Elképesztő Skoda került elő, mintha időgéppel érkezett volna a múltból

Skoda Favorit
Vágólapra másolva!
A 30 éves Favoritot még be sem járatták rendesen, ugyanis mindössze 37 kilométert mutat a számlálója, gyári nejlon fedi az üléseit, esőt sosem látott. Nem csoda, hogy rekordösszegért talált új gazdára.
Vágólapra másolva!
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

Harminc évvel ezelőtt új tulajdonosa hazavitte a képeken látható vadonatúj Skoda Favoritot egy athéni bemutatóteremből. Hosszú évek óta ez volt az első alkalom, hogy a volán mögé ült, a 34 kilométert azonban így is gond nélkül tette meg a görög főváros kaotikus forgalmában. Lehet, hogy a Skoda nem igazán tetszett neki, mert miután leparkolta egy mélygarázsban az otthona közelében,

egyszerűen úgy döntött, hogy a vezetés már nem neki való.

Ennek ellenére az autót nem adta el, így a következő három évtizedben a Favorit kilométer-számlálója változatlanul 34 kilométert mutatott. Tavaly ősszel árverésre bocsátották az autót, és végül nemrég került vissza Csehországba az új tulajdonosához, aki sok szállal kötődik a márkához.

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

„Görögországban fedezték fel az autót 2022 őszén, és rögtön árverésre bocsátották. Amikor megláttam, arra gondoltam, hogy a történelem eme darabkáját meg kell szereznem" – meséli az új tulaj, ifj. Jiří Mičánek autóversenyző, aki mindössze hétéves volt, amikor a Favorit elindult első és egyetlen útjára. Édesapja, Jiří Mičánek együléses, Skoda-motorral hajtott versenyautókkal indult formula sorozatokban az akkori Csehszlovákiában és Kelet-Európában. Tíz csehszlovák bajnoki címet szerzett a gyorsasági és hegyi bajnokságokban, vagyis nagyjából akkora sztár lehetett a hazájában, mint nálunk a nemrég elhunyt Cserkuti József.

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

„A szüleimnek volt egy Favoritja a mindennapi teendőkre, amelyet édesapám a 90-es évek elején használni kezdett a versenyzőiskolájában is" – mondta Mičánek, aki a családi kötődés miatt döntött úgy, hogy a görög Favoritot megvásárolja. Az a terve, hogy a régi autót is felújítja, és a kettőt együtt fogja kiállítani valahol.

Trükköztek a licittel, de így sem lett olcsó

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

Az utolsó licitálási szakaszban már csak ő, és egy másik cseh autóversenyző, a Dakart is megjárt Boris Vaculík vett részt. „Amikor megtudtuk, hogy már csak mi ketten maradtunk, felhívtuk egymást, és elmondtuk egymásnak, hogy mi a licitkorlátunk. Az enyém magasabb volt, úgyhogy megegyeztünk, hogy nem fogjuk tovább felnyomni az árat" – mondta nevetve. Ennek ellenére az autó nem volt olcsó,

24 ezer euróba, azaz körülbelül 9 millió forintba került.

Ez körülbelül hatszor több, mint az 1993-as új ára. De ha az inflációt is figyelembe vesszük, akkor a vételár szinte pontosan megegyezik az újkori értékkel, ma egy hasonló kategóriájú Scalát lehet venni újonnan ennyiért.

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

A harminc évet mélygarázsban töltött cseh veterán valóban úgy néz ki, mintha most gördült volna le a Mlada Bolesláv-i gyártósorról: az üléseken még ott van műanyag védőfólia, a motortérben teljesen sértetlen papírcímkék találhatók, a kerékjárati ívek hófehér festése pedig azt mutatja, hogy a Favorit száraz úton tette meg a 34 kilométert a bemutatóteremtől a garázsig. Ennek ellenére van pár apró hiba a fényezésen, ami nem csoda, hiszen egész életét egy dél-európai garázsban töltötte a Favorit, ahol a mellette lévő helyeken autók álltak ki és be gondatlan tulajdonosokkal, akik karcokat ejtettek ajtajain.

Csak két extrája van

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

Ez a példány az 1993-as ráncfelvarrás utánról származik, ami elsősorban a nagy lökhárítókról és a szimmetrikus hűtőmaszkról látható (a korai példányok még oldalt hordták az emblémát). Ekorra már két országra szakadt Csehszlovákia, a Volkswagen pedig megvásárolta a kihívásokkal küzdő Skoda-gyárat.

Igyekeztek javítani a minőségen a VW-mérnökök, így a faceliftnél a belső tér is változott,

már szürkék a műanyagok, ami modernebb hatást kelt, mint a korábbi bézs műszerfal, amely az 1980-as évek végének ízlését tükrözte. A görög Skoda-kereskedő – valószínűleg az első tulajdonos kérésére – néhány dizájnkiegészítővel szerelte fel az autót: nem a legjobb ízlésről tanúskodik a fautánzatú műszerfal-dekoráció, az akkoriban divatos színes matricák viszont jól mutatnak a karosszéria oldalain.

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit
Skoda Favorit

Egyébként ez egy LX alapverzió, amelynek fapadosságára jellemző, hogy a fordulatszámmérőt helyét egy hatalmas óra foglalja el a műszerfalon. A motorháztető alatt az a motor található, amelynek története egészen az 1964-es 1000 MB-ig vezethető vissza, igaz, ebbe Favoritba már korszerűsítve, nagyobb lökettérfogattal, Bosch-motorvezérléssel és befecskendezővel, valamint alumínium hengerfejjel került. Persze így sem lett erőgép az 1,3 literes négyhengeres,

a legnagyobb teljesítménye 54 lóerő, a legnagyobb nyomatéka 93 Nm.

Az új tulajdonos csak az olajat és a szűrőket cserélte le, no meg az akkumulátort. Ennek köszönhetően a kulcs elfordítása után azonnal beindult a motor, de Mičánek önmegtartóztató volt, eddig csak 3 km-t tett az autóba, így a futásteljesítmény jelenleg 37 km. Ez az jelenti, hogy veterán kora ellenére a meseszép és rekordértékű Favorit még mindig bejáratós, a 137 km/h-s végsebességét vétek lenne kipróbálni.

Kis szériában amúgy a Favoritot elektromosra is átépítették (Eltra néven), egy ilyen magyarországi példányt korábban kipróbáltunk.