A badge engineering – amikor egy adott autómárka modelljét egy másik is árulni kezdni minimális külső változtatásokkal – nem ma kezdődött, de talán pont a Volkswagen-Ford kilencvenes években kezdődött együttműködésével vált széles körben ismertté Európában. A németek első igazi családi egyterűjét, az első generációs Sharant kapta meg a Ford, ebből lett az első Galaxy (és a Seat Alhambra is).
Átfazonírozott lámpák, lecserélt logó és kész is van a klón.
Így lehet, hogy manapság a tájékozatlan vevők Toyota Proace-nek hitt Citroën Berlingót vagy éppen Mercedes T-osztálynak hitt Daciát (na jó, Renault Kangoo-t) nézegetnek a szalonban. A legtöbbször még a szalonban sem kötik az orrukra, hogy mi is az igazság, így nem árt előre tájékozódni egy-egy modell, de egy-egy hajtáslánc kapcsán is.
Ezt a bevált receptet követi a vadonatúj Tourneo Connect is, ami egy gyártósoron készül a Volkswagen Caddy aktuális generációjával és az orr-részét – beleértve a fényszórókat és a hűtőmaszkot – leszámítva gyakorlatilag csavarra egyezik vele (cserébe a Volkswagen a Ford Rangerből alkotta meg az új Amarok pickupot). Talán nem véletlen, hogy ma
a kishaszonjárműveknél a leggyakoribb a hasonló együttműködés,
mert ilyen szegmensre saját modellt fejleszteni nem feltétlenül kifizetődő, ugyanakkor a nagy egyterű kategória mostanra tűnt el teljesen: a Sharant és a Galaxy-t is tavaly kaszálták el véglegesen a divatosabb, de kevésbé jól használható hétszemélyes SUV-ok divatja miatt.
Családi autót egyre nehezebb itthon vásárolni, ha a családnak nincs végtelen mennyiségű pénze. Nemcsak drágábbak lettek az autók, de a kínálat is vészesen beszűkült. Hétülésesből van egy rakás lehetőség a SUV szegmensben, de ezek 3-4 gyerekkel már szűkösek. Aztán vannak a nagyobb 7-9 személyes buszok, mint a Ford Tourneo Custom vagy a Volkswagen Multivan, de ezek meg egyrészt városi használatra túlméretezettek, másrészt a 20 milliót közelítő alapárukkal nem is az átlagpénztárcához szabottak.
Maradnak a lemez oldalfalú kisáruszállítókból kialakított ablakos családi gépek tipikusan rövid és hosszú verzióban, akár 7 üléssel, belőlük azonban
két modellre szűkült mára a piac.
Az egyik a Citroën Berlingo és Peugeot, Fiat, Opel, Toyota klónjai. Én is ilyet vettem néhány éve, és nem bántam meg. Belőlük aztán kiirtották a belsőégésű motort (már csak a Toyotánál marad meg a weboldalon a benzines, de jelenleg az sem rendelhető), maradtak a kompromisszumos elektromos modellek. Aki tehát hagyományos motorral szeretne hétszemélyes egyterűt venni, annak marad az általunk már próbált Caddy és idéntől már a Tourneo Connect (az új Nissan Townstar és a Mercedes T-osztály még kapható benzinmotorral, de nincs belőlük hétszemélyes).