Olyan fordulékony, mint egy hagyományos kisautó, sőt, öntöltő hibridként legalább olyan takarékos is – ígéri a Renault az új európai kompakt SUV-ról, amelyben négy felnőtt kényelmesen utazhat, az extrái között pedig van minden, ami szem-szájnak ingere. Kipróbáltuk 4x2 hajtású, tehát szigorúan aszfaltra való Australt, amely kellemes kísérő ugyan, de 200 lóerős létére zokon veszi, ha sürgetik.

Futótűzként terjed az autógyártók között az emblémacsere-divat, tavaly óta a Renault is módosított rombusszal hirdeti az új időket, amelynek mottója az elektromobilitás. Kétségtelenül szintet léptek a franciák a Mégane 100% Electric bevezetésével, de ők is felismerték, hogy az átmeneti korszakban szükség van jóval kisebb százalékban villamosított, magyarul hibrid modellekre is, melyeket többen tudnak megfizetni és kompromisszumok nélkül használni. Ennek szellemében készült az Austral, amelynek neve nem az ötödik kontinensre utal, hanem régimódi francia kifejezéssel délit jelent.

Rákérdeztünk, Ausztráliában egyelőre nem tervezik forgalmazni, de nem is az ötödik kontinensre utal a név. 4,5 méteres hosszával valamivel nagyobb, mint a fő rivális Peugeot 3008. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Alighanem a gyártás dél-európai, konkrétan spanyol helyszínéről akartak megemlékezni, ami nem példátlan ötlet ugyan (lásd Alfasud), de nem is ez a lényeg, hanem a jól csengő név és a kevéssé sikeres elődtől, a Kadjartól való elhatárolódás. Feltűnhet persze, hogy lényegében ugyanekkora méretben ott van a friss Arkana is, amelyből már több mint százezer darab fogyott Európában, de az Austral egyrészt nem terepkupé, hanem hagyományos kompakt SUV, másrészt pedig olcsó kisautó-alapok helyett az igényes CMF-CD padlólemezre épül, és sok más technikai finomságot is tartogat.

Harmonikus a far, az áramvonalasságot javító tetőszárnnyal. Arról szólnak a hírek, hogy Grand Austral néven érkezhet belőle nyújtott, hétüléses változat is (ami egyúttal a Koleos végét jelentheti)Forrás: Origo

Óriási csata dúl ebben a népes kategóriában a vevők kegyeiért, ám a Renault sem fegyvertelenül érkezett: igyekszik az egyik fő döntési motivációra, az érzelmekre hatni. Közel sem olyan merész és a formaterve, mint egy Hyundai Tucsoné, de nem is olyan tárgyilagos, mint egy VW Tiguané, anélkül érdekes, hogy megosztó lenne. Egyedül a motorháztető ráncos plédre emlékeztető domborításaival estek túlzásba a tervezők, amúgy jók az arányai, érdekes a csillogó téglalapokkal kirakott hűtőmaszk, szép az enyhén megtört oldalablakvonal és ügyesen karcsúsítják a selyemfényű fekete betétek.

Extraként sem rendelhető 4x4 hajtás, igaz, ezzel már közeli rokona, a Nissan Qashqai III. is így van. Laza talajra a Trail menetprogrammal készült a gyárForrás: Renault

Hogy kerülnek egy SUV-ra Alpine feliratok?

Meghatározó dizájnelemei a C-alakú (a drágább kiviteleknél LED-mátrix) fényszórók, amelyek az Austral farán is megismétlődnek annyi különbséggel, hogy ott a lámpák felső részei majdnem összeérnek szigorú szemöldökként. Meg kell azonban jegyezni, hogy a menetpróbán, és így a fotókon szereplő autók finom rajzolatú, 20 colos felniken gördültek és sportos Esprit Alpine csomagot kaptak – a félreeső helyszínen véletlenül meglátott, nem kipróbálható alapkivitel a jóval kisebb kerekeivel és egyszerűbb maszkjával, illetve lökhárítóival nem volt ennyire impozáns, igaz, diszharmonikus sem.

Ha már az „Alpin szelleme" nevet viseli, illik hozzá a sportmárka jellegzetes kék színe, sőt, kizárólag ehhez a változathoz matt szürke fényezést is kínálnakForrás: Renault

Hamarosan a Renault teljes kínálatában megjelennek az 2017-ben önálló márkaként feltámasztott Alpine logói, de ezúttal nem kihegyezett RS-modelleket fognak jelölni, hanem kvázi optikai tuningot, ami az Austral belterében is nyomot hagy olyan részletekkel, mint az alcantara fejtámlákba hímzett A-logó, vagy a biztonsági öv, az ajtó- és műszerfalkárpit, illetve a bőr kormány kék varrása. Ennél fontosabb, hogy a minőségérzet új csúcsra jutott a márkánál: a lábtér néhány egyszerű plasztikját kivéve minden finom tapintású, tompa puffanással csukódnak az ajtók és precízek a kezelőszervek.

Jó a helykínálat hátul, és kisgyerekes családok értékelhetik a 16 centis sínen előre-hátra tologatható hátsó üléseket. Nyithatatlan ugyan, de hangulatos és jó tesz a térérzetnek az üvegtetőForrás: Renault

Maga a műszerfal kísértetiesen emlékeztet a Mégane 100% Electric berendezésére, itt is egy nagy digitális kijelző helyettesíti az analóg óracsoportot, a középen pedig egy álló formátumú, teslás, óriási tablet trónol. Utóbbit csak a Techno felszereltégtől felfelé adják, alapból 12 helyett 9 colos jár, amivel egy vízszintes sávvá olvad össze a műszeregység és az infotainment kijelzője, és valószínűleg azzal is jól együtt lehet élni. Örömhír, hogy fizikai kapcsolósorról tudjuk vezérelni a klímát, ami alig tereli el a sofőr figyelmét az útról, csak egy potméteres hangerőszabályzó hiányzik a teljes boldogsághoz.

Akár faberakásokkal is kérni a szép vonalú, LED-hangulatfényes műszerfalat. Szemmagasságban minden anyag igényes, lefelé haladva kevésbé, még az ajtózsebeket sem bélelték ki filccelForrás: Renault

Üdvözli a fedélzeten a Google-asszisztens

Hiába az ülésekre varrt kék-fehér-piros zászló, mifelénk sokan éppen a francia márkáktól fogadják a legnagyobb gyanakvással a komplex fedélzeti rendszereket, az Austral azonban jó vizsgázott: remek az érintőképernyő felbontása, logikus a menüstruktúra, a Google-alapú online rendszer korszerű. Asszisztense készségesen reagál a hangutasításokra, a Play-áruházból letölthetünk rá általános vagy Renault-specifikus alkalmazásokat, könnyen összekapcsolható az okostelefonnal, szépen zenél a feláras (485 wattos) Harman Kardon hifirendszeren, de a sajnos a navigáció néha elveszti a fonalat.

Repülőgép gázkarnak tűnik, de valójában tologatható csuklótámasz, ami egyúttal telefontöltő és tárolórekesz-fedél is. Sajnos miatta felkerült a váltó előválasztó karja a zsúfolt kormányoszlopraForrás: Renault

Szokatlan a szögletesített karimájú kormánykerék, mintha a búcsúzó Alonsóra szabták volna, hasznos viszont, hogy közvetlen menetmód-választó és programozható kedvenc gomb is helyet kapott rajta. Mögötte bajuszkapcsoló-kavalkád fogad: fent a váltó előválasztója, középen az ablaktörlő pálcikája lakik, legalul pedig az audiorendszer régimódi panelje, és így hátramenetbe kapcsolás helyett bizony nemegyszer ablakot töröltünk. Jobb lett volna a kardánalagúton hagyni a váltókart – ami ott annak látszódhat, valójában egy tologatható, kétes hasznú csuklótámasz, Qi-telefontöltővel kombinálva.

A csúcsmodellben motoros ajtót felnyitva pakolható a kellően tágas csomagtér, amely bővítve 1455 literes (full hibrid). Előretolt hátsó üléspadnál lyuk keletkezik, mert hiányoznak az áthidaló lapokForrás: Renault

Elöl kellemesen formázott, a minden jóval felszerelt tesztautónkban vezetőoldalon masszázsfunkciós fotelekben lehet üldögélni, az elektromos beállítás minden rezdüléséről tudósít a központi képernyő. Nagyvonalú a helykínálat, és ez szerencsére a hátsó padra is igaz, az üvegtető pereme is kevés helyet rabol a fejtérből. Akárcsak az ős-Twingónál, osztva sínen lehet tologatni az üléseket, így a csomagtér alaphelyzetben 500-575 (a full hibridnél 430-550) literes, ha pedig ez kevés, a raktér oldalfalán lévő kart meghúzva támladöntéssel bővíthető, ilyenkor azonban nem lesz végig teljesen sík a padlója.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!