Vízválasztó a Mininél – 5 érdekes tény az új Countrymanről

Ritkán van olyan egy tömeggyártó életében, hogy 12 hónap alatt a teljes kínálatát lecseréli, a Mininél épp most kezdődött ez az átmenet. A Countryman SUV már itt van, hamarosan érkezik a klasszikus városi kisautó-család Cooper néven, ősszel pedig a két modell közötti rést is betömik az Acemannel. Hazai bemutatkozásuk alkalmából a benzines Countryman C és JCW modelleket próbálhattuk, de van dízel is a kínálatban – bizonyos piacon 95%-ban ilyen motorral értékesítik a típust –, az elektromos változatra még várni kell két hónapot. Lényegében utóbbinak adja át a stafétát a korábbi plug-in hibrid.
Magas az orr, hatalmas kerekek próbálják több-kevesebb sikerrel megtölteni a kerékjáratokat, az elődnél 13 centivel hosszabb a karosszéria. A padlóhoz képest magasan, és így kényelmes pozícióban ülünk, a műszerfal kialakítása a tágasság érzetét hangsúlyozza, messze vannak tőlünk az A oszlopok; a meredek szélvédő és a geometria miatt van szükség a saját kis műanyaglapot használó head-up kijelzőre. De nem csak úgy érezni, a valóságban is tágas az utastér, a csomagtér is nagy – a padló alatt méretes fiók rejtőzik –, bővíteni a hátsó üléssor előrehúzásával is lehet, nem csak támladöntéssel.
Ezzel a tanáccsal indítottak el minket az autók felé, és ezt kiegészítették azzal is, hogy öt percig a kapcsolókat és a menüt tanulmányozzuk, hogy vezetés közben már könnyen menjenek a dolgok. Motorindításhoz egy beépített „slusszkulcsot” kell elfordítani a kapcsolósoron, az előválasztókar a mellette lévő billenőkapcsoló – nem lesz több kézi váltós Mini.
Minden fontos dolgot rögtön megtalálunk a képernyőn, csak szokni kell, hogy az kerek és nem téglalap alakú,
a mögöttes menük már bonyolultabbak. A fényképen (lásd a lenti galériában) jól mutató homokon padlógázzal induláshoz a menetstabilizáló kikapcsolása öt percet vett igénybe két rutinos autós újságírónak, és akkor is csak a kezelési könyv segítségével sikerült azt kiiktatni; mi legalább tudtuk, hogy a DSC kifejezésre kell keresni.
Kör alakú tehát a hatalmas méretű központi érintőképernyő, e mögül világítják meg a műszerfal szövetborítását, ami egyedi hangulatot teremt sötétben – ezt nem tudtuk kipróbálni a pár órás nappali együttlét során. Tényleg teljes mértékben személyre szabható a megjelenés, aki az előre konfigurált módok között nem talál magának tetszőt, az saját maga is kreálhat egyedi módot – a párosított telefonról bármilyen fénykép beállítható háttérnek.
A Spike nevű digitális segéd, amelyet egy aranyos animált kutyával személyesítettek meg, csak angol nyelven érhető el, de
az olyan csemegéket magyar menü mellett is elérhetjük, mint a szkreccselés zenelejátszás közben,
vagy épp a párosított okostelefont vezérlőként használva lehet játszani – politikailag kevésbé korrekt autós-lövöldözős játék is van a kínálatban. A digitális élménybe a hangok is beletartoznak, legyen szó visszajelzésekről vagy a JCW esetén a kipufogóról (pillangószelep).
A kijelölt útvonalon haladva leginkább azt tudtuk meg a 300 lóerős, összkerékhajtású Countryman JCW-ről, hogy annak még a nagy felni ellenére is van érdemi rugózása – persze a peres gumi miatt vannak kis ütések, és a rövid rugóutak miatt a felépítmény sokat mozog, de a nagyját elnyeli a felfüggesztés. Motorhang csak akkor van, ha azt mi is akarjuk, Go-kart módban érezhetően jobbak a reakciók. A Countryman C esetén az 1,5-ös turbómotor 156 lóerős, ehhez jön a lágy hibrid rendszer 19 lóereje, és már kész is a papíron 170 lóerős rendszerteljesítmény. Már ez a motor is bőven elég az autóhoz, finoman és csendesen lehet vele haladni, igaz, az előzésekre jobban fel kell készülni.
Három hengerrel a 170 lóerős benzines Countryman C Essential jelenti a belépőt 13,49 millió forintért, a 163 lóerős dízel D Essential ára 14,73 millió, vagyis jóval olcsóbb, mint a műszakilag közeli rokon BMW X1. A kétliteres benzinmotorhoz szériában adják az összkerékhajtást, ezzel a 218 lóerős S All4 ára 16,89 millió, míg a 300 lóerős JCW All4 20,43 millió forintba kerül. Az elektromos változatok közül a 204 lóerős, fronthajtású Countryman E 17,10 milliótól vásárolható meg, a 313 lóerős, összkerékhajtású SE indulóára pedig 19,59 millió forint, cégautóként mindkettő jogosult lehet állami támogatásra.