Életképek a szocialista járműgyárak világából - galéria

Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
1/16
Zwickau, Trabant gyár (1960): üres 500-as karosszériák utaznak traktor vontatta kiskocsikon egyik üzemegységből a másikba. Alighanem az ilyen –nem éppen hatékony – termelési megoldások miatt kellett éveket várni az NDK kisautóraForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
2/16
Ki gondolta ekkor, hogy 60 év múlva itt elektromos autók fognak készülni? Pedig így van, a szászországi Zwickauban található egykori Trabant gyár ma a Volkswagen ID.3 szülőotthonaForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
3/16
Hegesztik a Trabant 601-esek vázát (1971). Sokan csodálkoznak, hogy elpusztíthatatlan duroplast csupán külső borítás, alatta a Trabant is éppen olyan, mint a többi autó vagy a Terminátor, azaz fémvázasForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
4/16
Egy évtized alatt javult a termelékenység: itt már három helyett egyszerre tizenkét (!) karosszériát szállítanak házon belülForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
5/16
Delegáció az Ikarusban (1970). Még fut a csuklós 180-as sorozat, ekkor már két éve Csepel helyet szintén hathengeres Rába-MAN dízelmotorral, ami sokkal megbízhatóbbá és használhatóvá tette a típustForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
6/16
Csuklós 180-asok (és háttérben az új 250-esek) a mátyásföldi Ikarus Karosszéria- és Járműgyár udvarán 1971-ben. A félkész kocsikban még nincsenek üvegek, sem ülések, sőt, hiányoznak a pótkocsik isForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Gábor Viktor
7/16
Még néhány apróság hiányzik, de itt már gyakorlatilag elkészült egy klasszikus „volán-sárga” Ikarus 280-as csuklós busz (1980). A darabszámok alapján a 200-as sorozat a mai napig világrekorderForrás: Fortepan/Gábor Viktor
Forrás: Fortepan/Gábor Viktor
8/16
Ekkor még nem külföldről érkeztek használt buszok a BKV-hoz. A kiöregedett kocsikat folyamatosan cserélték, a ’80-as fotón éppen szóló Ikarus 260-asok várják az átvételt és a szállítást a gyárbanForrás: Fortepan/Gábor Viktor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
9/16
Dutra D4K B traktorok a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár udvarán (1966). Az üzem a hetvenes évek közepétől a győri Rába részlegeként működött, majd teljesen felszámoltákForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
10/16
Dutra UE-28 traktorok készülnek sorozatban a kispesti üzem egyik csarnokában. A jellegzetes orrú típust fülke nélkül is gyártottákForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
11/16
Lenin Komszomol Autógyár, ismertebb rövidítéssel AZLK (1971). A szalagon jönnek-mennek a 412-es Moszkvicsok, de felül középen ott a kakukktojás, a kétajtós, lemez oldalfalas, kombiból kialakított 434-es áruszállítóForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
12/16
Kipufogódobnak tűnik a 412-es alól kilógó alkatrész. De vajon hogy került oda a moszkvai üzemben? Hiszen itt már az elkészült Moszkvicsok ellenőrzése történikForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
13/16
Ludwigsfelde, a keletnémet IFA kombinát egyik gyára (1966), a szalagon pedig a nálunk is jól ismert öttonnás W50 teherautó. A fülke alatt elhelyezett négyhengeres, 125 lóerős dízelmotor hangja egy korszak jelképe voltForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: fotó: Fortepan/Bojár Sándor
14/16
Készülnek az IFA W50 vezetőfülkék (1966). A típust 1965-től gyártották 1990-ig, s negyedévszázad alatt több mint 570 ezer jármű gördült ki az üzembőlForrás: fotó: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
15/16
Utolsó simítások a gyárudvaron (1966). A W50 típust 40 országba exportálták - köztük hozzánk is -, a kivitelek száma meghaladta a 230-at. A székesfehérvári Ikarus 211 midibusz hajtáslánca szintén IFA voltForrás: Fortepan/Bojár Sándor
Forrás: Fortepan/Bojár Sándor
16/16
Jellemző kép a szocialista iparról: címfestő készíti a látványos udvari táblát, havi bontásban feltüntetve, hogy hány százalékkal sikerült túlteljesíteni a kitűzött tervszámokatForrás: Fortepan/Bojár Sándor