Ügyes trükkel lenne újra a „mi autónk” a Suzuki Swift

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Fotó: Stefler Balázs
Vágólapra másolva!
Régóta nem Esztergomban készül, mégis, a nálunk oly sokáig megbecsült gyökerekhez tér vissza a Suzuki Swift legújabb generációja: könnyű és takarékos. Rendben, a formáját még szoknunk kell, de vajon a felszereltsége és az ára versenyképes?
Vágólapra másolva!

„Szerénység’” – kezdte a groteszk fejmosást Bástya elvtárs, de mintha ezt jó ideje figyelmen kívül hagynák az autógyártók: egyre feltűnőbb, nagyobb és nehezebb modellekkel rukkolnak elő, miközben a bolygó megmentését hirdetik. Szerencsére azért akad néhány kivétel, ilyen például a Suzuki Swift legújabb, hetedik generációja is, mely a kiskategória egyik legkurtább (3,86 méteres) hosszával, takarékos szívómotorjával és belső kialakításával is megmaradt annak, aminek eredetileg született, vagyis egy megfizethető és egyszerű, alapvetően városi járgánynak. 

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Érdekes az új orrkialakítás a zongoralakk hűtőráccsal, bántóan nagy az új motorháztető alatti illesztési hézag. Optikailag szélesítik az L-alakú menetfényes LED-fényszórók
Fotó: Stefler Balázs

Legömbölyített vasaló, városlakónak tervezve

Lekerekített motorháztetejével, harcsaszáj-maszkjával és szögletes lámpatesteivel elsőre kissé szokatlan jelenség az új Suzuki, de tény, hogy tervezői követni próbálták napjaink autódivatját, és talán a fanyalgóknál több rajongóra talál majd. Műszaki alapjait is örökül adó elődjével szemben a C-oszlopról hagyományos helyükre költöztek a hátsó kilincsek, így kevésbé látványosak, de a gyerekeknek könnyítik a beszállást. Jó hír, hogy a hátsó üléseken nem csak nekik, hanem úgy 1,80-as testmagasságig felnőtteknek is értelmezhető a helykínálat, de a tágasság azért nem a 2,45 méteres tengelytávú kisautó fő erőssége, és az ajtók sem csukódnak igazán könnyen.

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Hosszabb, mint a mai miniautók, ám nem éri el a kiskategória átlagát. 16-os alufelnik helyett dísztárcsás acélkerekeken és ballonos téli gumikon gördült tesztautónk, korrekt rugózással
Fotó: Stefler Balázs

Amellett, hogy nagyon megbízhatóak, az apró farzseb is a Swiftek régi ismérve, és az új modell sem szakít a hagyományokkal: alaphelyzetben csak 265 literes a csomagtartó, magas pereme miatt pedig a nehéz holmikat sem olyan könnyű beemelni, de a hétköznapokra megteszi. 

Főleg profilból nézve tűnik fel, hogy tovább él a „vasaló” néven ismert felmenő jellegzetes tető- és övvonala,

ugyanakkor körkörösen jól ki lehet látni az ablakokon, ami elvárás városi forgalomban. Csak közlekedési lámpához ne kelljen elsőként állnunk, mert azt a sisakplexi-szerű szélvédőn tormamutatvánnyal látjuk; tolatáskor pedig a kamera koszolódó lencséje okoz feszült helyzetet.

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Talán túlságosan is lágy tömésűek a GL+ felszereltségi szinttől fűthető első ülések, ugyanakkor magasabb utasoknak sem kényelmetlenek – ők legfeljebb a combtámaszt kevesellhetik
Fotó: Stefler Balázs

Régi és új világ találkozik a Suzuki Swift belsejében

Elöl meglepően tág határok között állítható, megfelelő méretű, de (az oldaltámaszokat is beleértve) túl puha tömésű ülésekben foglalhatunk helyett. Kéttónusú, igazán kellemes formájú, persze kemény műanyagokból épített műszerfal fogad, a mai autó-belsőépítészethez képest üdítően konzervatív kialakítással: analóg a műszeregység (benne középen színes kijelzővel), csak fizikai gombok vannak, nem hiányzik a különálló klímapanel, a kézifék is mechanikus. Mindez a mi olvasatunkban azt jelenti, hogy figyelemelterelés – örökös menübarangolás – nélkül, remekül együtt lehet élni a Swifttel, ráadásul fő kezelőszervei (kormány, váltó, pedálok) könnyen járnak.

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Egyszerű anyagokból áll, de barátságos formavilágú a Suzuki Swift műszerfala, minden könnyen kezelhető. Az okostelefon vezeték nélkül kapcsolódhat, de csak USB-ről vagy szivargyújtóról lehet tölteni
Fotó: Stefler Balázs

Persze akad az éremnek másik oldala is, például az új multimédia rendszer tudás, megjelenítés és gyorsaság terén is átlag alatti, még a meglepő módon széria navigáció elindítása is kihívás, szerencse, hogy utóbbi vezeték nélkül helyettesíthető telefonról. 

Adaptív tempomat és sok más vezetéssegítő rendszer (köztük vészfékező, holttérfigyelő, sávtartó) jár alapáron,

nélkülük aligha lett volna átlagos, háromcsillagos az európai törésteszt. A többségüket külön gombbal ki lehet kapcsolni, ám a kötelező gyorshajtásra figyelmeztető csipogást a több gyártónál komolyabban vették a Suzukinál, és csak álló helyzetben, két ódivatú pöckökkel kínlódva tudjuk kiiktatni.

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Konzervatív iskola: sokan fogják értékelni, hogy az amúgy nem túl szofisztikált érintőképernyő helyett külön panelről lehet állítani az egyzónás klímát. Télen gyorsan felfűt a Swift
Fotó: Stefler Balázs

Három henger bizonyítja, az egyszerű is lehet nagyszerű

Abból a szempontból visszatért a márka a gyökerekhez, hogy a régi „mi autónk” Swifthez hasonlóan újra feltűnt egy háromhengeres motor a palettán. Pontosabban egyedüliként alkotja azt, méghozzá 1,2 literes lökettérfogattal, a használtipacon okkal mumusnak számító turbó és követlen befecsekendezés nélkül. Papíron a 83 lóerő és a 12,5 másodperces sprintidő nem ígér óriási mókát, és hát mi tagadás, nem ez a kocsi a belső sáv királya. Mégis, élőben a jellegzetes sorhármas morgásával együtt is kellemes csalódást okozott: szeret pörögni (csakis 6000/percig), a kellően pontos hatos váltóval kapcsolgatva egész elevenen húz, mi több, szórakoztató is. 

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Remekül leolvasható az analóg műszeregység, de a menü bizonyos funkciói csak a pöckökről elérhetők. Automata is lehet a tompított fény kapcsolása, az ablaktörlő nem esőérzékelős
Fotó: Stefler Balázs

Ám a legnagyobb meglepetést tankoláskor okozza, hiszen tiporva sem eszik többet 6 liternél, finoman hajtva akár 4 liter alatt is elvan, vegyes használatnál pedig 4,4 literes WLTP átlagnál alig magasabb, nálunk még télen is 5,3 alatti fogyasztással lehet kalkulálni. Hogyan lehetséges ez? 

Hosszúak az ötsebességes váltó áttételei, az eleve hatékony motort pedig 12 voltos lágy hibrid rendszer egészíti ki,

ami távol áll a Toyota komplex öntöltő hajtásaitól, de indítógenerátorként ügyesen röffenti be a háromhengerest, táplál vissza a pici akkuba vagy segítget gyorsításnál. 

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Bár nem olyan rég volt turbós háromhengerese a Suzukinak, az új motor nem kapott feltöltést, csak 12 voltos lágy hibrid rendszert. Igen takarékos, jellegzetes orgánumú – és várhatóan tartós lesz
Fotó: Stefler Balázs

Mindezek mellett van egy másik, a kilencvenes évekből amúgy ismerős aduásza is a Suzukinak: a csekély önsúly. Nagyjából 950 kilót nyom a következetes diétára fogott kisautó, ez ma bokszoló analógiával élve kislégsúlynak számít, és a takarékosság miatt a viszonylag jó dinamizmusra is magyarázatot ad. A japán gyártású Swift pontos, de kevés visszajelzést adó kormányával és ügyesen hangolt, vagyis stabil, a műfajban korrekt rugózást adó futóművével is szimpátiát kelt, csak a 14 colos téli gumik tapadásával nem voltunk teljesen elégedettek. Átlagosnak érződő fékjének megítélését árnyalja, hogy hosszú, 40,1 méteres fékutat mért tesztjén az ADAC. 

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Kissé szűkös, de a hétköznapokon használható a csomagtér. Sajnos nincs kettős padló, így lépcső keletkezik a hátsó ülések ledöntésekor; ebben az esetben 980 literre nő a térfogat
Fotó: Stefler Balázs

Messze nem fapados, de nem is megfizethetetlen

Összességében közel sem hibáktól mentes, családi használatra méretéből adódóan továbbra is korlátozottan alkalmas autó a Swift, mellette szól azonban remek kezelhetősége, szórakoztató mozgása és egyszerűsége dacára is igen takarékos hajtása. De mennyibe kerül? 6,3 milliót kérnek a GL alapmodellért, ami aligha emlékeztet a régi, igazi népautós idők áraira, ám nem is fapados járgány többé (széria klíma, érintőképernyő, vezetéssegítők stb.). Felette áll a kipróbált, ésszerű GL+ sötétített üvegekkel, ülésfűtéssel és alufelnikkel 6,77 millió forintért, a csúcson pedig a GLX. Felárért a CVT-váltó mellett – a műfajban unikumként – akár 4x4-hajtás is kérhető.  

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Csekély tömege miatt – terheletlenül legalábbis – jól viszi a 112 Nm-es nyomatékú motor. Vajon népautó lesz? E szerepet a márkánál az 1,6-2,1 millióval drágább Vitara/S-Cross duó tölti be 
Fotó: Stefler Balázs

Nyilván sokan így is drágának találják a Suzukit, ám érdemes kitekinteni a többi kiskategóriás autó árára is. Egy Dacia Sandero klímával és 90 lóerővel 6,49 millió forintba kerül, az ígéretes Citroen C3 6,2 millióról indul (igaz, 100 lovas turbómotorral). 

Egy új Corsáért még mélyebben kell zsebbe nyúlni, Ford Fiesta már nincs,

a Toyota Yaris pedig alap benzinesként 8,0, illetve a Swittel összeérhetően étvágytalan, annál összességében többet kínáló full hibridként 8,56 millióba kerül. Érezhetően olcsóbban bizony csak a miniautók kategóriájából lehet szemezgetni (kivéve az avítt Mitsubishi Space Start) – vagy, ahogy a vevők zöme teszi, a használtpiacon.  

Csak ötajtósként kapható az új Swift, és Sport változatának bevezetése kérdéses, ám Indiában létezik egy lépcsőshátú leszármazottja is, a kissé gnóm Maruti Dzire.

Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,
Suzuki Swift teszt 2025, Suzuki Swift teszt, SuzukiSwiftteszt2025,

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!