Egy újabb elérhető árú villanyautó Koreából - Kia EV3 menetpróba

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Képeken a Kia EV3
Fotó: Ruschel Zoltán
Vágólapra másolva!
Több gyártó is módosított hajtásmódváltási stratégiáján, ám Koreában semmi jele a megtorpanásnak: a benzinesek és hibridek mellett sorra mutatják be villanyautóikat. Ennek hozománya a Kia EV3, egy kompakt méretű crossover markáns dizájnnal és nagy használati értékkel. Vajon milyen esélyei vannak a riválisokkal szemben?
Vágólapra másolva!

Fura állapotok uralkodnak most az autóiparban, különösen az európai gyártóknál gyülekeznek viharfelhők. Ennek egyik oka a kínai villanyautók erőteljes terjeszkedése, illetve az (uniós elvárásokhoz igazodva) túl optimista elektromos átállás. Előbbit védővámokkal, utóbbit pedig áttervezéssel igyekeznek most kivédeni. A Hyundai-Kia konszern táján azonban semmi jele az aggodalmaknak, folytatják az elektromos portfóliójuk bővítését. Ráadásul a Kia EV3 egy népszerű és sokak számára ideális szegmensbe, a kompakt, SUV felépítésű családi villanyautók közé érkezik.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Markáns: különleges formák, rejtett hátsó kilincs. Ehhez is jár a Kia hétéves garanciája – az akkucsomagot is beleértve
Fotó: Ruschel Zoltán / Ruschel Zoltán

Nagyobb méretben már láttuk a Kia EV3 vonalait

Már a típus bejelentésekor is egyértelmű volt, hogy dizájnban az óriási EV9 dobozszerű, letisztult formavilágát viszik tovább („Opposite United” fantázianéven). Ezt maga a gyártó is elismerte, a nemzetközi tesztvezetés helyszínén tartott prezentáció során ők maguk „mini EV9”-ként hivatkoztak az autóra. Bármilyen irányból is nézzük az EV3-at, valóban a nagytestvér jegyeit fedezhetjük fel rajta. Szemből a Kia védjegyévé vált függőleges fényszórók és a „csillagkép” formájú menetfény csíkok jól felismerhetővé teszik; hűtőmaszknak nyoma sincs, nagy és sík felületekkel találkozik a szemünk.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Egyértelműen az óriási EV9-re emlékeztet, de szelídebbek a vonalai. Egyelőre Koreából érkezik a Kia EV3, de zsolnai gyártás is felmerült
Fotó: Ruschel Zoltán

Fotóinkon egy GT-Line kivitelű tesztautó szerepel, melynek egyedi jellemzője a kissé eltérő első és hátsó lökhárító kialakítás, valamint az alapmodellen fényezetlen műanyag elemek itt fényes fekete bevonatot kaptak. Ezenfelül az ajtók alsó része és a küszöb kialakítása is kicsit más, mint az alapváltozatokon. 

Érdekes, hogy nincsen eltérő színű tető, csak az A-oszlop és a tükrök borítása fekete,

cserébe viszont mutatós, akár matt fényezések is vannak az EV3-hoz. A dizájnt a látványos könnyűfém felnik teszik teljessé, ezek kiviteltől függően 17 vagy 19 colosak lehetnek.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Csak a kerekek kör alakúak, minden más szögletes. A tengelytáv 2,68 méter, a karosszéria a Suzuki SX4-gyel azonos hosszúságú
Fotó: Ruschel Zoltán

Belül is az EV9-ben látott elemek és formák köszönnek vissza, három kijelzőt találunk egyetlen közös keretbe építve. A műszeregység és a multimédiás érintőképernyő egyaránt 12,3 colos, kettejük közé pedig egy 5,3 colos klímakezelő került, ami szintén érintős. Szerencsére a főbb funkciókhoz fizikai gombokat találunk a műszerfalon, valamint a kormányon és máshol is fellelhetünk kapcsolókat. Az ülésfűtés és -szellőzés, illetve kormányfűtés vezérlői az ajtókra kerültek, ezekért sem kell a menüt feltúrni. Igyekeztek a beltérben minél nagyobb arányban újrahasznosított anyagokat alkalmazni.

Ötletes tárolóhelyek, átlagos variálhatóság

Tesztautónkban a műszerpulton végighúzódó szövetborítás, valamint az üléseken és a kormányon lévő kétszínű bőrkárpit igazán otthonos hangulatot áraszt. Kemény műanyagokból sincs hiány az utastérben, ám a minőségérzet látványra és tapintásra sem rossz. Az ülések kényelmesek, a csúcsváltozatban relaxációs funkcióval is rendelkeznek, masszázs viszont nincs bennük. Az EV9-ben már látott, párnaszerű első fejtámlák itt is megvannak, és bár a helykínálat szerényebb, azért szűkölködni itt sem kell: a padló sík, és elöl-hátul egyaránt elegendő láb- és fejtér jut mindenkinek.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kellemes a műszerfal formaterve és színösszeállítása, a kárpitok részben PET-palackból és tengeri halászhálóból készültek
Fotó: Ruschel Zoltán

Kár, hogy a hátsó üléseket nem lehet sínen tologatni és a háttámláik szöge sem állítható, pluszpont jár viszont az itt is elérhető ülésfűtésért, klímabefúvókért és az USB töltőkért. Elektromos autóhoz illően tárolórekeszekből sincs hiány, és 

speciális a könyöklő, mert alatta nem rekeszt, hanem előrehúzható tálcát találunk.

Erre akár egy laptopot is elhelyezhetünk és néhány gyorsgomb is került rá. Elöl amúgy a két ülés között nagy polc, vezeték nélküli töltő és pohártartó sorakozik, így könnyű belakni a Kiát.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kellően méretesek az ülések, különlegességei a párnaszerűen puha és légáteresztő az első fejtámlák
Fotó: Ruschel Zoltán

Noha csupán 4,3 méter az EV3 hosszúsága (vagyis akkora, mint a magyar piacon jól ismert Suzuki S-Cross), a csomagtartója nem mondható kicsinek: 460 literes. Ez az érték házon belül minimálisan elmarad ugyan az alig nagyobb, és nem dedikált villanyautó platformra épülő Niro EV térfogata mögött, de korrekt, és a tér jól variálható. Kivehető és áthelyezhető álpadló, elhúzható roló és szinte teljesen síkba dönthető hátsó ülés is segíti a pakolást. Kár, hogy a sílécnyílás kimaradt, viszont van frunk. Az autó orrában lévő további tárolóban simán elfér legalább az egyik töltőkábel és néhány apróság.

Egyféle teljesítmény, kétféle akkumulátor

Műszakilag az EV3 a már ismert e-GMP villanyautós platformra épül, ám több fontos változtatást eszközöltek a mérnökök. Egyrészt 800 helyett csak 400 voltos az akkumulátor, valamint alapból elsőkerék-hajtású az autó. Később várható majd az EV3-ból is kétmotoros, összkerekes verzió, addig viszont be kell érni ezzel. Egyelőre egyféle teljesítményű, 204 lóerős villanymotor kerül az EV3-ba, melyhez kétféle akkumulátort választhatunk: a nettó 58,3 és 81,4 kWh-s telepekkel némileg eltérő ideig, 7,5 illetve 7,7 másodpercig tart a 0-100 km/h gyorsulás, főleg az eltérő tömeg miatt.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Egészen a hátsó szélvédőig felér a hátsó lámpákat összekötő fénysáv, rejtett az ablaktörlő. A villanymotor maximális nyomatéka 283 Nm
Fotó: Ruschel Zoltán / Ruschel Zoltán

Ennél fontosabb, hogy a 10-80% töltés DC villámtöltővel 29, illetve 31 perc alatt megoldható, míg AC töltésnél egységesen 11 kW-os rendszert kapunk, 2026-tól viszont már a 22 kW-os fedélzeti töltő is elérhető lesz. Ami a hatótávot illeti, 

a kisebbik akkuval 436, a nagyobbal pedig akár 605 kilométert is megtehetünk egy töltéssel WLTP szabvány szerint.

A töltőcsatlakozót is áthelyezték onnan, mint ahol sok más Kia elektromos autó esetében megszoktuk, így már nem a hátsó sárvédőn (EV9) vagy a lefalazott hűtőmaszk mögött (Niro EV), hanem a jobb első kerék felett találjuk a fedelet.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Új helyen a csatlakozó; 10-ről 80 százalékra mindkét akku nagyjából fél óra alatt feltölthető (DC 150 kW esetén)
Fotó: Ruschel Zoltán

És hogy milyen vezetni az EV3-ast? Nos, ezen a téren is van némi hasonlóság az EV9-cel, de a jóval kompaktabb méret és alacsonyabb súly miatt ez városi környezetben sokkal jobban érzi magát. Országúton és autópályán sincs komolyabb hangzavar, a rugózás pedig még a nagyobb és peresebb gumikkal is komfortos. Ebben szerepe van a mechanikusan adaptív lengéscsillapítóknak is, amelyek képességei a kiváló minőségű portugál utak helyett a hazai viszonyok között komolyabb szerephez jutnak majd, ahogy sokszor hangsúlyozzuk, felniválasztásnál érdemes a vevőnek előre gondolkodnia.

Középpontban a kényelem

Itt sem hiányoznak az elektromos Kiákban már megismert funkciók, van e-pedál, azaz egypedálos mód, ami már hátramenetben is működik. Nagyon sokféle módon konfigurálható a visszatöltés, vagyis az elektromos motorfék működése. Számos vezetéstámogató és komfortnövelő opcióval felszerelték az EV3-ast, a fedélzeti rendszerben elképesztően sok testreszabási, finomhangolási lehetőség van. Városi, szerpentines országúti és némi autópályás szakaszokat is magában foglaló tesztutunkon elsősorban nem dinamika (bár tény, hogy fürge), hanem komfort terén domborított az EV3.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
460-ról 1250 literre bővíthető a csomagtartó, roló fedi a holmikat, sajnos az oldalfalak kárpit helyett műanyag borításúak
Fotó: Ruschel Zoltán

Futóműhangolása, zajszintje és a kényelmes ülése pihentetővé teszik az utazást, a teljesítmény pedig jól adagolható és bőven elegendő a mindennapi használathoz. Noha a menetpróba idején az elektromos autók számára ideális, 21-23 fokos hőmérséklet és némi esővel tarkított napsütés volt, 

a mért kedvező fogyasztás alapján várhatóan az EV3-nál sem csak elméleti érték lesz a WLTP hatótáv.

Pontosabb gyakorlati adatokkal majd az átfogó hazai teszt után tudunk szolgálni, amire remélhetőleg nem is kell már sokáig várni, ugyanis a Kia EV3 már hazánkban is megvásárolható.

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Inkább komfortra, mintsem száguldásra hangolták. 170 km/h a végsebesség, 25 literes a kocsi orrában kialakított frunk
Fotó: Ruschel Zoltán / Ruschel Zoltán

Egy bevezető akció keretében az Air alapmodell (58,3 kWh-as akkuval) már 13,99 millió forintért hazavihető, míg a nagy akkus GT Line csúcsváltozat listaáron 18,49 millió forintba kerül, amit az extracsomagokkal kicsivel 20 millió forint fölé tudunk feltornázni. Köztes lépcsőként Earth és Earth Plus felszereltségi szinteket lehet választani, és a keret erejéig állami támogatással is lehet számolni. Ez a modell most a Kia legolcsóbb villanyautója, kevesebbe kerül a Niro EV-nél, de a testvérmárkánál ugyanennyiért Hyundai Kona EV is kapható, az apró Inster ára – de tudása is - pedig jóval kisebb lesz. 

GALÉRIA:

Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell
Kia EV3, KiaEV3, autó, modell

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!