Ezt is megértük: egy Dacia lett Európa legnépszerűbb autója

Vágólapra másolva!
A román márka belépőmodellje 2024-ben a Volkswagen Golfot és a Tesla Model Y-t is maga mögé utasította az eladási toplistán. Ám további érdekességeket is tartogatnak a tavalyi autópiaci trendek, mert szinte mindent leuralnak a SUV-ok, miközben elektromos helyett másféle hajtást kedvelnek (vagy tudnak megfizetni) a vásárlók.
Vágólapra másolva!

Az új személyautó-piac tavaly 0,9%-kal nőtt Európában, derül ki a JATO Dynamics friss adataiból, amelyek szerint 

2024-ben 12.909.741 új autót helyeztek forgalomba Európa 28 országában

(az Európai Unió 25 legnagyobb országában Nagy-Britanniával, Norvégiával és Svájccal kiegészítve). A regisztrációk enyhe emelkedése ellenére 2024 már az ötödik év volt, amikor az értékesítési eredmények visszafogottabbak voltak a koronavírus előtti szintekhez képest: tavaly az európai autópiac 2019-hez képest közel 2,9 millió darabbal zsugorodott.

A Dacia Sandero első alkalommal vezeti a toplistát

Dacia Sandero
Fotó: Dacia

Európa legnépszerűbb személyautóinak toplistáján a Volkswagen Golf uralma 2021-ben ért véget, amit évenkénti változás követett az első helyen. 2022-ben a Peugeot 208 szerezte meg a koronát, 2023-ban a Tesla Model Y, tavaly pedig a Dacia Sandero került az első helyre. 

Régóta ért már a román kisautó elsősége,

mert 2021 óta folyamatosan a három legkelendőbb modell között szerepelt. A Sandero népszerűsége nagyrészt arra vezethető vissza, hogy ez az egyik legolcsóbb új autó, mégis kellően tágas és biztonságos, és a rossz utakat is bírja a futóműve. 2024-ben két piacon – Spanyolországban és Portugáliában – a modellrangsor élére került, míg Franciaországban, Olaszországban, Belgiumban, Ausztriában és Romániában az első öt legkelendőbb modell között volt.

Kép: Jato Dynamics 

2024-ben a Tesla Model Y regisztrációi 17%-kal csökkentek, a visszaesés részben annak tulajdonítható, hogy a Tesla által tavaly kínált árcsökkentések hatása a 2023-as évhez képest csökkent, valamint annak, hogy egyre több lett a konkurens, és a vevők egy része ki akarta várni a 2025 elején érkezett frissített változatot. A visszaesés ellenére a Model Y volt a legkelendőbb autó volt Hollandiában, Svédországban, Svájcban, Dániában és Norvégiában is 2024-ben.

európai autópiac
A legnépszerűbb modellsorozatok hajtáslánc szerinti felosztása 
Kép: Jato Dynamics 

A frissítésen átesett Volkswagen Golf a vártnál jobb eredményeket produkált többek között Németországban, Olaszországban, Ausztriában és Spanyolországban is. Ennek ellenére a tavaly regisztrált 215.700 darab elhalványul a 2018-ban és 2019-ben regisztrált 445.600 és 410.300 darabhoz képest. Viszont a top20-ban szereplő modellek közül a Golf és a Tiguan produkálta a legnagyobb növekedést egy év leforgása alatt, 17-17%-ot. Valamivel hátrébb a BMW X1 (+30%), Seat Ibiza (+34%), Opel Astra (+38%), Jeep Avenger (+93%), Suzuki Swift (+38%), Mercedes E-osztály (+33%), Seat Leon (+39%), Mercedes EQB (+58%), Mercedes GLC Coupe (+37%) és a BMW X2 (+54%) is erős növekedést ért el.

A Volvóé a legnépszerűbb újdonság

Volvo EX30
Volvo EX30
Fotó: Fotó: Polyák Attila - Origo

A 2023 vége és 2024 között piacra bevezetett új modellek közül a legjobb értékesítési eredményt – 78 ezer darabot – a Volvo EX30 érte el, amely Európa harmadik legkelendőbb villanyautója lett. Várhatóan 

idén is folytatódhat a svéd autó sikertörténete,

mert nemrég mutatták be belőle a népszerűnek ígérkező, terepes kiegészítőkkel ellátott Cross Country kivitelét. A Volkswagen 32.200 darabot regisztrált a szintén tisztán elektromos ID.7-ből, amivel a szedánként és kombiként is kapható modell bejutott a 20 legjobban fogyó villanyautó közé; az új, öntöltő hibrid MG3 is tisztességes, 31.300 darabos eladási számokat ért el. Az elektromos Fiat 600-ból 26 300 darabot regisztráltak, a szintén elektromos Renault Scenic E-Tech-ből 24.100 darabot, míg a hibrid Lexus LBX-ből 21.400 darabot, utóbbi jelentősen megelőzte riválisát, a hibrid és elektromos hajtással is elérhető Alfa Romeo Juniort, amelyből mindössze 5300 darab fogyott 2024-ben a kontinensen.

Tovább taroltak a SUV-ok minden méretosztályban

európai autópiac
A 2024-es európai újautó-piac szegmensek szerinti felosztása
Fotó: Jato Dynamics 

Európában a forgalomba helyezett összes új jármű 

54%-a volt valamilyen szabadidő-autó

(ebbe a kategóriába tartozik a kis Toyota Yaris Cross-tól a hatalmas Mercedes G-osztályig minden SUV, crossover és rendes terepjáró) 2024-ben, ami rekord piaci részesedést jelent a szegmens számára. Összesen 6,92 millió új SUV fogyott, ami 4 százalékkal több, mint 2023-ban. A kategórián belül a kompakt SUV-ok (Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, stb.) voltak a legnépszerűbbek (az összes SUV-regisztráció 42 százalékát tették ki), őket követték a kis SUV modellek (Ford Puma, Volkswagen T-Cross, stb.) 36 százalékos piaci részesedéssel. A legnagyobb növekedést azonban a drága luxusterepjárók produkálták, amelyek regisztrációi 13 százalékkal, 56.300 darabra nőttek.

A tavaly forgalomba helyezett új SUV-ok közel egynegyede a Volkswagen-csoporttól származott, a T-Roc (2.) és a Tiguan (6.) a kategória tíz legkelendőbb modellje közé került a Toyota Yaris Cross (3.), a Dacia Duster (4.), a Kia Sportage (5.), a Peugeot 2008 (7.), a Hyundai Tucson (8.), a Ford Puma (9.) és a Renault Captur (10.) társaságában. A Stellantis volt a második legnépszerűbb SUV-gyártó közel 800 ezer darabbal, míg a Hyundai-Kia a harmadik helyen állt 705.500 darabbal.

Kevesebb villanyautó, de több öntöltő hibrid fogyott

európai autópiac
Fotó: Jato Dynamics 

2024 nem volt jó év a tisztán elektromos járművek értékesítése szempontjából Európában, mivel a növekedés lassulása – amelynek első jelei már 2022-ben megmutatkoztak – tavaly már az eladások csökkenéséhez vezetett. A villanyautó-eladások 2019 és 2020 között 107 százalékkal, 2020 és 2021 között 63 százalékkal, 2021 és 2022 között 29 százalékkal, 2022 és 2023 között pedig 28 százalékkal nőttek éves szinten. Ugyanakkor 2024-ben már csak 1.985.996 új, tisztán elektromos személyautót regisztráltak a kontinensen, ami 

éves szinten 1,2 százalékos csökkenést jelent.

európai autópiac
Fotó: Jato Dynamics 

A forgalomba helyezések csökkenése a villanyautók piaci részesedésében is megmutatkozott, amely a 2023-as 15,7 százalékról tavaly 15,4 százalékra esett vissza. A JATO elemzése szerint a keresletcsökkenés hátterében többek között a villanyautók állami ösztönzőinek megszűnése és tisztázatlansága, az új modellek magas átlagára, a jelentős értékvesztési kilátások, valamint a töltési infrastruktúrával kapcsolatos aggodalmak álltak. Azonban az elemzők szerint a helyzet várhatóan javulni fog 2025-ben, mivel 

a villanyautók átlagára tovább csökkenhet Európában,

sok új, relatíve olcsó modell bevezetése miatt.

​Hol vették a legtöbb villanyautót?

Norvégia 2024-ben is toronymagasan megőrizte első pozícióját (88%), őt követi Dánia (51%), Svédország (35%) és Hollandia (34,7%). Magyarországon viszont csak 7%-os részesedést értek el az elektromos autók.

európai autópiac
Fotó: Jato Dynamics 

A gyártók szempontjából a villanyautó-piac 2024-ben nem változott jelentősen: a Volkswagen-csoport továbbra is az első, 2024-ben több mint 427.000 darabot regisztráltak elektromos modelljeiből. A német vállalat piaci részesedése a 2023-as 22,2%-ról tavaly 21,5%-ra csökkent, és továbbra is elmarad a teljes személyautó-piacon való részesedésétől, amely 2024-ben 26,1% volt. A második helyen a Tesla következett, annak ellenére, hogy a többi szereplő által támasztott verseny erősödött, és a frissített Model 3 nem tudta ellensúlyozni a jelentős veszteségeket, miközben a fogyasztók a frissített Model Y érkezésére vártak. A harmadik helyen a Stellantis állt, amely villanyautó-gyártók első három helyezettje között maradt, annak ellenére, hogy 10%-os volumencsökkenést könyvelhetett el.

Az öntöltő hibridek jelentik az arany középutat?

európai autópiac
Fotó: Jato Dynamics 

Bár nem minden autógyártó kínál öntöltő hibrid modelleket, a szegmens 2023 és 2024 között 21 százalékos éves növekedést könyvelhetett el, ráadásul tavaly minden olyan autógyártó, amely öntöltő hibrid járműveket kínált, növelni tudta az eladásait. A legnagyobb szereplő természetesen továbbra is a Toyota volt: a 2024-ben Európában regisztrált 1.529.806 darab öntöltő hibrid autóból a Toyota és a Lexus együtt 738.500 darabot tett ki, vagyis az Európában 2024-ben 

forgalomba helyezett öntöltő hibridek közül majdnem minden második Toyota vagy Lexus logóval volt ellátva,

és a Toyota személyautók 75 százaléka is öntöltő hibrid volt. A Renault-csoport követte a sort közel 300 ezer darabos, éves szinten 49%-os növekedéssel, míg a Hyundai-Kia, a Nissan és a Honda alkotta az első öt helyezett további részét.

Toyota Yaris Cross, ToyotaYarisCross, teszt, 2024.11.05.
A népszerű Toyota Yaris Cross kizárólag öntöltő hibridként kapható
Fotó: Polyák Attila - Origo / Polyák Attila - Origo

Az öntötlő hibridek népszerűségére egy magyarázat, hogy jóval olcsóbbak a villanyautóknál: a JATO friss tanulmánya szerint az eurózónában 2024-ben kapható hibridek átlagos kiskereskedelmi ára 42.222 euró (17 millió forint)  míg a villanyautóké 62.709 euró (25,2 millió forint) volt.

Kína befolyása tovább nőtt

A JATO becslései szerint az EU28-ban 2024-ben forgalomba helyezett 

összes új személyautó közel 21%-a németországi üzemekből származott.

Németország azonban e tekintetben piaci részesedést veszített Csehországgal szemben, amely Spanyolország után a harmadik legnagyobb járműgyártó ország Európában. Franciaország a negyedik helyre került, annak ellenére, hogy a francia gyárakból származó volumen 3%-kal csökkent, míg az első ötbe még Románia is bekerült.

A kínai autók térnyerése egyre inkább észrevehető Európában. A képen egy BYD Seal U
Fotó: Fotó: Stefler Balázs

Kína a hatodik legnagyobb származási országgá vált az Európában forgalomba helyezett új járművek tekintetében, egy év alatt megelőzte az Egyesült Királyságot, Törökországot, Japánt és Dél-Koreát is. „Kína befolyása Európában – mind a kínai OEM-ek, mind a kínai gyártású járművek tekintetében – folyamatosan növekszik. Termékeik rendkívül versenyképesek, de még nem tudni, hogy a vámok bevezetése mennyire fogja befolyásolni a növekedést” – nyilatkozta Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője. Európában a SAIC Motor (MG), a Geely, a BYD, a Chery és a BMW voltak a kínai összeszerelésből származó autók legnagyobb forgalmazói tavaly.


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!