Megállt az idő egy Renault-kereskedésben - galéria

Forrás: Kismartoni András
1/35
Különleges múzeumra bukkantunk Németországban, a Stuttgarthoz közeli Fellbach városában: csak Renault modellek vannak kiállítva, a II. világháború előtti veteránoktól egészen a youngtimerekigForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
2/35
Igazi időutazás ide belépni, hiszen régi csöves rádiók, játékgépek (flipperek), wurlitzerek, kerékpárok, Solex dongók és retro bútorok is sorakoznak itt – hiába, a gyűjtőszenvedély nem ismer határokatForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
3/35
A birodalom tulajdonosa Fritz Schweier, aki családi vállalkozásban működteti a szomszédos Renault kereskedést és szervizt. Egy régi bemutatóteremben nyitotta meg 1999-ben hangulatos múzeumátForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
4/35
Összesen 30 autóból áll a kollekció (nincs mind a teremben), és üzemképesek, némelyikük kiállításon és versenyen is részt vesz. Előtérben a Matra cégnél gyártott, első szériás, 110 lóerős Espace láthatóForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
5/35
Népszerű a Caravelle (korábban Floride néven forgalmazták), a márka megfizethető kabriója. Szép formáját az olasz Ghia stúdió jegyezte, de technikája egy tömegmodellből, a Dauphine-ből érkezettForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
6/35
Fordulatszámmérő, sportkormány, fekete műbőr ülés: ez a modell a gyártási ciklus végén (1968-ban) készült, a farában pedig a legizmosabb, 52 lóerős motor dolgozik. Egyszer Fernando Alonso is ült benneForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
7/35
Porsche-riválisnak készült az Alpine A310 könnyű műanyag karosszériával, V6-os farmotorral és 225 km/h végsebességgel. Ez egy ’82-es, ráncfelvarrott modell, új lökhárítókkal és R5 Turbo futóművelForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
8/35
Három évtized alatt több mint nyolcmillió eladott példány: a bakancsformájú, praktikus ötajtós, megbízható technikájú R4 igazi sikermodell volt. Ez itt egy ’72-es, nagy alumínium maszkos példányForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
9/35
Hiányoltuk a gyűjteményből a magyar szemnek oly ismerős R12-est, akadt viszont egy szép R8 Major, 45 lóerővel. E modell licencével indult amúgy az autógyártás Romániában Dacia 1100 névenForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
10/35
Ikonikus farmotoros a bejáratnál: a két Weber ikerkabris, négy tárcsafékes, sportfutóműves és 88 lóerősre húzott Renault 8 Gordini nagyot alakított a raliban - nálunk is, Ferjáncz Attilával a kormánynálForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
11/35
Le Mans városának érsekét szállította az 1937-es évjáratú, 2,3 literes Vivaquatre. Természetesen külön sofőr vezette és gondozta, az extra felszereltségét feszület és szenteltvíz-medence alkottaForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
12/35
A rendszerváltás után használtan hozzánk is sok érkezett a dupla kockalámpás, kényelmes R11-ből, ez itt egy háromajtós Broadway. Lépcsőshátú rokona, az R9 elnyerte az Év autója címet 1982-benForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
13/35
Versenyautónak született, de utcai kivitelek is készültek a könnyű, középmotoros, felfelé nyíló ajtós Sport Spiderből. A kiállított modell szélvédő helyett légterelőt kapott előre, sisakban ajánlott vezetniForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
14/35
A gyűjtemény egyik ékessége és egyúttal névadója is a ’32-es, hathengeres Primastella. Ritka az ilyen kétajtós Coach felépítmény, nagy szó volt anno a dörzs-lengéscsillapító és a 115 km/h végsebességForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
15/35
Titokban, a II. világháború alatt fejlesztették ki a 4 CV-t (jobbra), és 1946-ban a már államosított Renault-nál indult a gyártás. Balra egy R6-os áll, ilyet is ritkán lehet látni veterános rendezvényekenForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
16/35
Francia VW Bogárként emlegették a farmotoros 4 CV-t , de praktikusabb volt négyajtós kialakítása. A hatvanas-hetvenes évektől más szelek fújtak a márkánál, fronthajtással és nagy csomagtérajtóvalForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
17/35
Az ötvenes években a Frégate volt a Renault zászlóshajója. Ferde lengőkaros hátsó futóműve és félautomata váltója modern volt ugyan, de nem ért el átütő sikert, részeben a Citroën DS miattForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
18/35
Az ősi rivális Peugeot és Renault együttműködésében gyártott motorral, modern karosszériával készült az R14, ez volt a VW Golf első igazi francia kihívója, csakhogy a minősége nem volt az igaziForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
19/35
Mellett szólt tágas utastere, finom rugózása és nagyautós felszereltsége – ebben a TS kivitelben az elektromos ablakemelő és a központi zár is széria volt. Sajnos a 14-esek zömét rég felfalta a rozsdaForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
20/35
Íme, Fritz Schweier első veteránja, amelyet még tanulmányai idején vásárolt Franciaországban: egy 1930-as évjáratú Monaquatre Limousine, négyhengeres motorral és négyajtós karosszériávalForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
21/35
Akárcsak elődje, a 4 CV, a csinos Daupine (1956-68) is farmotoros volt, és hamar népszerűvé vált Európában. Bár a kiállítás legtöbb autója restaurált, ez a fekete példány patinás gyári fényezésűForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
22/35
Herr Schweier és egyik kedvenc autója, az aranyszínű Dauphine Gordini. A félgyári tuningos kisautó 36 lóerős és akár 130 km/h-val is repeszthet, miközben az alapmodellek 26,5 lóerőt mozgósítottakForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
23/35
Nem teljesen gyári, de így még kívánatosabb: az 1984-es, gyári fényezésű Fuego Turbo látványos BBS alufelniket, Koni futóművet és Devil sportkipufogót kapott. 133 lóerejével ma sem számít lassúnakForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
24/35
1938-ban készült ez a 45 lóerős Primaquatre Cabriolet. Két évvel később a németek megszállták Franciaországot, Louis Renault pedig a cége élén maradt, amiért később árulónak kiáltották kiForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
25/35
Történelmi vonatkozásai és számtalan altípusa mellett (ez a BDF1) azért is érdekes a Primaquatre, mert egy kihajtható fedél alá pótülést építettek be. Szeles lehetett hátul az utazás, és szűk a lábtérForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
26/35
Nocsak, egy Moszkvics 400? Vagy annak eredetije, egy Opel Kadett? Egyik sem, ez egy kései, 1947-es Renault Juvaquatre. Magyarországra abban az évben 400 ilyen autó került, melynek fele taxiként jártForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
27/35
Kint, a szalon fedett előterében is állnak érdekességek. Kedvencünk az R5 TL a gyártás első évéből, 1972-ből, már a későbbi szériákra jellemző padlóváltóval. Elöl tárcsafék lassítja, a motorja 44 lóerősForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
28/35
Hallatlanul népszerű lett a formás és praktikus kisautó, e példány különlegessége pedig, hogy fél évszázad alatt két tulajdonosa volt, gyári fényezésű, rozsdamentes és csak 35 800 kilométert futottForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
29/35
Kevesen tekintenek rá klasszikusként, ezért is ritkaság egy szalonállapotú Kangoo, mindössze 23 ezer kilométerrel. A 75 lóerős alap benzinmotor hajtja, de van benne klíma, négy légzsák és sok más extraForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
30/35
Lassan youngtimerré érik a Twingo, különösen ilyen szép színben, hatalmas tetőablakkal és remek állapotban. Ez a kocsi már 295 ezer kilométert futott minden hiba nélkül, persze gondos gazdánálForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
31/35
Ritka madár a Twingo II.-alapú, hátranyitható keménytetős, fura arányú Renault Wind, amelyet 2010-től mindössze három évig gyártottak. Ez a legvagányabb, gyorsítócsíkos és 133 lóerős Gordini kivitelForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
32/35
Kívül is parkol egy R6, ez még a kerek fényszórós, kis hátsó lámpás kivitel, 1.1-es motorral. Alig maradt ilyen veteránnak, mindet megette a korrózió, pedig takarékos, jól variálható és kényelmes voltForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
33/35
Az 1:1 méretarányú, igazi gépek mellett megcsodálható az 1600 darabos Renault-modellgyűjtemény is. Egyik sem eladó, de egy külön butikban (márkafüggetlenül) bő 4000 kisautóból választhatunkForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
34/35
A múzeum és az újautó-telep között megmaradt a régi műhely és garázs épülete. Maga a családi cég éppen idén 110 éves, Fritz Schweier édesapja pedig már 1952-ben hivatalos Renault kereskedő lettForrás: Kismartoni András
Forrás: Kismartoni András
35/35
E vállalkozás a dél-német térségben a francia márka legrégebbi képviselete, ma az új autós ügyeket a gyűjtemény tulajdonosának fia irányítja tovább. Fritz pedig közben új restaurálásokon töri a fejétForrás: Kismartoni András