Az új, hibrid Mercedes-AMG C 63 S teljesítménye és tömege is jóval nagyobb, mint a régi V8-as változaté.

Jelentősen átalakították a karosszériát a többi C-osztályhoz képest, mivel meg kellett erősíteni a kritikus pontokat és helyet kellett találni az akkumulátornak és a hibrid hátsó hajtásnak is. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Mercedes-Benz AG

A Mercedes tényleg komolyan gondolta az aktuális C-osztály tavalyi bemutatóján, hogy az új nemzedék kizárólag négyhengeres motorokkal lesz kapható. Aki azt hitte, hogy a csúcsmodell, az AMG által fejlesztett C 63 kivétel lesz, az tévedett, ugyanis most kiderült, hogy a sportváltozatban is „csak" egy kétliteres motor teljesít szolgálatot – legalábbis elöl. Persze már ez a motor sem hétköznapi, az új elektromos rásegítésű turbónak köszönhetően ugyanis 476 lóerőt hoztak ki belőle, vagyis pont annyit, mint a korábbi C 63 négyliteres, V8-as biturbó erőforrásából. Minden idők legerősebb négyhengeres szériamotorja emellett 545 Nm-es nyomatékkal rendelkezik (5250-es fordulatszámtól), ami azért már elmarad 105 Nm-rel a korábbi V8-as szintjétől.

Erősebb, mint 20 éve a csúcs Ferrari

A C 63 S 83 mm-rel hosszabb, 76 mm-rel szélesebb az alap C-osztálynál, a tengelytávja 10 mm-rel nagyobbForrás: Mercedes-Benz AG

A nagy újdonság azonban a hátsó tengelynél található, ahova beépítettek egy 204 lóerős villanymotort, amely egy egységet alkot a hozzá tartozó kétfokozatú automatikus sebességváltóval és az önzáró differenciálművel. A Forma-1-es tapasztalatok felhasználásával fejlesztett E Performance hibrid hajtásrendszer így összesen 680 lóerőt és 1020 Nm-t képes leadni, ami például több, mint amennyivel egy Ferrari Enzo rendelkezik.

5 centivel lett hosszabb a kocsi orra, mert a jelentős hűtési igény miatt át kellett tervezni a lökhárítót és a motorháztetőtForrás: Mercedes-Benz AG

Szerencsére az AMG központjában, Affalterbach-ban is belátták, hogy ezt az őserőt nehezen lehetne pusztán a hátsó kerekeken át leadni az aszfaltra, ezért az új C 63 S már összkerékhajtású, először a típus történetében. A többi összkerekes hibrid autótól eltérően a Mercedesben hagyományos, kardántengelyes összkerékhajtás dolgozik, ami lehetővé teszi, hogy a benzinmotor is hajtja a hátsó, és a villanymotor is az első kerekeket.

Az F1-ből származik a hibrid technológia

A nyolcféle vezetési üzemmódot és futómű feszességét a kormányról lehet beállítaniForrás: Mercedes-Benz AG

A hátsó villanymotor egy rendkívül nagy (az átlagosnál kétszerese) energiasűrűségű, 6,1 kWh kapacitású, 400 volt feszültségű lítium-ion akkumulátorból nyeri az áramot, amit nem a minél nagyobb elektromos hatótávra, hanem a nagy teljesítményleadásra és a gyors újratölthetőségre optimalizáltak. Akkor sem esik drámaian a teljesítmény, ha sosem töltik konnektorból az akkut (ami egyébként 2 óráig tart a 3,7 kW-os fedélzeti töltővel), mivel a fékenergia-visszatáplálás mértéke akár 100 kW is lehet, ami szintén rekord a szériaautók között.

Fejtámlával egybeépített sportülések tartják a testet, vélhetően gyors kanyarodás közben is határozottanForrás: Mercedes-Benz AG

A gyors kisütések és töltések miatt olyan folyadékhűtést kapott az akku, amelynél mind az 560 cellát külön hűti a közeg, nem csak az akkuházat, mint a hagyományos megoldásoknál. Így elérték, hogy stabilan az ideális, 45 fok körül tartható az akkumulátor hőmérséklete, ami nem csak a teljesítményleadására (állandóan 95 lóerő, azaz 70 kW, 10 másodperc erejéig viszont 204 lóerő, azaz 150 kW nyerhető ki belőle), de az újratölthetőségére is jó hatással van.

Nem kaphat zöld rendszámot

A kombi csak 34 kilóval nehezebb a szedánnál, de mindkettő 2 tonna felett van üresen isForrás: Mercedes-Benz AG

Tisztán elektromos módban csak 13 km-t tud majd megtenni a C 63 S, vagyis Magyarországon nem kaphat majd zöld rendszámot (ehhez az előírás minimum 25 km a plug-in hibridek esetében), viszont az átlagfogyasztást csak 6,9 literre ígérik, ami erősen optimistának hangzik. Érdekesség, hogy az elektromos hajtás saját sebességváltója 140-nél kapcsolja a kettes fokozatot, mert akkor éri el a 13500-as maximális fordulatszámát a villanymotor.

Alapáron 19, felárért 20 colos kerekekkel szállítják, amelyek mögé karbon-kerámia féktárcsák is rendelhetőkForrás: Mercedes-Benz AG

Hiába nyom csak 89 kilót a Forma-1-es technológiájú szuperakkumulátor, a Mercedes-AMG C 63 S E Performance üres tömege így is 2034 kg, a T Model nevű kombié pedig 2068 kg. Ez bő 300 kilóval több az előző C 63 tömegénél, talán azért építettek be szériatartozékként az összkerék-kormányzást, hogy agilitásban nem érezzen nagy különbséget az, aki a régiből ül át az újba. Akusztikai élmény tekintetében persze így is visszalépés várható a néggyel kevesebb henger miatt, de az AMG mindent megtett a szintetikus, hangszórókból is érkező motorhang fejlesztésekor, hogy ne keletkezzen hiányérzet a sofőrben.

Az elődből csak a kilencfokozatú automata váltót vették át, ami nedves kuplungot használ hidrodinamikus nyomatékváltó helyettForrás: Mercedes-Benz AG

Hiába lett nehezebb az autó a modellváltással, a jóval nagyobb teljesítmény és az összkerékhajtás miatt a gyorsulás sokat javult: az új C 63 S mindössze 3,4 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-t, ami 0,6 másodperccel jobb az előd idejénél. Igaz, a nagy ellenfél, a mázsákkal könnyebb BMW M3/M4 hibrid hajtás nélkül, „csak" 510 lóerővel is képes hasonló, 3,5 másodperces gyorsulásra, ha az összkerekes változatát nézzük. A Mercedes végsebességet felár ellenében 250-ről 280 km/h-ra lehet emelni a szedán, és 270-re a kombi esetében, ami elmarad a BMW 290 km/h-jától.