A Renault 2022-ben bemutatott, nagy sikert aratott 5 Turbo 3E koncepcióautója 2026-ban kerül sorozatgyártásba, a 80-as évekből ismert legendás R5 Turbo modern interpretációjaként. Nincs köze a szintén villanyos, de fronthajtású új 5-öshöz és az azon alapuló Alpine A290-eshez, mivel egyedi platformra épül, és a következő generációs kerékagymotor-technológiát alkalmazza a két hátsó kerekében. Az 1984-ig gyártott középmotoros R5 Turbo teljesítményének több mint háromszorosát (500 LE) adja majd le, amivel
a Renault történetének legerősebb szériaautója lesz.
Bruno Vanel termékfelelős az Év Autója zsűrinek tartott exkluzív világpremieren azt ígérte, hogy az 5 Turbo 3E „kiemelkedő vezetési élményt nyújt majd, valami teljesen váratlant”, és az innovatív hajtásláncának köszönhetően „olyan agilis lesz, mint semmi más”.
A hátsó tengelyen lévő kerékagy-motorok teszik lehetővé az egyes kerekek tűpontos vezérlését, így a sofőr az autóval gyakorlatilag „azt csinálhat, amit akar” – mondta Vanel. A motortechnológia – amelyet állítólag a brit Protean Electric specialista szállít a Renault-nak – miatt nincs szükség elektronikusan vezérelt önzáró differenciálműre és akár a Hyundai Ioniq 5 N-ből ismert szimulált kézi sebességváltó beprogramozására is lehetőség nyílik.
Egyelőre csak annyit tudunk a menetteljesítményekről, hogy
0-100 km/h-ra kevesebb mint 3,5 másodperc alatt gyorsul fel az új 5 Turbo,
négykerékhajtás nélkül nehéz lett volna ennél jobb eredményt elérni. A Renault még nem közölte a karbon karosszériás hiper hot hatch méreteit, de a képeken is látszik, hogy az arányok jelentősen eltérnek a széria 5-ösétől, szélesebb és laposabb az újdonság, csak a szélvédő szöge közös a két autóban.
Valószínűleg a 2022-es tanulmány csővázas, hátul bukócsöves szerkezetet fejlesztették tovább, a külső karbon héjat pedig az aerodinamikai hatékonyság és a hűtés jegyében alkották meg, beleértve a hatalmas hátsó spoilert és diffúzort, a szélesített kerékjárati íveket és a motorok hűtésére szolgáló oldalsó légbeömlőket.
A koncepcióautó egyik legfontosabb jellemzője a háromféle drift-üzemmód volt,
és meglepetésre nem hiányzott belőle a manuális kézifék sem, a Renault állítólag szeretné megtartani ezeket a sorozatgyártásban is.
Sandeep Bhambra, a Renault formatervezésért felelős vezetője elmondta, hogy Luca de Meo, a konszern vezérigazgatója azt a feladatot adta nekik, hogy „alkossatok nekem egy kis vadállatot”. Bhambra szerint a 2022-es tanulmányautó pozitív fogadtatása után dőlt el, hogy sorozatgyártásba kerül az 5 Turbo. Persze ne nagy mennyiséget képzeljünk el: vélhetően csak pár ezer darab készül majd az extrém sportautóból, az ára pedig akár a háromszorosa is lehet a kb. 15 millió forintba kerülő Alpine A290-esének.