Ezért ne próbáljuk megúszni a megállást a stoptáblánál

baleset, kereszteződés, közlekedés
Vágólapra másolva!
Az Autós Nagykoalíció figyelemfelhívó-oktató sorozata ezúttal a stoptábla jelentését eleveníti fel, és az is kiderül a cikkből, hogy milyen veszélyekkel számolhat az, aki nem tartja be a kötelező megállást előíró szabályt.
Vágólapra másolva!
Van, ahol a tábla mellett útra festett felirat is felhívja a figyelmet a megállás szükségességére Forrás: Autós Nagykoalíció

Napjaink közlekedése egyre nagyobb tempót diktál, ezért sokan áthágnak különböző kisebb-nagyobb közlekedési szabályokat, mert lebecsülik, vagy egyszerűen nem értik azok célját, nem látják a szabálytalanság esetleges következményeit, vagy – ahogy mondani szokták – könnyelműen bíznak azok elmaradásában.

Hogyan lehetünk szabályosak a STOP táblánál?

A szabály nagyon egyszerű: ha egy alárendelt útról érkezünk a kereszteződéshez és elsőbbséget kell adnunk, akkor vagy csúcsúra állított háromszög alakú „Elsőbbségadás kötelező" táblával (az autós szlengben macisajt), vagy nyolcszögletű „Állj, elsőbbségadás kötelező", vagyis STOP táblával találkozunk.

Van, amikor mindkét oldalra kiteszik Forrás: Autós Nagykoalíció

Míg előbbi esetben elegendő lehet a lassítás, STOP táblánál nem mérlegelhet a sofőr, mindenképpen meg kell állni. Alapesetben a jármű elejének a tábla vonalával kell egybe esnie, látható útburkolati jel esetén pedig a felfestés által kijelölt vonalnál kell megállni.

A kockázatokat már felmérték helyettünk

Legyen bármekkora rutinnal rendelkező a sofőr, soha nem lehetünk eléggé biztosak abban, hogy pontosan mértük fel egy kereszteződés forgalmi viszonyait. A STOP tábla kihelyezését sokminden indokolhatja. Az első ilyen ok, a kereszteződés beláthatósága. Az útkeresztezés területére „becsorgó" autó adott esetben féktávolságon belül kerül a védett útszakaszon haladó jármű elé, így elkerülhetetlen az ütközés. A másik fő ok a kereszteződés összetett forgalmi kialakítása, például a védett úttal párhuzamosan futó kerékpárút.

Itt valaki nem adta meg az elsőbbséget Forrás: Autós Nagykoalíció

Muszáj megemlíteni az egyébként lámpával irányított kereszteződések forgalmi rendjét is. Egy nem működő, sárgán villogó közlekedési lámpa esetén is a táblák az irányadók, ami természetesen lehet STOP tábla is. Sőt, a vasúti átjárók előtti, úgynevezett András-kereszt is egyenértékű egy STOP-táblával, hiszen több esetben ez előtt is kötelező a megállás és az elsőbbségadás, például, ha a fényjelző készülék semmilyen jelzést nem ad.

Ha betartjuk a szabályt

Ha állóra fékezzük a járművet, biztosan marad időnk megfelelően felmérni a közlekedési szituációt. Ne bosszankodjunk amiatt, hogy a megállásra kijelölt vonalban még nem látjuk be a kereszteződést! Megállás után óvatosan haladjunk előre, amíg megfelelően felmérhető a forgalom!

Ha nem tartjuk be a szabályt

Az elsőbbségadás elmulasztása komoly következményekkel járhat. A bekövetkező balesetben emberek sérülhetnek meg, akár súlyosan is - gondoljunk csak a kerékpársávon történő balesetekre – és nem utolsó sorban jelentős anyagi kárt okozhatunk.

Sok vesződséget és pénzt megspórolunk magunknak, ha elkerülünk egy saját hibás ütközést Forrás: Autós Nagykoalíció

Egy saját hibás balesetben kötelező biztosításunk alapján kártalanítják a másik felet, így biztosítónk csökkenti majd bónusz besorolásunkat és drágább lesz a biztosítás. Saját autónkban keletkezett kárért szintén mi felelünk anyagilag. Ezen kívül a szabálytalankodás akár 30 ezer forintos pénzbírsággal is járhat, illetve 6 büntetőpontot gyűjtünk be vele.

Jó hír, hogy mindezeket egy egymásodperces megállással elkerülhetjük.

A közlekedésbiztonsági sorozat hamarosan a kiemelt baleseti okokkal, azok magyarázatával és a megelőzést segítő jó tanácsokkal folytatódik.