Szupertakarékos autót barkácsoltak egy öreg benzines Peugeot-ból - galéria

Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
1/17
Elég volt némi acél és alumínium, hogy egy idős Peugeot 106 fogyasztását a gyári érték kevesebb mint felére csökkentse a holland Jesse Kraal újságíró és Ritsert Mans alkotóművész. A két éven át húzódó, tanulságos projekt mottója az aerodinamika.Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Peugeot
2/17
Bámulatosan jónak számító 0,32-es Cw-értékkel rendelkezett az 1991-ben bemutatott Peugeot 106. Részben ezért választották ökoautó-alapnak, részben pedig azért, mert a mindössze 130 ezer kilométert futott kisautót olcsón, 500 euróért meg tudták venni.Forrás: Peugeot
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
3/17
Az átalakítást a tömeg és a homlokfelület csökkentésével kezdték: a futóművet leültették, a nem létfontosságú szerelvényeket pedig eltávolították az autóról. Ezután jöhettek a fém borítóelemek, amelyekkel a vízcsepp formájához igyekeztek közelíteni a 106 Ecomod alakját. Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
4/17
Nyilván a kézzel készített idomok helyett készíthettek volna könnyebb, szélcsatornában fejlesztett burkolatokat, ám a projekt nem a tökéletességet, hanem a gazdaságosan megvalósítható, kézműves módszerekkel elérhető legjobb eredményt tűzte ki céljául.Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
5/17
A 2019 derekán elindított munka gyorsan haladt, a tervezéssel és az építéssel már 2020 tavaszára készen volt a páros, ám a járvány közbeszólt. Végül ismerősök segítségével 2020 őszére sikerült ismét forgalomba helyezni az autót, méghozzá jelentős módosítások nélkül. Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
6/17
A hatóságok véleménye szerint ugyanis az átalakítások a határokon belül maradtak, egyetlen kivétellel: az alumíniumból készített farokkúp éles peremeit egy tekercsnyi gumitömítéssel és némi pillanatragasztóval kellett gyalogosbaráttá varázsolniuk.Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
7/17
Ezzel minden akadály elhárult a hipertakarékosnak remélt kisautó közúti tesztelése elől. Ám alig kétszáz kilométerrel később a teljes kétségbeesés lett úrrá a fiatalokon: az autó majdhogynem többet fogyasztott, mint az aerodinamikai kiegészítők felszerelése előtt. Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
8/17
Tudták, hogy hol keressék a megoldást: a burkolat miatt az eredeti, 1,1 literes benzinmotor kedvezőtlen üzemi tartományban dolgozott. Végül sok munkával megoldották, hogy részterhelésen félgőzzel, azaz mindössze két hengerrel működjön.Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
9/17
Így, hogy a motor teljesítménye már nem nagyobb egy fűnyíró traktorénál, az ijesztően csúf Peugeot igen takarékos lett: 75-80 km/órával haladva, országúton 2,65 liter/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztást mértek az eredeti 6 liter helyett.Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
10/17
A projektet ezen a ponton alighanem eléri a hasonló kísérletek sorsa: az eredeti célkitűzés megvalósítását követően az alkotók érzékeny búcsút vesznek az újjászületett Peugeot-tól, és új kihívás után néznek. Forrás: Jesse Kraal, Ritsert Mans
Forrás: Peugeot
11/17
Mindenesetre abban bízunk, hogy a Peugeot 106 Ecomod nem roncstelepen végzi, és nem is alakítják vissza a képen láthatóhoz hasonló eredeti formájára: műszaki oktatási intézmények szemléltető eszköze lehetne, vagy kiállítási tárgy a Peugeot múzeumában.Forrás: Peugeot
Forrás: Peugeot
12/17
Annál is inkább, mert az aerodinamika kutatásában kiemelt szerepet vállalt a francia márka is, amely a Wright-fivérek motoros repülőgépének 1903-as felszállásakor már komoly tapasztalattal bírt az autóépítésben és motorsport világában.Forrás: Peugeot
Forrás: Peugeot
13/17
Az 1914-ben bemutatott Peugeot L45 nem csak forradalmian újszerű motorkonstrukciója, hanem az Ernest Henry által tervezett különleges, aerodinamikailag optimalizált burkolata miatt is mérföldkőnek számít nem csak a Peugeot, de az egész autóipar történetében. Forrás: Peugeot
Forrás: Peugeot
14/17
Később számos további kísérlet követte az autógyártó korai vívmányát, amelyek részben a végsebesség maximalizálására, részben az esztétikai érték emelésére szolgáltak – a kettő pedig soha nem zárta ki egymást. Forrás: Peugeot
Forrás: Peugeot
15/17
A II. világháború előestéjén épített Peugeot 402 Andreau a karosszériáról leváló örvények semlegesítésével, a harminc évvel később bemutatott Peugeot 404 Diesel sebességrekorder autó a homlokfelület csökkentésével optimalizálta az aerodinamikát.Forrás: Peugeot
Forrás: Peugeot
16/17
Az extrém kísérletek során szerzett tapasztalatokat aztán az elkövetkező évtizedek során jócskán megszelídített formában alkalmazták a Peugeot modellpalettájának egymást követő típusain, eltűntek a cseppformák és a szokatlan hátsó tarajok.Forrás: Peugeot
Forrás: Peugeot
17/17
Időről időre új koncepciókat is kipróbáltak, mint az 1981-es VERA tanulmányautó, amely viszonylag konvencionális megjelenése dacára 0,22-es közegellenállási együtthatót (Cw) ért el, és turbódízel motorjával jelképes fogyasztásra volt képes.Forrás: Peugeot