Kék fény, traffipax és Ötvös Csöpi szelleme – a szocializmus rendőrautói (galéria)

Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
1/32
Ha rendőrautókról esik szó, ma már legtöbbeknek a kék fényhidas Opel Astrák, Skoda Octaviák és Mercedes B-osztályok ugranak be, vagy esetleg a korábban lízingelt Ford Focus kombikForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
2/32
Sokan emlékezhetnek még a kilencvenes években az orosz államadósság ellentételezéseként érkezett Lada Nivákra, de ezúttal messzebb megyünk vissza a múltban, a rendszerváltás előtti időkbeForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
3/32
Első Fortepan-képünkön egy módosított orrú Tatra 87 látható az ötvenes évek első feléből, abból az időből, amikor mindenki rettegett a rendőri rajtaütésektől és az Államvédelmi Hatóságtól (ÁVH)Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára
4/32
Talán nem imperialista szabotázs, hanem egyszerű baleset bánt el 1959-ben ezzel a GAZ M-20 Pobjedával (nevének jelentése: „győzelem”). Itt még egy rendőrségi matrica volt csak az átalakításForrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
5/32
Máris átléptünk a hatvanas évek közepére, az autó sziluettje ugyanaz, de ez a Pobjeda lengyel licencváltozata, a Warszawa. Három kerékpárost állítottak meg a rend éber őrei DebrecenbenForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
6/32
Ugye nincs feketefuvarban a Csepel teherautó sofőrje? A Warszawa 200-as a régi púpos kasztnit kapta, de akkor volt alkalmas üldözésre, ha a kehes motort lecserélték az újabb OHV-vezérlésűreForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
7/32
Máig fontos járművei az állománynak a motorkerékpárok, egy időben Pannóniákat is használtak. Már a szocializmusban elhozták négyütemű nyugati gépek korszakát az oldalkocsis BMW R60-asokForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
8/32
Főleg a Magyar Néphadsereg, illetve állami vállalatok rendszeresítették a Csepeleket, de különböző dobozos felépítménnyel a rendőrségnél is futott jó néhány – részben még rabszállítóként isForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
9/32
A Warszawák mellett nagy számban még Moszkvicsok voltak állományban a hatvanas években, a közlekedésrendészek és a közbiztonságiak is használták őket, főleg 407-es limuzinkéntForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
10/32
Mérföldkő volt az URH-szolgálat megszervezése, összehangoltabbá tette a munkát, de a 45 lóerős Moszkvicsokban lassan terjedtek el a rádió adó-vevők. Megjelentek a tető szerelt hangosbeszélők isForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
11/32
Mai szemmel nézve igazán apró jószágok voltak a 407-esek, terepre is jó hasmagassággal. A kék-fehér fényezés már általános volt, ám szirénát és villogót csak a baleseti helyszínelő autók kaphattakForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
12/32
Kevesen elékeznek már a lengyel Nysa furgonok korai orrkialakítására, ezek is Warszawa-technikát kaptak. Ez éppen egy helyszínelő jármű demója fotóssal a tetőn a Mosonyi utcai járműtelepenForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
13/32
Komfort és menetteljesítmények terén nagy előrelépés volt, amikor a szovjet GAZ-gyár kínálatából megjelent a Volga. Ez már a második M21-ráncfelvarrás, a motorháztetőn nincs kiálló szarvasfiguraForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
14/32
A hatvanas évek közepén speciális feladatokra kis számban a kombik is megjelentek a rendőrségnél. Ilyen volt a Moszkvics 423 és a képen látható tágas, 75 lóerős, háromsebességes Volga M-22Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
15/32
Még áll az ügetőpálya a Kerepesi úton, és korai szériás Trabant 601-est intenek ki a rendőrök. Járőrkocsijuk egy Moszkvics 408, ugyanakkor a máig használt KRESZ-t csak ’76-ban vezették beForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
16/32
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján már egy modernizált Moszkvics volt a „bütykös taxik” új sztárja, a 412-es. Részben BMW-ket tanulmányozva tervezték a 75 lóerős, 1,5 literes OHC-motortForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
17/32
Addig jó, amíg önszántából ül be az ember hátra. Volga készül induláshoz a Tárnok utcában (budai vár), méghozzá az új, a szögletes M24-es. Csak a szovjet KGB vehetett ilyet izmos V8-as motorralForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
18/32
Wartburgokat és Skodákat csak az NDK-ban, illetve Csehszlovákiában használt a rendőrség, nálunk nem kértek belőlük. Dupla körlámpás, modern Polski-Fiat 125p-ből viszont vásároltak néhányatForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
19/32
A flotta ékkövei a BRFK Forgalombiztosítási Osztály garázsában: Mercedes W108-asok (az S-osztály elődei). 2,8-as motorral vették őket, de fura, hogy a reprezentációs autók orráról hiányzott a csillagForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
20/32
Korszakváltást és egységesítést hozott a VAZ-2101 (Zsiguli) megjelenése. Az első példányok 1972-ben érkeztek, gyári 1200-as motorral és futóművel, az első cseréig diagonál gumikkalForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
21/32
Jellegzetes a döntött RENDŐRSÉG felirat, csak a nyolcvanas évek közepétől használtak dupla Villtesz forgóvillogót. Az Elektris hangszóró nem csak szirénázni tudott, utastéri kibeszélőként is működöttForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
22/32
A Moszkvicsok néhány év alatt a selejtezésekkel kikoptak a flottából, pedálos kisautóként viszont évtizedekig uralták a mini KRESZ-pályákat, ezen tanulták a szabályokat az ovisok és a kisdobosokForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
23/32
Kétségtelenül volt tekintélye az utakon a rendőr Ladáknak, ami főleg igaz volt az ikerfényszórós, 75 lóerős és a 2101-eseknél ritkább Ezeröcsikre. Ez a szebbik, kék alapon fehér feliratmezős fényezésForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/UVATERV
24/32
Nem csak a Hungarocamionnál, de néhány más KGST-ország szállítmányozási vállalatánál is kedveltek voltak a Volvo nyerges vontatók. Itt egy bolgár TIR, vagyis vámzáras szerelvény sofőrjét igazoltatjákForrás: Fortepan/UVATERV
Forrás: Fortepan/Szalay Zoltán
25/32
Egy mai lézeres Véda-készülékhez képest kezdetleges, de nem véletlenül használják a köznyelvben ma is minden sebességmérőre a Traffipax szót. A Zsigulik rádió adó-vevője is magyar, BRG márkájú voltForrás: Fortepan/Szalay Zoltán
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
26/32
Sokszor az út szélén állva is mértek, és néhány száz méterrel később ki is intette egy rendőrpáros a gyorshajtót. Lakott területen 60, közúton 80, autópályán 120 km/h volt a megengedett sebességForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
27/32
Szervizben a megkülönböztető jelzésű és civil hatósági Ladák. Óriási terhelést kaptak, az Áfor Multi Super olajat idővel enni kezdték, és átlagosan nagyjából 10 litert fogyasztottak a 86-os benzinbőlForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr
28/32
Szemle a hetvenes években a tatabányai kapitányság udvarán: egyetlen Volga M24-es vezetői autó, jó néhány Lada 1200-as, UAZ 469 terepjáró és kéthengeres Pannonia P20 motor sorakozott felForrás: Fortepan/Magyar Rendőr
Forrás: Fortepan/Szalay Béla
29/32
Fontos rendőrségi vezetők érkeznek ladás kísérettel az úttörő- és ifjúsági táborba. Ilyen Mercedes S-osztályokat (W116) feketében a kormányzat is használt, köztük Kádár János a balatonaligai útjairaForrás: Fortepan/Szalay Béla
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
30/32
Bármennyire is próbálta szőnyeg alá söpörni a propaganda, a nyolcvanas évekre népbetegséggé vált az alkoholizmus. UAZ 452, Lada és a jól ismert Nysa mentőautó a Jász utcai detoxikáló bejáratánálForrás: Fortepan/Urbán Tamás
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
31/32
IFA W50 rohamkocsi a Petőfi Csarnok előtt, a plakát Karthago koncertet hirdet. Megbélyegezték a párt a hosszú hajú rockereket, gumibottal vagy olykor vízágyúval is oszlatták a rendbontó elemeketForrás: Fortepan/Urbán Tamás
Forrás: Fortepan/Urbán Tamás
32/32
Mára az Övöcs Csöpi filmek romatikája és nosztalgia övezi a KGST-rendőrautókat, de ’89-ben sokszor az elnyomás szimbólumainak számítottak. A pártállam utolsó beszerzései a kocka-Ladák voltakForrás: Fortepan/Urbán Tamás