Ez a típusjel, a nagy T betű és a csatlakozó 613-as szám az autósok köreiben határozottan a farmotoros limuzinokat idézi fel. Most is ilyen kocsiról van szó, de kicsit módosul a kép, mert a Tatra 613 alaptípus Special kiviteléről kaptunk új felvételeket. Legutóbb a decemberi lapszámunkban találkozhattak olvasóink különböző Tatra kocsik fotóival, közöttük a T 613-as normál, szériagyártású példányával is. Említést tettünk a léghűtéses, V8-as, 3495 cm3-es, 121,4 kW (165 LE) teljesítményű farmotorról, de a továbbfejlesztett Special variációnál bizonyos fokig a motor is változott, hiszen korszerűbb, kettős gyújtási rendszert, valamint más benzinadagolási megoldást alkalmaztak hozzá.
Ez a módosítás nem a teljesítmény növelése érdekében vált esedékessé, hiszen sem a lóerőszámot, sem a 190 km/h sebességet nemigen lehet keveselleni. Azonban a gazdaságosabb fogyasztás, a megbízhatóbb motor működés mindig fontos tervezői célkitűzés. A karosszéria külső es belső változásai megint csak hasznos kiegészítéseket jeleznek, olyanokat, amelyek formailag is jól érvényesülnek. Így például a normál típus megszokott kör alakú ikerlámpainak helyére téglalap formájú, nagy felületű lámpák, illetve fényszórók kerültek mosókészülékkel es törlőlapáttal.
Ezekkel egységet alkotva harmonikusan kapcsolódnak az irányjelzők tömbjei a sárvédők ívelésében, ily módon mind előre, illetve hátra es oldalra is megfelelő figyelmeztető fényt adnak.
Ugyancsak megnövelték a hátsó, kombinált lámpák világítófelületeit,
de a biztonság fokozása érdekében megnövelték az ütközőket is, amelyeket szükség szerint rugalmas betétekkel látták el. A kormánykerék is a biztonság követelményei szerint módosult, mint ahogy a belülről állítható oldaltükör célszerűségét sem kell külön méltatnunk.
A visszapillantó tükör jelentősége azért is fokozódott, mert a kocsi eddigi 5025 mm-es hosszát meg 150 milliméterrel megtoldották (ezzel együtt a tengelytáv is nőtt) annak érdekében, hogy a gyár hagyományaihoz illően benzinkályhás állófűtéssel ellátott belső tér még komfortosabb legyen. Amúgy a kiemelkedően tágas utastér más meglepetéseket is rejteget. Többek között a négy ajtó egyetlen kulcsfordításra központilag nyitható-csukható, a négy színszűrős ablaküveg - villanymotor beiktatásával - gombnyomásra irányítható le es fel.
A klímaberendezés, a gyárilag beépített rádiótelefon, a diktafon, az ennek megfelelően átrendezett műszerfal ugyancsak indokolja a Special jelzés jogos használatát a módosított 613-as típusnál. E modell belső zajszintjét is oly módon csökkentették, hogy
akik már utaztak benne, alig akarták elhinni a léghűtéses V8-as motor működését,
szinte csak suttogás hallható a régebbi modellekhez, például a 603-as sorozathoz képest. Végül még annyit, hogy amik ma a Special-kivitel jellemzői, azok közül várhatóan sok minden meghonosodik az úgynevezett normál sorozat példányain is.
Napjainkból visszanézve
1974-ben került sorozatgyártásba a T613-as modell, szögletes karosszériáját az olasz Vignale stúdió tervezte, és a korábbi 603-as sorozathoz képest előrébb tolt farmotor, illetve a lengőtengelynél kifinomultabb hátsó futómű javította menettulajdonságait. Elegáns kupé változata sosem került gyártásba, a limuzinok összesített darabszáma 1996-ig elérte a 11 ezret. Ebből mindössze 133 darabot tett ki a cikkben bemutatott nyújtott és luxuskivitelű 613 Special, melyet a csehszlovák vezető káderek (köztük Gustav Husák és Milos Jakes pártfőtitkárok) igényeihez terveztek. 1984-ben 613 K néven öt darab integetős kabriót is építettek az alapjaira, de a rendszerváltás után többé nem volt igény rá. Nincs nyoma annak, hogy Magyarországra került volt az S-kivitelből, nálunk a kommunista vezetők – a díszszemlékét kivéve - évtizedeken át szinte kizárólag Mercedes luxuslimuzinokkal jártak.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: