80 éve tért át Magyarország a jobb oldali közlekedésre – galéria

Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar
1/15
1941. július 6-án lépett életbe a jobb oldali közlekedésről szóló rendelet Magyarországon. Az új mottó a „jobbra hajts (balra előzz)” volt, bevezetésekor a villamosokon is ezt hirdettékForrás: Fortepan/Lissák Tivadar
Forrás: Fortepan
2/15
A KRESZ-elődnek tekinthető, sebességhatárokat is kijelölő első belügyminiszteri rendeletek (1910) megjelenése óta ez volt a legnagyobb változás a hazai forgalomszabályzásbanForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan/Kiss Ádám László
3/15
Ezzel a módosítással több ezer éves, még a lovas kocsik idejéből származó rend módosult Európa-szerte, a napóleon időkből származó francia, majd az onnan átvett német mintát követveForrás: Fortepan/Kiss Ádám László
Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar
4/15
A Monarchia idején tabu volt a jobb oldali közlekedés ügye, ám Ausztria, majd Csehszlovákia, Románia és többi környező ország már a II. világháború előestéjén haladási irányt váltottForrás: Fortepan/Lissák Tivadar
Forrás: Fortepan/Ebner
5/15
Magyarország lépéskényszerbe került az elszigetelődés veszélye miatt, csakhogy a háború kezdeti kiadásai késleltették a „jobbra hajts” költséges bevezetését, egészen 1941-igForrás: Fortepan/Ebner
Forrás: /Négyesi Pál
6/15
Július 6-án hajnal három órakor végül komoly plakátkampányokkal, iskolai előkészítéssel, tájékoztató füzetekkel és rádiós közleményekkel megtörtént az átállás, de csak vidékenForrás: /Négyesi Pál
Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar
7/15
Budapesten ugyanis a táblák áthelyezése, a buszok és a megállók időigényes átépítése, illetve az útburkolati jelek átfestése miatt csak november 8-án tudtak irányt váltaniForrás: Fortepan/Lissák Tivadar
Forrás: Fortepan/Négyesi Pál
8/15
Négy hónapon keresztül tehát kettős forgalmi rend volt érvényes az országban, erre az időre a fővárosba vezető utakon táblákkal kijelölt átterelőpontokat kellett kialakítaniForrás: Fortepan/Négyesi Pál
Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar
9/15
Érdekesség, hogy amikor Észak-Erdélyt 1940. augusztus 30-én újra Magyarországhoz csatolták, a román közeledési rendet pár hónapra balra hajtsra módosították, majd ’41-ben visszaállítottákForrás: Fortepan/Lissák Tivadar
Forrás: Fortepan/Boda Balázs
10/15
Magyarország vasútjain alapvetően korábban is jobb oldali közlekedés volt érvényben, de a Kisföldalattin csak 1973-ban váltottak irányt, a gödöllői HÉV pedig a mai napig bal sínpáron járForrás: Fortepan/Boda Balázs
Forrás: Fortepan/Négyesi Pál
11/15
Visszatérve a közutakhoz (amelyek jelentős hányada akkor föld- és makadámút, vagy kockaköves volt), az átállás a tervezett 9 helyett végül 12 millió pengőből valósult megForrás: Fortepan/Négyesi Pál
Forrás: Fortepan/Höfler Tibor gyűjtemény
12/15
A jobbkormányos autókat ezután is forgalomban lehetett tartani, de újonnan csak balost lehetett vásárolni. Sajnos az akkori járműállomány nagy hányada megsemmisült a II. világháborúbanForrás: Fortepan/Höfler Tibor gyűjtemény
Forrás: Fortepan/Nagy Józsefné
13/15
Természetesen a szóló motorkerékpárok kialakítását nem érintette a változás, a népszerű fogatokat viszont igen: az újaknál az oldalkocsit már a gép jobb oldalára kellett felszerelniForrás: Fortepan/Nagy Józsefné
Forrás: Fortepan
14/15
A gondos szervezéssel végül zökkenőmentes volt az 1941-es átállás, és a szerény forgalomban a balesetek száma sem nőtt. Ekkoriban amúgy még területi alapú rendszámokat használtakForrás: Fortepan
Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar
15/15
Nálunk vezették be a kontinensen utolsó előttiként a jobb oldali közlekedést (Svédország csak 1967-ben váltott), de a világ harmadában, többek közt Nagy-Britanniában ma is balra kell tartaniForrás: Fortepan/Lissák Tivadar