képre!Forrás: Ruschel Zoltán

Szerencsére néhány gyártó még kitart a miniautók kategóriája mellett, az egyik ilyen a flottája teljes emisszióját mérve nagyon jól teljesítő Toyota. De nézzük az előzményeket! 2005-ben mutatkozott be az első Aygo, amelyet a japánok a PSA konszernnel közösen fejlesztettek ki. Alteregói Peugeot 107 és Citroën C1 néven futottak, közös gyártósoron készültek a csehországi Kolínban, a trió eladásai a 2008-as válság és az azt követő évek során érték el a csúcsot. Aztán két ráncfelvarrás után, 2014-ben érkezett a második generáció, amely meg sem közelítette az elődje népszerűségét.

Továbbra is Csehországban, Kolínban gyártják, kifejezetten az európai igényekreForrás: Ruschel Zoltán

Ráadásul az eladások jelentősen eltolódtak az Aygo felé, a francia változatokból alig feleannyi fogyott. Nem csoda az eddig részletezett előzmények tükrében, hogy 2021-ben a PSA (Stellantis) kiszállt a buliból, és a Toyota saját tulajdonba vette a gyártóüzemet. Ezután pedig bejelentette a harmadik generációt, amely Toyota Aygo X néven került piacra. Először is tisztázzuk, mi is az a bizonyos X a név végén: ezt valójában Cross-nak kell ejteni, hiszen a siker érdekében a modellt kicsit „SUV-osították", ami plusz 1,5 centi hasmagasságot, nagyméretű kerekeket és teljes műanyag védőburkolatot jelent.

Oldalról is a korábbi generációt idézi az alapforma, az övvonal viszont egész más, és a műanyag alsó betétek kicsit crossover hangulatot adnakForrás: Ruschel Zoltán

Ismerős formák crossover-beütéssel

Nem csak a divatosabb külső volt szempont, hanem a magasabb üléspozíció is, hiszen a könnyebb beszállás és a jobb kilátás sokak (különösen az idősebbek és a hölgyek) jogos elvárása egy városi autónál. Közben a többi méret is jelentősen változott, hiszen Aygo X már a Toyota aktuális TNGA-B platformjára épül: a hossz 24,5, a szélesség 13, a tengelytáv pedig 9 centiméterrel nőtt. Így már megközelíti az első generációs Yaris adatait, de persze a 3,7 méteres hosszúság elmarad a mai kisautóktól, így továbbra is a mini kategória, vagyis a kihalóban lévő A-szegmens képviselője.

Nem mérik olcsón a panoráma vászontetőt, ám kinyitva szinte kabrióban érezhetjük magunkat. Még nagyobb sebességnél sincs szélvihar az utastérbenForrás: Ruschel Zoltán

Ami a formát illeti, az Aygo X elődjéből és más Toyota modellekből is építkezik. Szemből a rövid, tömpe és hűtőmaszk nélküli orr a régi IQ-ra hasonlít, a lökhárítóban lévő hűtőmaszk és a fényszórók viszont a Corolla és a Yaris megoldásait idézik. Minden kivitele LED-es nappali menetfénnyel készül, viszont az alapmodell sima halogén fényszórót kap. Tesztautónk Limited csúcs felszereltségéhez már diódás lámpák járnak, látványosabb formájú és irányjelzőként is funkcionáló menetfénnyel. Oldalról a főbb vonalakban könnyen felismerhetjük az elődöt, és innen már szembeötlő a méretváltozás is.

Míg a névben megjelent, az orráról eltűnt az X-motívum, szerencsére. A csúcsmodell LED-fényszórókat kapottForrás: Ruschel Zoltán

A még így is apró modell minimum 17 colos acélkerekeken gördül, a jól felszerelt változatokon 18-as alufelnik vannak, speciális mérete okozhat később fejfájást gumivásárlásnál. Ezzel a „Kardamom zöld" fényezéssel kevésbé feltűnő, viszont városban hasznos lehet a műanyag oldalvédelem. Változott az övvonal, most már nem fut fel a hátsó ajtóknál, így oda nagyobb üvegek kerültek. Hátulról erősebb a hasonlóság az elődhöz képest, az üvegből készült csomagtérajtó és a jellegzetes, vékony lámpapár is alig változott, kiviteltől függően érdekesség a tetőről a farra átfutó sötét kontrasztfényezés.

Nagyon keskeny szögben nyílik a billenőablakos hátsó ajtó, szűk a nyílás, nehéz a ki- és beszállás hátra. Jellegzetes a fekete C-oszlopForrás: Ruschel Zoltán

Sokkal kevésbé minimalista az elődeinél

Még nagyobb változások történtek odabent, a műszerfal sokkal autószerűbb lett, ráadásul formailag is jelentős előrelépés a korábbiakhoz képest. Aligha fog bárkit is meglepni ebben a kategóriában, hogy puha felületeket sehol sem lehet találni, mindent olcsó és kemény műanyag borít, az ajtókon fényezett lemez is felbukkan. Ezt a formákon kívül igyekeztek olyan apróságokkal feldobni, mint a szélső légbeömlőknél az autó színével egyező betét. A Limited kivitel ráadásul kívül-belül több helyen narancssárga dekorációt is kapott, még a matt fekete felnikre és a lökhárítókra jutott e színből.

Vidám, formás a műszerfal, ami a színes betétekkel eltereli a figyelmünket a mindent elborító, olcsó és kemény plasztikokról. A multikormányt és a bajuszkapcsolókat a Yarisból tették át, előbbin rengeteg gomb van, kicsit szokni kell a kezelésüketForrás: Ruschel Zoltán

A beltér legigényesebb részei a (bőr)kormány és a bajuszkapcsolók, amik egyenesen a Yarisból és a Yaris Crossból kerültek át. Tisztes mennyiségű gomb található a kormányküllőkön, ezek némi megszokást igényelnek, de legalább fizikaiak, és nem érintős kivitelűek.Kellemes meglepetés a Limited változat bőr-szövet kárpitozása, mintás felületekkel és persze narancsszínű varrásokkal. Szerencsére az ülés kialakítása sem olyan rossz, mint elsőre hinnénk, az integrált fejtámla magasabbaknak is védelmet nyújt, egy kevéske oldaltartást is ad. Rövid az ülőlap és állítható deréktámasz sincs, de ezek a városban furikázva kevésbé zavarók.

Miniautóhoz képest normális üléseket kapunk előre, az integrált fejtámla sem kényelmetlen, még némi oldaltartása is van. A bőr-szövet kárpit jól néz ki, de csak elöl ilyen látványosForrás: Ruschel Zoltán

Igazán hosszú útra úgyse fogunk vele menni, hideg időben pedig a hatékony ülésfűtés is növeli a komfortot. Meglepően jó a helykínálat, elöl még két méteres emberek is elférnek a magas tetőnek és a hosszan hátratolható üléseknek köszönhetően. Hátul kevésbé rózsás a helyzet, maga az ajtó nagyon kicsi szögben nyitható, a nyílás pedig szűk, lapjával kell bekúszni, és kiszállni sem egyszerűbb. Ha sikerült bejutni, átlagos magasságig egészen korrekt a hely, feltéve, hogy elöl sem ülnek magasabbak. Ha igen, akkor a lábtér gyakorlatilag eltűnik, a magasan lévő ülőlap viszont enyhítő körülmény.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!