25 éve debütált az első négyévszakos roadster, a Mercedes SLK

Forrás: Mercedes-Benz
1/25
1996 áprilisában a Torinói Autószalonon mutatkozott be az SLK nevű új, stuttgarti roadster. Gyári kódneve: R170, lefelé nyitva új kategóriában jelent meg vele a Mercedes-BenzForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
2/25
Nevének jelentése: Sport, Leicht, Kurz. A tömege 1270-1405 kg (utóbbi a hathengeres modell), a hossza mindössze 3,99 méter. Valóban kompakt, különösen a nagy SL roadsterekhez képestForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
3/25
Hosszas kihagyás után, a kilencvenes évek közepén jött el a könnyű roadsterek reneszánsza. Sorra léptek az európai gyártók, látva a ’89-ben bemutatott Mazda MX-5 sikereitForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
4/25
Ekkor érkezett az Alfa Spider (1994), a Fiat Barchetta (1995), az MGF (1995), a BMW Z3 (1995), a Porsche Boxster (1996), majd később Audi TT Roadster (1999). Lépnie kellett a Mercedesnek isForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
5/25
Kétféle tanulmányautóként mutatkozott be az SLK 1994-ben. Hasonló volt a koncepció, de optikai különbségekkel, a kéknél nem végződtek púpban a fejtámlák, és egyediek voltak a hátsó lámpákForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
6/25
Már ’93-ban szabadalmaztatták a tetőmechanizmust, de a kezdeti tanulmányok és a szériamodellek formaterve jelentősen eltért – szerencsére. Ezek a fényszórók mintha a Suzuki Ignisről érkeztek volnaForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
7/25
Izgalmas a motorháztetőn végigfutó két hosszanti domborítás, amelyek a legendás 300 SL-re emlékeztetnek. Ám valójában az olcsóbb 190 SL tekinthető az R170-es széria felmenőjénekForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
8/25
Igazi roadsterhez illően mélyen, hátul, szinte a hátsó kerekeken ül a vezető és utasa. Ebben az SL-lel ellentétben nem automatikusan előugró, hanem fix a bukókeret. Népszerű extra a szélfogó hálóForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
9/25
Ez volt az első 21. századi kupé-kabrió, a csomagtérbe 25 másodperc alatt elektrohidraulikusan lenyitható, szegmentált fémtetővel a megszokott vászon helyett. Igazi négyévszakos autóForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
10/25
Ezzel az SLK divatot indított nemcsak a roadstereknél, hanem még inkább a négyüléses kabrióknál (Peugeot 206 CC és társai), ám azok a hosszú és magas far miatt aránytalanabbakForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
11/25
A ráncfelvarrás után kerültek a tükörházba az oldalindexek, és tovább javítottak a minőségen. Akkor van ideálisan motorizálva, ha az oldalán ott a Kompressor feliratForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
12/25
Műszaki alapjait az első generációs C-osztály adja, persze rövidebb tengelytávval és feszesebb hangolással. Hosszmotoros, hátsókerék-hajtású, kettős keresztlengőkaros és multilink futóművelForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
13/25
Kevésbé ad intenzív élményt, mint egy MX-5, főleg a tompa kormányzás miatt, de komfortosabb és erősebb. Átlagos magasságúak elférnek benne, a csomagtér zárt tetővel 145-ről 348 literesre nőForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
14/25
Egész csinos a belseje, főleg a márka korabeli autóihoz képest. A W201-es modell után itt tért vissza újra a karos rögzítőfék, sok a bőrkárpitos példány – és bizony az automataváltós isForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
15/25
Gyakran merész színösszeállításokban (kék-fekete, piros-fekete stb.) készült az utastér, négyküllős kormánnyal és szép, különálló körműszerekkel. Még DIN-méretű volt a rádió, magnóval vagy CD-velForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
16/25
Eleinte kettő, majd négy légzsákkal kínálták, a 2000-es ráncfelvarrás óta széria az ESP. Az R170-esnek négycsillagos volt a töréstesztje, az ezredforduló után a kézi váltók már hatfokozatúak voltakForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
17/25
Az alapmodellt kétliteres szívómotor hajtotta 136 lóerővel, ez inkább nyugodt cirkálásra volt megfelelő. Valójában az SLK 230 Kompressor volt az ideális változat, a maga 193-197 lóerejévelForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
18/25
Mára a mechanikus feltöltőket kiszorították a turbók (a jobb emisszió miatt), de ezek gyorsabban felépítik a töltőnyomást. A kézi váltós modell 7,4, az automata 7,3 másodperc alatt gyorsult százraForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
19/25
2000-ben ráncfelvarrást kapott, optikai finomítások mellett az alapmotor is feltöltést kapott (SLK 200 Kompressor), 163 lóerő. Ugyanakkor megérkezik a V6-os SLK 320 csúcsmodell (218 lóerő)Forrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
20/25
A csúcsot a SLK 32 AMG jelentette, amely 354 lóerejével hadüzenet volt a BMW Z3 M és a Porsche Boxster S modelleknek: mindössze 5,5 másodperc alatt gyorsult százra, és 17,2 alatt kétszázraForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
21/25
Összesen csak 4333 darab készült ebből a V6-os és kompresszoros, 5G-Tronic automataváltós AMG-változatból, amely 250 km/h-nál szabályzott le. Egyedi lökhárítókat és 17 colos felniket kapottForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
22/25
Magyarországon nagyjából 1,2 milliótól indulnak az SLK 200-asok, normális korai 230 Kompressor modellek nagyjából 1,4-1,5 milliótól. Kétmillióért már a legszebbek kaphatók, vagy a ritka 320-asokForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
23/25
Jó néhány SLK-t hoztak be az utóbbi időben használtan, olcsóbban nem lehet ma nyitott Mercedest kapni. Borítékolható, hogy youngtimerként tartani fogja majd az árát, később veteránként pedig drágulForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
24/25
Nagy előnye, hogy megbízható a bonyolult tetőmechanizmus. Ügyelni kell a rozsdára, főleg a télen is használt autóknál. A Mercedes problémás korszakában született, de nem olyan rossz a minőségeForrás: Mercedes-Benz
Forrás: Mercedes-Benz
25/25
Összesen 311 222 darab készült, nagy sikernek számított – ez lett a legnépszerűbb német roadster. 2004-ben váltotta fel a 2. generáció, mára viszont a 3. széria gyártása is leállt, méghozzá utód nélkülForrás: Mercedes-Benz