Mindent visz az ár - BYD Seal U DM-i teszt (top5)

Vágólapra másolva!
Műszaki adatai alapján semmiképp sem szabad lebecsülni a BYD plug-in hibridjét, és bár - riválisaihoz hasonlóan - nem jogosult már zöld rendszámra, ár-érték aránya páratlanul kedvező. Vajon a gyakorlatban is jól muzsikál az új kínai SUV?
Vágólapra másolva!

Ha tetszik, ha nem, a kínai gyártók megérkeztek és egyre inkább fejfájást okoznak a tradicionális európai márkáknak. Ahogyan a dél-koreaiak kitartó munkával felzárkóztak az élmezőnybe, a kínaiak is ugyanezt a bravúrt szeretnék végrehajtani. Bár a kínai gyártású autókra kivetendő vámok valamelyest lassíthatják majd ezt a folyamatot, a BYD aligha adja majd fel a célt, miszerint hogy Ázsia után Európában is meghatározóak legyenek. És bizony, a Seal U szabadidő-autó DM-i, azaz plug-in hibrid verziója az újabb példa arra, hogy ezt a márkát mindenképpen komolyan kell venni.

Csak visszafogott színekben kapható a modell, a fehér mellett kétféle szürke, fekete vagy acélkék választható
Fotó: Stefler Balázs

1. Erős műszaki alapok

Az európai konkurenciánál megszokott, hogy a plug-in hibridekből is kétféle változatot kínálnak, az egyik a nagy hatótávolságú, spórolós változat, a másik pedig a nagy teljesítményű kivitel. Így van ez a Seal U DM-i-nél is, a 217 lóerős Boost verzió 80, míg a 4x4-es hajtással felvértezett, 324 lovas Design kivitel 70 kilométert tud megtenni elektromosan a hivatalos mérési ciklus szerint. 

A rendszer működési elve leginkább a Honda e: HEV rendszerére hasonlít.

Az 1,5 literes, Xiaoyun négyhengeres benzinmotor elsősorban áramtermelésre szolgál (80 km/óra alatt), egy kuplung segítségével azonban 80-130 km/óra között a villanymotorral közösen is tud hajtani.

A BYD azt vállalja, hogy az akkumulátor kapacitása 8 év/ 200 000 km-ig nem csökken az újkori 70%-a alá
Fotó: BYD

2. Halkan majd hangosan

A turbós motorral ellátott Design tesztautónkkal ugyan csak 58 kilométert sikerült tisztán elektromosan megtenni (az akkukapacitás 18,8 kWh), ám feltöltött akksival túlzás nélkül olyan, mint egy “rendes” villanyautó. A két elektromotor 550 Nm-es nyomatéka és azonnali reakciója több, mint meggyőző, ha pedig lemerült a telepcsomag, 18 kW-os töltéssel egy óra alatt érhető el a maximális szint. 

Töltés hiányában öntöltő hibridként működik az autó, ilyenkor is meglepően sokat tud menni villanyról. 

Ahhoz képest, hogy egy 324 lóerős, közel 4,8 méteres SUV-ről beszélünk, a 7,4 l/100 km-es hibrid tesztátlag egészen jó, mégis van egy terület, ahol nem teljesít túl jól a DM-i, és ez az autópálya. Nem is a fogyasztása ugrik meg nagyon, sokkal inkább a gázreakció “lustul”, a pedál lenyomására gondolkodási idő következik, ami alacsonyabb sebességtartományban ismeretlen, hiszen ott villanyautósan reagál. Az sem mellékes, hogy sok hibridhez hasonlóan itt is felbőg a motor, ami nem feltétlenül illik az összképbe.

A fékenergia visszatermelés mértékét két fokozatban állíthatjuk
Fotó: Stefler Balázs

3. Hajószerűen mozog

Amiért kilóg a sorból az új autók között a Seal U DM-i, az a rugózása. Ez egy nagyon puha, ringatózós futóművet jelent, ami elsőre roppant szimpatikus, hiszen légiesen tudunk átmenni a fekvőrendőrökön vagy a kisebb úthibákon. Aztán amikor egy kanyargósabb útra érünk, gyorsan megváltozik a vezető véleménye, ugyanis a 2,1 tonnás test hajóként kezd el viselkedni, a karosszéria dőlése miatt a nagy BYD-vel nem élmény gyorsan menni. Mindehhez pedig hozzájön egy nem igazán direkt kormány - már a menetpróbán is megállapítottuk, hogy ezen a téren az európaiak azért előrébb járnak.

Menet közben azért lehet érezni, hogy nem könnyű autó a 4,7 méter hosszú Seal U DM-i
Fotó: Stefler Balázs

4. Kütyümániások figyelmébe

Amikor beültem az autóba, az volt az érzésem, mintha az egész járművet a szoftver köré fejlesztették volna. Látszik, hogy tech cégként a BYD azok közé tartozik, akik diktálják a tempót, a forgatható központi kijelző felbontása és menüstruktúrája is a legjobbak közé tartozik, illetve 

az sem mellékes, hogy okostelefonnal nyithatjuk és indíthatjuk az autót (NFC-technika).

Amellett, sem mehetünk el szó nélkül, hogy a Seal U DM-i nem csak egy tágas SUV, hanem a belső minősége is korrekt. A kristályra hajazó előválasztókar vagy a dizájnos légbeömlők ugyan nem éppen eredetiek (Volvo és Mercedes utánérzés), látszik, hogy a konstruktőrök nem vettél félvállról a munkát. Akinek viszont kevés lenne a hely, az választhatja a vadonatúj Tangot is a BYD kínálatából. 

Kifejezetten tágas és komfortos a nagy BYD
Fotó: Stefler Balázs

5. Vakarhatják a fejüket a konkurensek

A BYD árai a vetélytársakhoz képest kedvezőek, ám a DM-i-jal különösen odaszúrtak, a teljes piac egyik legolcsóbb plug-in hibridje. Fronthajtású alapkivitele 15,3 millió Ft-ot, míg az összkerékhajtású Design 18 477 500 Ft-ot kóstál, ami a méretek, az erő és az elektromos hatótávolság figyelembe vételével nagyon vonzó ajánlat (pl. a 306 lóerős Toyota RAV4 Hybrid 22,4 millió Ft-ba kerül; az új Mitsubishi Outlander PHEV-nek nincs még ára, de aligha lesz olcsóbb). Tovább árnyalja a képet a felszereltség: ugyan egyetlen szint létezik (és így konfigurációs lehetőségünk nincs), a modell a bőrkárpittól kezdve a sávtartón át a hangvezérlésig számos fontos tételt alapáron ad. Mivel a tisztán elektromos Seal U-k alapára 17,4 (71 kWh), illetve 19,3 millió Ft (87 kWh), házon belül is jól áll a DM-i verzió. 

A Seal U DM-i esetében alapáras a sötétített hátsó üvegezés
Fotó: Stefler Balázs

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

 


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!