Könnyű most kátyúba hajtani a magyar utakon, ezt kell tennie, ha megtörténik a baj

KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ személyautó úthiba
Budapest, 2009. február 13. Egy gépkocsi kátyúba hajt a Mogyoródi és Vezér út kereszteződésében. Az ónos eső és a hó miatt egyre több úthiba nehezíti az autósok közlekedését a főváros útjain. MTI Fotó: Honéczy Barnabás
Vágólapra másolva!
Az időjárás miatt sok úthiba alakult ki a hazai utakon. Ezeket a szabályokat kell tudnia káresemény esetén.
Vágólapra másolva!

A télies időjárás, a jegesedés és a nagy napi hőingás hatására az elmúlt két hét során robbanásszerűen megnövekedett a kátyúk száma a hazai utakon, akár százezres nagyságrendben fordulhatnak elő kockázatos úthibák.

Forgalmasabb utakon ilyenkor órák alatt akár egy nagyobb kátyú is kialakulhat:

általános tapasztalat, hogy az adott útszakaszt jól ismerő autós is gyanútlanul fut bele olyan gödörbe, amely előző nap még nem volt ott.

A kátyúkárok kétharmadát az első negyedév során jelentik az autósok.

A legtöbb kátyúkár defekt, ám ezek egy részében a felnit is javítani kell.

Gyakran előfordul azonban olyan eset is, hogy sérül a futómű, sőt szélsőséges esetben személyi sérüléses baleset is lehet a kátyúba futás következménye, ami már milliós nagyságrendű kártérítéssel járhat.

Forrás: MTI

Az autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt.

Lakott területen kívül ez a Magyar Közút Nonprofit Zrt., míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes.

Az elbírálás során ezek

az útkezelők általában a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el,

de esélytelenül próbálkoznak azok is, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet.

Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni.

Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is.