Két ütem, négy kerék, hat év várakozás – Trabant jubileum galéria

Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
1/30
1991. április 30-án állt le a Trabant gyártása, abban az évben, amikor megszűnt a KGST és a Varsói szerződés, majd felbomlott a Szovjetunió. A jubileumon képekben mutatjuk be a kisautó történetétForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
2/30
Kéthengeres, kétütemű, de vízhűtéses és hosszabb, favázas felépítményű modell volt a Trabant elődje: az AWZ P70. Itt próbálták ki először a keletnémetek Duroplast (műanyag) karosszériaelemeketForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
3/30
1958-ban mutatkozott be az első Trabant, kezdetben még AWZ P50 néven. Ennél már léghűtéses motort használtak (17, majd 18 lóerővel), a kisautó hossza 3,37 méter voltForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
4/30
Két évvel később megkezdődött a kombi gyártása is jellegzetes, oldalra nyíló hátsó ajtóval. A Trabant 500 idővel már 20 lóerős volt, ritka változata a dönthető üléses, vászon tolótetős CampingForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: Fortepan
5/30
1962-ben érkezett, és két éven át 106 ezer példányban készült a Trabant 600, szinte változatlan karosszériával, de már 23 lóerővel. Már az első évben 3500 érkezett belőle MagyarországraForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
6/30
Már állt a hírhedt berlini fal, amikor a P60 (600) szériaváltozata előjegyezhető lett az NDK-ban. Kétszínű fényezés helyett a díszlécek közti kontrasztsáv jelezte a drágább S („Sonderwunsch”) kiviteleketForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
7/30
1964-ben fordulóponthoz ért a zwickaui gyár: megjelent az új 601-es sorozat. Új, trapézformájú karosszériája megfelelt a kor divatjának (lásd még Peugeot 404, Triumph Herald és társaik)Forrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
8/30
Műszaki alapjait még a P50/P60 sorozat adta, de valamivel hátrébb helyezték a hátsó üléspadot, 420 literesre nőtt a csomagtartó és már kezdettől megjelent benne a szinkronizált kormányváltóForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan
9/30
Valójában a 601-es bevezetésekor is elavultnak számított a kétütemű motor, Nyugat-Németországban 1966-ban állt le az utolsó ilyen autó gyártása (DKW F102), és utána a Saab is négy ütemre váltottForrás: Fortepan
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
10/30
Újabb német járműtörténeti kutatások arra mutatnak rá, hogy a 601-est átmeneti megoldásnak szánták egy vadonatúj konstrukciójú kisautó bevezetéséig, ám végül 1990-ig gyártásban maradtForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
11/30
Ennek elsősorban az NDK szerény anyagi helyzete volt az oka, a hiánygazdaságban pedig jobb híján elavult konstrukciót is megvásároltak az emberek, a belpiacon 10-15 éves várakozási időkkelForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
12/30
Háromféle felszereltséggel gyártották: Standard, Sonderwunsch és DeLuxe (később S DeLuxe). Utóbbi krómozott lökhárítóiról könnyen felismerhető volt, ám nálunk nem forgalmazta a MerkúrForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
13/30
Eleinte még nyugatra is exportálták, később viszont már csak a KGST-ben volt eladható, azon belül fő piacának Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország számítottForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
14/30
Fő vetélytársának két farmotoros kisautó, a kétes minőségű Zaporozsec és a parányi, de kulturáltabb, Polski-Fiat 126p számított, illetve lengyel piacon a szintén két kétütemű Syrena modellForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
15/30
Már 1965-ben bemutatkozott Universal néven a praktikus és népszerű kombi változat, amelynek karosszériája Meerane városában készült, a félkész kocsikat IFA teherautókon szállították a főüzembeForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: Origo
16/30
Hosszas pályafutása során sok apró műszaki-optikai frissítést kapott a 601-es, ilyen volt a duplex fék, a 26 lóerős motor, az 1:50-es keveréküzem, a tranzisztoros gyújtás és a hátsó csavarrugó bevezetéseForrás: Origo
Forrás: MTI/EPA/Vaszil Donyev
17/30
1984-ben történtek a legfontosabb újítások, megjelent a 6 helyett 12 voltos elektromos rendszer, és új karburátort vezettek be – ekkor jelent meg a műszerfalon a LED-es fogyasztásmérő isForrás: MTI/EPA/Vaszil Donyev
Forrás: Retro Mobil
18/30
Utasterébe eleinte a 600-astól örökölt műszerfalat építették be, és’65-ben megjelent az automata kuplungos, mozgássérülteknek szánt Hycomat kivitel – kívánságra kézi gáz- és fékmozgatássalForrás: Retro Mobil
Forrás: Dudás Szabolcs - Origo
19/30
Később újabb műszerfalat vezettek be (kétféle típusú árnyékolóval), de maradt a kormányváltó, a szerény műszerezettség és a lábtérben elhelyezett benzincsap. Utólag sokan rádiót is beépítettekForrás: Dudás Szabolcs - Origo
Forrás: Wheelsage.org
20/30
Rendszeres vendég volt versenypályákon is a tuningolható és jó úttartású Trabant, Magyarországon is sok pilóta belépőautója volt. Ritka volt ellenben az ötsebességes 800 RS gyári csodaForrás: Wheelsage.org
Forrás: Flickr
21/30
A hetvenes évekre kényelmi, menetdinamikai, és főleg biztonsági, környezetvédelmi szempontból is eljárt felette az idő. Több érdekes prototípust is terveztek a mérnökök a leváltására, de mindhiábaForrás: Flickr
Forrás: Wikipedia
22/30
Ígéretes lett volna a P603, majd a Wartburggal közös fejlesztésű P610, kísérleteztek Wankel-motorral is, végül csak új karosszériát akartak (a képen látható 601 WE II), az állam viszont nemet mondottForrás: Wikipedia
Forrás: Retro Mobil
23/30
Klasszikus kabrió nem készült a Trabiból (utólag az Ostermann épített át párat), de Kübel néven sok vászontetőst gyártottak a Német Néphadseregnek és erdészeteknek. Ezek civil változata volt a TrampForrás: Retro Mobil
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
24/30
1984-ben vásárolta meg a Volkswagen EA111-es motor licenszét az NDK, az 1,1 literest a Trabantba, míg az 1,3-ast a Wartburgba és a Barkasba szánták – de ehhez át kell építeni az ősrégi karosszériákatForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
25/30
A hosszas és méregdrága áttervezési munkálatok, illetve a gyártás felfutása miatt a Trabant 1.1 csak 1990-ben jelent meg, új (tárcsafékes, MacPherson) első futóművel és némileg átdolgozott formákkalForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
26/30
Néhány előszériás típus erejéig pickup is készült belőle, a rendszerváltás és a német újraegyesítés teljesen piacképtelenné tette. Moselben, az új gyárban lassan átvette tőle a stafétát a VW Polo II.Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: Volkswagen AG
27/30
Végül 1991. április 30-án leállt a Trabantok gyártása, összesen 3 096 099 példány után. Ezek zöme 601-es volt, amely a rendszerváltás szimbóluma lett, és mára kultikus veterán autótípussá érettForrás: Volkswagen AG
Forrás: VEB Automobilwerk Zwickau
28/30
A műanyag (Duroplast) karosszériás, kétütemű kisautó meghatározta a magyar utcaképet, és a Merkúr-kínálat legolcsóbb típusa volt: 1974-ben 46 ezer forintba került, míg egy Lada 80 ezerbeForrás: VEB Automobilwerk Zwickau
Forrás: AFP/Francoise Chaptal
29/30
Előnyei közé tartozott a tágas csomagtér, a jó tapadás csúszós úton és a könnyű javíthatóság, nem véletlenül gondolnak rá sokan nosztalgiával. A rendszerváltás egyik szimbóluma voltForrás: AFP/Francoise Chaptal
Forrás: Herpa
30/30
A Trabant (nevének jelentése: útitárs) feltámadásáról sok hír röppent fel, a legígéretesebb a Herpa modellgyártó retó tanulmánya, az elektromos nT volt 2009-ben, ám sajnos nem került gyártásbaForrás: Herpa