2018-ban mutatkozott be a Ford Focus negyedik generációja, amely a típus hagyományos értékeire alapozott: jó vezetési élmény, sokféle karosszériaváltozat, korszerű hajtásláncok, elérhető ár. Szerencsére az 5 centivel hosszabb tengelytávnak és a kompaktabb műszerfalnak köszönhetően már a harmadik generáció legnagyobb hiányossága, a szűkös hátsó lábtér sem volt jellemző rá. Ráadásul a tömegéből is egy átlagos férfiét, közel 90 kilót sikerült lefaragnia a Ford mérnökeinek úgy, hogy közben a karosszéria merevségét 20 százalékkal fokozták.
Három-négy év alatt azonban annyit változott az autóipar, hogy ez a plug-in hibrid és elektromos hajtáslánc nélküli, ósdi menügrafikás kompakt modell, amelyhez mátrix-LED fényszóró, digitális műszerfal és „over the air" frissítések sem voltak elérhetők,
mára menthetetlenül elavulttá vált
a frissebb, digitalizáltabb és elektrifikáltabb konkurensekhez képest.
2021 végén érkezett a modellfrissítés, amely során a Ford igyekezett felzárkóztatni a kompakt modelljét a ma elvárt technikai színvonalhoz, de komolyabb villamosításra nem kerülhetett sor, mivel a Focus padlólemeze a gyári kommunikáció szerint nem alkalmas nagyobb méretű akkumulátorok fogadására (ennek azért ellentmond, hogy az azonos platformra épülő Kuga régóta kapható 2,5 literes öntöltő és plug-in hibrid hajtással is). Jellemző az autógyártás pillanatnyi helyzetére, hogy a Ford magyarországi importőre
csak most, egy évvel a ráncfelvarrás hivatalos bejelentése után tudja elkezdeni a frissített Focus hazai forgalmazását,
mivel a chiphiány és az egyéb problémák hátráltatták a saarlouisi (Németország) gyártást.
Elég könnyű megújított Focust a régitől, mivel vadonatúj, alapáron LED technológiás fényszórókat kapott, amihez új motorháztető és a korábbinál nagyobb, függőlegesen álló hűtőrács is tartozik. Az ovális Ford-embléma fentről a maszk közepére költözött, és áttervezték a lökhárítókat is, emellett jött még ötféle új keréktárcsa (köztük olyan is, ami könnyűfémnek tűnik, de valójában acél lemezfelni trükkös dísztárcsával) és néhány új külső szín is.
Hátulról kevesebb a változás, sötét maszkolást kaptak a változatlan alapformájú hátsó lámpatestek, a magasabb felszereltségű változatok LED hátsó világítását pedig sötétebb középső rész és új fénymintázat teszi látványosabbá, mégpedig igen sikeresen.
Jelentős különbség fedezhető fel a felszereltség függvényében a Focusok megjelenésében:
a normál modell a Titanium, a sportos az ültetett futóműves ST-Line, a terepes jellegű pedig a műanyag védőelemekkel körbebástyázott, három centivel megemelt futóművű Active.
Versenypályára is alkalmas a frissített ST
A 280 lóerős, 420 Nm nyomatékú sportverzió megtartotta a 2,3 literes turbómotort, amelyet hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú hagyományos automata váltóval lehet párosítani, az elektronikusan vezérelt sperrdiffi továbbra is (eLSD) széria. A 2023-as modellévű Focus ST nagy újdonsága a frissített külsőn kívül a Nürburgring Nordschleife versenypályán tesztelt, opciós Track Pack csomag, amely kizárólag az ötajtós, kézi váltóval szerelt modellekhez rendelhető 1,35 millió forintért. Ennek része a manuálisan állítható csillapítású, feszes KW sportfutómű, amihez a csökkentett tömegű, 19 colos könnyűfém keréktárcsák járnak. 330 helyett 363 mm-es első féktárcsáival és négydugattyús Brembo féknyergeivel a Track Pack komolyabb lassulást is garantál, a speciálisan a modellhez fejlesztett Pirelli P Zero Corsa semi-slick abroncsok pedig hatásosan javítják a tapadást száraz időben.Ahogy az mostanában lenni szokott, a ráncfelvarrásnál a gyártó inkább a digitális, és nem a mechanikus frissítésre koncentrált. Ennek kézzel fogható bizonyítéka a minden új Focusba bekerülő
óriási, 13,2 colos érintőképernyő,
amelyen már a Ford legújabb infotainment rendszere, a Mustang Mach-E-ben debütált Sync 4 fut. Nem csak grafikailag és felbontásilag óriási az előrelépés a korábbi, 8 colos képernyőhöz képest, hanem a háttérben dolgozó hardver is érezhetően erősebb lett, a rendszer gyorsabban reagál a parancsokra. Már az Apple CarPlay és az Android Auto is képes vezeték nélkül működni, és végre vezeték nélküli (OTA) szoftverfrissítésre is van lehetőség, ami a navigáció térképét is érinti (a teljes térkép évente, a gyakran bejárt területek negyedévente frissülnek).
Viszont az ergonómia rovására ment, hogy a Sync 4 érkezésével eltűnt a fizikai klímapanel a középkonzol alsó részéről, a helyén már csak az indítógomb, a start-stop kapcsolója, az üzemmódválasztó és a hangerőállító árválkodik, utóbbit csak nyújtózkodva éri el a vezető (persze neki ott vannak a kormány gombjai is). Hiába nagy a képernyő, az apró ikonokkal több ideig tart a megfelelő légbefúvás-irányt és hőmérsékletet beállítani, mint korábban, és az is negatívum, hogy a belsőlevegő-keringetés kapcsolója egy almenübe került, így nem lehet gyorsan, közvetlenül a kezdőképernyőről aktiválni.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!