Így autóztunk 1991-ben (galéria)

Forrás: Fortepan/Erdei Katalin
1/30
Így festett akkoriban a Kálvin tér az Üllői út torkolatától a Kecskeméti utca felé nézveForrás: Fortepan/Erdei Katalin
Forrás: Fortepan/Chuckyeager
2/30
Volkswagen Bogár-motoros egyedi építésű trike, a háttérben zömében Ikarus turistabuszokkalForrás: Fortepan/Chuckyeager
Forrás: Retro Mobil
3/30
Hiába volt már húsz éve gyártásban az Ikarus 200-as sorozat (a képen a távolsági 250-es kivitel látható), csak lassan tudott felfutni a két utódmodell gyártása, ami hosszú távon végzetesnek bizonyult. Végül 2003-ban zárt be a gyárForrás: Retro Mobil
Forrás: Boros Jenő
4/30
Mai szemmel mopedautónak tekinthetők a hódmezővásárhelyi Pulik, de elmaradt a várt siker a nyugati piacokon. 1991-ben jött a facelift és az elektromos változat 7,4 kW-os teljesítménnyelForrás: Boros Jenő
Forrás: Fortepan/Philipp Tibor
5/30
Az utcák átnevezése 1989-ben kezdődött meg, és éveken át tartott a folyamat. Itt a Münnich Ferenc kommunista politikusról elnevezett utca kap új nevet, később a szobra is a Mementó parkba kerültForrás: Fortepan/Philipp Tibor
Forrás: Fortepan/Szigetváry Zsolt
6/30
A rendszerváltás egyik jelképes pillanata: 1989-ben átvágják a szögesdrótot HegyeshalomnálForrás: Fortepan/Szigetváry Zsolt
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
7/30
Egy sokáig még nálunk is népszerű autó, az Opel Kadett D. A berlini fal hivatalos bontása 1990-ben történt meg, de a brandenburgi műszaki zárat csak '91 végére számolták felForrás: Fortepan/Urbán Tamás
Forrás: Fortepan/Szigetváry Zsolt
8/30
Bye-bye Szása! Hosszú hónapokig tartott a szovjet csapatok kivonása, itt éppen a Szovjet Déli Hadseregcsoport tankjaival állnak fel a tehervonatraForrás: Fortepan/Szigetváry Zsolt
Forrás: Fortepan/UVATERV
9/30
Az utolsó szocialista gyorsforgalmi út építése: készül a Deák Ferenc híd Háros és Csepel között. 1991-re meg is nyitották az M0 első szakaszát, és hamar rá is ragadt a "halálút" név, mert hiányzott a két irány betonelemes elválasztásaForrás: Fortepan/UVATERV
Forrás: Fortepan/Kölcsényi Zoltán
10/30
Az M3 autópálya bevezető szakasza - a rendszerváltásnál csak Gyöngyösig volt kész a sztrádaForrás: Fortepan/Kölcsényi Zoltán
Forrás: Fortepan/Kölcsényi Zoltán
11/30
Légi felvételen az M1-M7 bevezető szakasza. Az M7 már elért a Balatonig, de az M1 csak Győrig készült el 1990-igForrás: Fortepan/Kölcsényi Zoltán
Forrás: Fortepan/Szalay Zoltán
12/30
Még áll a híres Osztapenko szobor, de a forgalom is az M1-M7 bevezető szakaszán, vagyis az ország első autópályáján. Az ok: taxisblokád '90 decemberében. Mára aluljárókkal építették át a csomópontotForrás: Fortepan/Szalay Zoltán
Forrás: Fortepan/Szalay Zoltán
13/30
Budapest XIV. - 1990 - Örs vezér tere, felüljáró a Sugár Üzletközpont előtt. A felvétel a taxisblokád idején készültForrás: Fortepan/Szalay Zoltán
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
14/30
Kereklámpás 1200-as és kocka Ladák a VIII. kerületi rendőrkapitányságnál. Első nyugati autóként VW Golf II-esek érkeztek nagy számban a hatósághozForrás: Fortepan/Urbán Tamás
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
15/30
Merkúr-telep a rendszerváltás után a csepeli szabadkikötőben. Kezdetben csak itt forgalmazták a népszerű Lada Samarákat, később egyre több cégnél feltűnt - például márkáért a Garancia SzövetkezetnélForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Tó-Retro
16/30
Ezzel kezdődött a nagy nyugati felvásárlási hullám: fagyasztóládák a tetőn, videók a csomagtartóban. Aztán sor került a Wartburgok és a Daciák cseréjére isForrás: Tó-Retro
Forrás:Origo
17/30
Az 1958-ben bevezetett régit felváltották a három betű, három számos rendszámok, a négyütemű Trabantok már ezzel jöttek ki. 2004-től jöttek az EU-s csillagok a trikolór helyett, a korai sorozatok mára ritkákForrás:Origo
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
18/30
Ha nem is túl nagy számban, de a rendszerváltás előtti két évtizedben is voltak nálunk nyugati autók, még ha rosszabb állapotban is, mint a szögesdrót túloldalán futó társaik. A képen a Karthago együttes 02-es BMW-jeForrás: Fortepan/Urbán Tamás
Forrás: Fortepan/MHSZ
19/30
Hiába cserélődött le fokozatosan a KGST-autópark, sokáig elég lehangoló volt az utcaképForrás: Fortepan/MHSZ
Forrás: Zastava
20/30
Sokan csak a Die Hard egyik jelentéből ismerik a Yugót, nálunk igen kevés futott belőle. Pedig a kilencvenes évek elején komolyan felmerült, hogy a Zastava gyár összeszerelő üzemet épít MagyarországonForrás: Zastava
Forrás: Autópiac
21/30
Hirtelen számos autós lap jelent meg az újságosoknál, nyugati autók tesztjeivel. De az Autópiac egyik számában még KGST-autók összehasonlításai is megjelentek - végre lehetett kritikus a hangvételForrás: Autópiac
Forrás: Autópiac
22/30
Így festettek a keleti autók árai '90 nyarán. Legtöbbet a Samarára kellett volna várni, ám a Merkúr '93-ban megszűntForrás: Autópiac
Forrás: Autópiac
23/30
Márkás és schillinges összegek helyett végre forintos árak! Igaz, nem sokan tudták megfizetniForrás: Autópiac
Forrás: Opel
24/30
Igaz barátja, Opel Astra szlogennel indult az általában szerény felszereltségű szentgotthárdi modellek értékesítése 1992-ben. Ez még egy német példány, a '91-es év nagy újdonsága (alufelnifel, metálfénnyel, ködlámpával)Forrás: Opel
Forrás: Suzuki
25/30
Már 1990-től kapható volt nálunk a Swift (sokszor márkáért), a hazai gyártás pedig 1992-ben indult meg az ötajtós kivitellel, majd jött a sedan és végül a háromajtós. Tömegeknek hozta el megint az új autó élményétForrás: Suzuki
Forrás: Renault
26/30
Fabetét-imitáció, bőrkárpit és klíma - kisautóban korábban elképzelhetetlen felszereltséget hozott a Renault Clio csúcsmodellje, a Baccara. Az Év autója szavazáson a Nissan Primera és az Opel Calibra végzett mögötte dobogós helyenForrás: Renault
Forrás: Retro Mobil
27/30
Hódítottak a rádiósmagnók és velük állandó útitársak voltak a kazetták, ám a régebbi autók ajtóborítását vagy kalaptartóját sokszor ki kellett vágni a hangszórók beépítéséhezForrás: Retro Mobil
Forrás: BMW
28/30
Az autók infotainment rendszerére tükrözhető, vezeték nélkül tölthető okostelefonok mai világából nézve felfoghatatlan, mekkora szenzáció volt 30 éve egy ilyen beépített gyári (Westel 0660-asként működő) készülékForrás: BMW
Forrás: Mercedes-Benz
29/30
Nem csak Helmut Kohl és a világ sok más vezető döntéshozója járt ilyennel, hanem az alvilág is hamar rákapott - például a rettegett dunaszerdahelyi maffia tagjaiForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Magyar Olajipari Múzeum
30/30
Nemcsak az Áfor-kutak kaptak új ruhát, de sok újat is épített a MOL, és persze a nyugati olajtársaságok is bejöttek. Az akkori kínálat: 91-es ólommentes, 92-es normál, 95-ös ólommentes és 98-as super benzin, illetve a gázolajForrás: Magyar Olajipari Múzeum