A vaskos, széles gumiabroncsokkal ellátott kétkerekű járműveket - fatbike - elektromos kerékpárként árulták, nagy részüket a rotterdami kikötőben foglalta le a felügyelőség, és körülbelül ezer darabot egy holland kiskereskedő elosztóközpontjaiban.
A fatbike-ok azért illegálisak, mert műszaki paramétereik egy kis segédmotoros kerékpáréval (mopedéval) egyenlőek, és egy gombnyomás illetve alkalmazás segítségével akár 45 km/h-s sebességre is fel lehet őket gyorsítani. Az e-kerékpárok legális maximális sebessége 25 km/h. Az ILT szerint a járművek vázát, a fékeket és a gumiabroncsokat azonban nem tesztelték nagyobb sebességre, ami súlyos balesetek és sérülések kockázatának teszi ki az azzal közlekedőket.
Az ILT felhívta a figyelmet, hogy egyre több olcsó, nem biztonságos és nem tesztelt, fatbike-nak álcázott "mopedet" importálnak Hollandiába. "Ahhoz, hogy ezt elkerüljük, be kell tiltani ezeknek a járműveknek a hivatalos kereskedelmi csatornákon keresztül történő értékesítését" - véli a felügyelőség.
A közlekedésbiztonságért kampányoló VeiligheidNL holland szervezet képviselője szerint csak 16 éves kortól kellene engedélyezni a fatbike-ok használatát, miután a kórházi statisztikák szerint "aggasztóan" megnőtt a balesetek száma az ilyen közlekedési eszközöket használó fiatalok körében. 2022-ben még csak hét fatbike-balesetről számoltak be, de tavaly már 59 incidenst regisztráltak, idén pedig az első négy hónapban 33-an kerültek kórházba.
A fatbike-ok szabályozásának kérdése szerdán heves vitát váltott ki az új holland kormány és a parlamenti képviselők között. A képviselők többsége azt szorgalmazza, hogy 14 éves kortól lehessen a járműveket használni, és kötelezővé tennék a bukósisak használatát. A kérdésről várhatóan a következő hetekben szavaznak.