A 28 éves nógrádmegyeri Trenka Martin nem akármilyen tettet hajtott végre, hiszen kemény munkával több mint 3 év alatt készített egy hatalmas erejű, terepmintás, lánctalpas járművet és mindehhez egy öregecske Škoda 120L modell adta az alapot.
– Érdekelnek a második világháborús haditechnikai eszközök és mindig is szerettem volna egy saját lánctalpas járművet, azonban venni és fenntartani egy ilyet nem olcsó mulatság, éppen ezért jött az ötlet, hogy készítek egyet magamnak. Kezdetben még tényleg csak álmodoztam róla, mert én sem hittem el, hogy egy ilyen gépet meg tudok tervezni és építeni. Ahogy egyre jobban beleástam magam a részletekbe, rájöttem, hogy rengeteg munkával igenis megvalósítható ez az álom – mondta lelkesen portálunknak Trenka Martin, aki rajong a régi csehszlovák farmotoros kocsikért, így nem is lehetett kérdés, hogy egy Škoda 120L kasztniját és gyári alkatrészeit felhasználja az átépítés során.
Árkon-bokron átmegy a haditechnikára hajazó járgány
A termetes méretű – jelenleg 69 lóerős – lánctalpas jármű útjába szinte semmi sem állhat. Árok- és hegymászó képességét portálunk munkatársai is kipróbálták, így abban a szerencsés és izgalmas helyzetben találtam magam, hogy az anyósülésen ülve tapasztalhattam meg, ahogy könnyedén, szinte vízszintesen emelkedve felhajtunk egy 30 fokos meredekségű domboldalon. Majd visszafelé tolatva a 33 fokos lejtőmászó képességét is igazolta a Škodából lett tank.
Kutya dolog: Gyutacsnak hívják a tank őrzőjét
Az esztergálást, hegesztést és autószerelést önállóan, videókból megtanuló konstrukció tervezője és megalkotója, Trenka Martin kifejtette: attól nem kell félni, hogy felborul a járgány, hiszen úgy tervezte, hogy a súlypontja meglehetősen alul legyen. Martin rajongását az is jól mutatja a világháborús haditechnika iránt, hogy a szintén nem kis termetű német dog fajtájú kutyájának a Gyutacs nevet adta, ami egy robbanásbeindító szerkezetet jelent.
Autókiállítások rendszeres szereplője a lánctalpas Škoda
Mint megtudtuk, ahol csak látják mindenki a csodájára jár a különleges gépnek.
- Viccesen meg szokták jegyezni az emberek, hogy karácsonyra ilyet kér a gyermekük vagy azt, hogy ezzel aztán biztos könnyedén lehet parkolni – emelte ki mosolyogva a lánctalpas csoda megalkotója.
Az igazán nagy döbbenetet már csak az jelentené, ha a dimbes-dombos terep mellett az utakon is feltűnne a 30 km/h végsebességű járgány, de erre nincs lehetőség. A gépnek egyébként saját Facebook-oldala is van, ezen érhető el, hogy éppen merre jár és hol látható az egyedi építésű lánctalpas, amelyen több fejlesztést is tervez megálmodója.
– Teljes lánctalpcserét szeretnék kivitelezni, méghozzá a szögvas helyett zárt szelvényt kap, így bár kisebb lesz a tapadása, de sokkal könnyebben tud majd fordulni, valamint a jelenlegi 69 lóerős motort 100 lovasra cserélem át benne – osztotta meg fejlesztési terveit Trenka Martin, aki a lánctalpas kivitelezésében sokat köszönhet a 3D modellezésben jártas egyik jó barátjának, valamint az anyagbeszerzésben is akadt segítsége.
Számokban a lánctalpas autó
A jármű lánctalpához az eredeti Škoda alkatrészeit, lengéscsillapítóit, rugóit, felnijeit és kerekeit használta a tervező. Motorja 2,5 literes szívódízel Ford-motor, ami 69 lóerős. Az erőátvitelhez beépítettek egy UAZ-ból származó terepváltót is. A gép tömege 2,8 tonna, hossza kicsit több mint 4 méter, magassága pedig 15 centiméterrel meghaladja a 2 métert. Mivel lánctalpas, kormánykerék helyett két botkormánnyal irányítható, a pedálok viszont maradtak a hagyományos elrendezésben, a járgány tetején pedig egy reflektorlámpa is helyet kapott. A különleges kocsi 1300 munkaóra alatt készült el és az alvázában több mint 50 méter acélgerenda található, míg burkolatként 1,5 mm-es vastag lemez került az aljára, oldalait viszont 2 mm-es lemez védi, a frontrészt pedig masszív 4 mm-es acéllemez borítja.
Dúzs M. Gergely / nool.hu