2016. január elejétől a plug-in hibrid járművek és a hatótávnövelős villanyautók (Chevrolet Volt, Opel Ampera, BMW i3 Rex) jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek. Az eltelt nyolc év azonban vegyes tapasztalatokat hozott a technológia környezetvédelmi értékére, az ezt használó autókra és azok töltési gyakoriságára vonatkozóan.
Az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő konnektorról tölthető plug-in hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, valamint az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátási tapasztalatokat, és megállapította, hogy
a hálózatról tölthető hibridek valós kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért hivatalos adatnak,
ami a belső égésű motorok gyakori használatával, vagyis a kábeles töltések elmaradásával magyarázható.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium az indoklásában felhozta azt is, hogy az elmúlt években nagy számban terjedtek el azok a luxusautók és luxusterepjárók, amelyek az átlagos benzin vagy dízelüzemű autóknál jóval nehezebbek és jóval nagyobb teljesítményű belső égésű motorral rendelkeznek, de a kiegészítő elektromos hajtásuknak köszönhetően mégis részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, pedig – ha nem töltik őket rendszeresen – lényegesen
szennyezőbbek, mint az átlagos teljesítményű benzines és dízel járművek.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint többé nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a Magyar Közlöny 2024. július 31-i számában megjelent két rendelet – a kormány 221/2024. (VII. 31.) Korm. rendelete a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról, valamint az építési és közlekedési miniszter 22/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról – értelmében
2024. szeptember 1-jétől a zöld rendszámra kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek lesznek jogosultak az első belföldi forgalomba helyezés során.
Az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt plug-in hibrid járművekre eddig kiadott zöld rendszámokat a tulajdonos kezdeményezésével legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni fehér rendszámokra. A fentieknek megfelelően folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is – közölte az ÉKM.
A rendszám fehérítésével járó költséget az érintett autók tulajdonosainak kell kifizetnie. Egy rendszámtábla-pár esetében ez 8500 forintot jelent, míg egyedi rendszámtábla esetében 15 ezer forint/pár. Nagyjából 40 ezer plug-in hibridet és hatótávnövelős villanyautót érint a rendszámcsere. Jelenleg mintegy 60 ezer darab tisztán elektromos autó és 240 ezer fehér rendszámos öntöltő hibrid van forgalomban Magyarországon.