A négy évszakos gumiabroncs használata nem jelenti azt, hogy a felrakása után soha többé nincs vele teendő.

Egyre népszerűbbek a négy évszakos gumiabroncsok, amelyek használatával el lehet kerülni a szezonális cseréket. A Magyar Gumiabroncs Szövetség azonban figyelmeztet: a négy évszakos nem azt jelenti, hogy gondozásmentes. Időnként fel kell cserélni az első és a hátsó abroncsokat, centríroztatni, illetve persze rendszeresen ellenőrizni kell a nyomást is.

A szövetség szerint a négy évszakos abroncs egy vállalható kompromisszum. A használatával kapcsolatos dilemma nagyon leegyszerűsítve: a téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól, nem véletlenül. Magyarország klímája változatos, nyáron 30 fok feletti aszfaltolvasztó hőség teszi próbára az autósokat, télen a hideg, a jég, a hó miatt kell fokozott óvatossággal vezetni, és persze nem szabad megfeledkezni a csapadékról: bármikor jöhet egy hirtelen lezúduló zápor.

Forrás: MTI/Sóki Tamás

A négy évszakos abroncsnak minden körülményhez alkalmazkodnia kell. Ebből következően a négy évszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. De az tévedés, hogy nem kell velük törődni! Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre", 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre egyébként kiváló alkalom lenne a szezonális csere. Emellett a rendszeres centrírozást sem érdemes elhanyagolni.

A gumigyártók több ezer mérnöke dolgozik azon, hogy évről évre egyre jobb keverékeket állítsanak elő, lépést tartva az autóipar fejlődésével. A defekt ma már nem része a mindennapjainknak, de ez el is kényelmesíti az autósokat. Attól, hogy nem lyukas az abroncs, még nem biztos, hogy az ideális nyomásra van pumpálva - havonta egyszer, például tankoláskor érdemes ellenőrizni, beleértve a pótkereket is.