Nem elektromos, mégsem szennyez: megmutatta a jövő versenyautóját a Toyota

Toyota GR H2 Racing Concept
Vágólapra másolva!
A Le Mans-i 24 órás versenyen három év múlva már hidrogénüzemű versenyautók is indulhatnak, a Toyota máris bemutatta 2026-ban debütáló újdonságának előtanulmányát: a GR H2 Racing Conceptet.
Vágólapra másolva!
A Toyota GR H2 Racing Concept világpremierjére június 9-én péntek reggel volt a Le Mans-i 24 órás verseny helyszínén Forrás: Toyota

Hamarosan új korszak veszi kezdetét a hosszú távú autóversenyzésben, miután a Le Mans-i 24 órás futamot szervező Automobile Club de l'Ouest (ACO) bejelentette:

2026-tól hidrogénüzemű autók is indulhatnak az idén századik születésnapját ünneplő versenyen.

Ehhez kapcsolódva a Toyota igazgatótanácsának elnöke, Tojoda Akió megerősítette, hogy a Gazoo Racing már abban az évben élni szándékozik az úttörő lehetőséggel. Ezzel párhuzamosan a leendő versenyautó előtanulmányát, a GR H2 Racing Concept prototípust is leleplezték.

5100 milliméter hosszú, 2050 milliméter széles Forrás: Toyota

Az ACO-t 2017 óta foglalkoztatja a hidrogén, mint fenntartható üzemanyag gondolata, ám a projekt megvalósulását a pandémia késleltette. Az emissziómentes üzemet gyors utántölthetőséggel és magas szintű működési biztonsággal társító energiahordozóra elsődlegesen az üzemanyagcellás hajtási rendszerek komponenseként gondoltak (emlékeztetőül: a fuel cell rendszer a nagynyomású tartályban tárolt hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát; a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.)

A Toyota és a Lexus új generációs orrkialakítását adaptálták a Le Mans Hypercar kategória aerodinamikai adottságaihoz. A keskeny fényforrások még szélesebbnek, még alacsonyabbnak láttatják Forrás: Toyota

De az elmúlt években ezzel párhuzamosan már a hidrogénnel üzemelő belső égésű motorral is eredményes kísérletek zajlottak, élükön a Toyotával. A japán gyártó 2021 óta versenyez a Super Taikyu szériában egy, a belsőégésű motorját cseppfolyós hidrogénnel tápláló Toyota GR Corollával, illetve ugyanez a hajtáslánc egy GR Yaris fedélzetén Európában is bemutatkozott már egy WRC futamon. Az autógyártónak konkrét tervei vannak azzal kapcsolatban, hogy a hidrogénüzemű motortechnológiát hamarosan sorozatgyártású modellekben, elsősorban teherautókban is alkalmazza.

A Toyota egyelőre nem közölt műszaki részleteket, de annyit már most lehet tudni, hogy a belsőégésű motor egy hibrid hajtáslánc részeként dolgozik majd a hidrogénes Hypercarban Forrás: Toyota

A technológia kiforrottságára jellemző, hogy a hidrogénüzemű GR Corolla pár napja sikeresen teljesítette a Fuji 24 órás versenyt. A versenyautót maga Tojoda Akió vezette negyedmagával, köztük Jari-Matti Latvala raliversenyzővel és csapatfőnökkel. A 24 óra alatt egyetlen olyan műszaki meghibásodás sem fordult elő, ami megakadályozta volna, hogy a versenyautó folytassa a futamot.