Az Európai Unió közlekedési szektora példátlan és súlyos sofőrhiánnyal néz szembe, amely 2026-ra várhatóan megháromszorozódik, ha nem tesznek lépéseket – erre figyelmeztet két szakmai szervezet, amely aggodalmait nyílt levélben osztotta meg az Európai Tanácsot vezető svéd elnökséggel.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége (IRU), valamint az Európai Személyszállítási Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége (EPTO) arra hívta fel a figyelmet, hogy újra kellene gondolni az Európai Unió vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveit,
a hivatásos buszsofőrök alsó korhatárát 18 évre csökkentve.
Azt szeretnék tehát, hogy akár már ennyi évesen is rendelkezhessen valaki D kategóriás jogosítvánnyal - írta a Vezess.hu.
Jelen pillanatban a buszsofőrökre vonatkozó minimuméletkor 21 és 24 év között van a legtöbb uniós tagországban, ami nagy szakadékot jelent a középiskolai tanulmányi idő, valamint a szakmaválasztás között. Sőt, akadnak olyan országok, ahol a minimumkorhatár a helyi rendelkezések, kivétel és vezetői engedélyek függvényében országhatáron belül is eltérő lehet.
A szakmai szervezetek szerint az Európai Unióban hamarosan legalább százezer buszsofőr hiányozhat a munkaerőpiacról.
Úgy számolnak, hogy a buszvezetők iránti igény 20 százalékkal fog nőni a következő években, mivel az utazási irodák forgalma visszatérhet a pandémia előtti idők szintjére.