Autóbemutató a hőskorból: a főelvtársi Tatra 613 Special

Vágólapra másolva!
1980-ban Kamil Prochacka mérnök csehszlovákiai tudósítása alapján értesülhettek az Autó-Motor olvasói a ranglétrán a szovjet Volgák és a Csajkák között elhelyezkedő, V8-as farmotoros Tatra 613 legújabb változatáról. Arról persze nem esett szó, hogy a fényűző Special kizárólag a legfontosabb kádereknek lesz elérhető, miként arról sem, hogy új alkatrészei (fényszórók, tükrök) imperialista Mercedes-eredetűek, de így is hiánypótló olvasmány a korabeli beszámoló.
Vágólapra másolva!

Ez a típusjel, a nagy T betű és a csatlakozó 613-as szám az autósok köreiben határozottan a farmotoros limuzinokat idézi fel. Most is ilyen kocsiról van szó, de kicsit módosul a kép, mert a Tatra 613 alaptípus Special kiviteléről kaptunk új felvételeket. Legutóbb a decemberi lapszámunkban találkozhattak olvasóink különböző Tatra kocsik fotóival, közöttük a T 613-as normál, szériagyártású példányával is. Említést tettünk a léghűtéses, V8-as, 3495 cm3-es, 121,4 kW (165 LE) teljesítményű farmotorról, de a továbbfejlesztett Special variációnál bizonyos fokig a motor is változott, hiszen korszerűbb, kettős gyújtási rendszert, valamint más benzinadagolási megoldást alkalmaztak hozzá.

Kisebb változtatásokat eszközöltek a 3,5 literes, léghűtéses, V8-as motoron, melynek átlagfogyasztása 14,1-15,8 l/100 km. Négyfokozatú kézi váltó kapcsolódik hozzá
Fotó: Autó-Motor Archív

Átdolgozott karosszéria és új extrák a Tatra 613 Specialban

Ez a módosítás nem a teljesítmény növelése érdekében vált esedékessé, hiszen sem a lóerőszámot, sem a 190 km/h sebességet nemigen lehet keveselleni. Azonban a gazdaságosabb fogyasztás, a megbízhatóbb motor működés mindig fontos tervezői célkitűzés. A karosszéria külső es belső változásai megint csak hasznos kiegészítéseket jeleznek, olyanokat, amelyek formailag is jól érvényesülnek. Így például a normál típus megszokott kör alakú ikerlámpainak helyére téglalap formájú, nagy felületű lámpák, illetve fényszórók kerültek mosókészülékkel es törlőlapáttal. 

Előszériás Tatra 613 Special, még ablaktörlők és más felszerelések nélkül. Az alapváltozatokkal ellentétben csak fekete színben gyártják
Fotó: Autó-Motor Archív

Ezekkel egységet alkotva harmonikusan kapcsolódnak az irányjelzők tömbjei a sárvédők ívelésében, ily módon mind előre, illetve hátra es oldalra is megfelelő figyelmeztető fényt adnak. 

Ugyancsak megnövelték a hátsó, kombinált lámpák világítófelületeit,

de a biztonság fokozása érdekében megnövelték az ütközőket is, amelyeket szükség szerint rugalmas betétekkel látták el. A kormánykerék is a biztonság követelményei szerint módosult, mint ahogy a belülről állítható oldaltükör célszerűségét sem kell külön méltatnunk. 

Jóval nagyobbak és bordázott felületűek lettek a lámpatestek, maradt a hátsó szélvédő jellegzetes formája. Árnyékoló és fejtámla is jár a hátul ülőknek
Fotó: Autó-Motor Archív

A visszapillantó tükör jelentősége azért is fokozódott, mert a kocsi eddigi 5025 mm-es hosszát meg 150 milliméterrel megtoldották (ezzel együtt a tengelytáv is nőtt) annak érdekében, hogy a gyár hagyományaihoz illően benzinkályhás állófűtéssel ellátott belső tér még komfortosabb legyen. Amúgy a kiemelkedően tágas utastér más meglepetéseket is rejteget. Többek között a négy ajtó egyetlen kulcsfordításra központilag nyitható-csukható, a négy színszűrős ablaküveg - villanymotor beiktatásával - gombnyomásra irányítható le es fel. 

Megváltoztatják a modell karakterét és javítják a biztonságot a szögletes, nagy fényerejű, törlő-mosó berendezéssel ellátott fényszórók
Fotó: Autó-Motor Archív

A klímaberendezés, a gyárilag beépített rádiótelefon, a diktafon, az ennek megfelelően átrendezett műszerfal ugyancsak indokolja a Special jelzés jogos használatát a módosított 613-as típusnál. E modell belső zajszintjét is oly módon csökkentették, hogy 

akik már utaztak benne, alig akarták elhinni a léghűtéses V8-as motor működését,

szinte csak suttogás hallható a régebbi modellekhez, például a 603-as sorozathoz képest. Végül még annyit, hogy amik ma a Special-kivitel jellemzői, azok közül várhatóan sok minden meghonosodik az úgynevezett normál sorozat példányain is. 

Enyhén színezett, és belülről állítható az új visszapillantó tükör. Később rendelésre a hátsó üléshez televíziót vagy minibárt is beszerelnek Koprovnice üzemében
Fotó: Autó-Motor Archív
Megváltozott a műszercsoport, a kormánykerék és a középkonzol formája is. Maradt a Tesla rádió, de sok további extafelszerelést (köztük klímaberendezést) kapott a Special
Fotó: Tatra

 

Napjainkból visszanézve

 

1974-ben került sorozatgyártásba a T613-as modell, szögletes karosszériáját az olasz Vignale stúdió tervezte, és a korábbi 603-as sorozathoz képest előrébb tolt farmotor, illetve a lengőtengelynél kifinomultabb hátsó futómű javította menettulajdonságait. Elegáns kupé változata sosem került gyártásba, a limuzinok összesített darabszáma 1996-ig elérte a 11 ezret. Ebből mindössze 133 darabot tett ki a cikkben bemutatott nyújtott és luxuskivitelű 613 Special, melyet a csehszlovák vezető káderek (köztük Gustav Husák és Milos Jakes pártfőtitkárok) igényeihez terveztek. 1984-ben 613 K néven öt darab integetős kabriót is építettek az alapjaira, de a rendszerváltás után többé nem volt igény rá. Nincs nyoma annak, hogy Magyarországra került volt az S-kivitelből, nálunk a kommunista vezetők – a díszszemlékét kivéve - évtizedeken át szinte kizárólag Mercedes luxuslimuzinokkal jártak.

Gyártósoron az eredeti, körlámpás T-613, melyet végszerelés után számos krómozott elem díszített. Később ezeket műanyagok váltották fel, és 1999 óta a Tatra már csak tehergépkocsikat gyárt
Fotó: Autó-Motor Archív

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!